• 1
  • 2
2005-12-17, 09:43
Medlem
SamBams avatar
Som sagt, varför rånas värdetransporter i Finland?
Är själv finne så jag följer finska tidningar lite då och då, samt att jag bott där i ett par år.
Jag har aldrig hört talas om att det skulle skett ett rån mot värdetransporter.
Citera
2005-12-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
Är själv finne så jag följer finska tidningar lite då och då, samt att jag bott där i ett par år.

Finland har nästan inga invandrare från mellanöstern.
Citera
2005-12-17, 09:50
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam

Inte är de väl speciellt vanliga någon annanstans heller, är inte värdetransportrån-vågen i Sverige en relativt ny företeelse? Enskilda fall har väl förekommit tidigare, men inte i den här utsträckningen.

Värdetransportrån har förekommit i Finland också, senast på Helsingfors/Vanda flygfält. Om jag inte missminner mig var det svenskar som stod bakom det rånet, i och för sig.
Citera
2005-12-17, 12:50
Medlem
?

Citat:
Ursprungligen postat av ka kui

Det är inte bara invandrare som rånar. Många svenskar också!
Citera
2005-12-17, 13:08
Medlem
kurrecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Det är inte bara invandrare som rånar. Många svenskar också!

Pfft! blir så trött på de där PK kommentarerna! det råder ju inget tvivel om att invandrare är överrepresenterade i rån och brottsstatistiken!

Titta på efterlyst nångång, det är sällan det är en vit man med där.
Citera
2005-12-17, 13:13
Medlem
Snövits avatar
Jag vet inte hur det är i Finland. Men det var något inslag på nyheterna om varför Norge inte har värdetransport rån. Förklaringen var att där hade de så pass bra tekniska lösningar så pengarna alltid blev värdelösa så det var ingen idé för brottslingarna att ens bemöda sig.
Citera
2005-12-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag vet inte hur det är i Finland. Men det var något inslag på nyheterna om varför Norge inte har värdetransport rån. Förklaringen var att där hade de så pass bra tekniska lösningar så pengarna alltid blev värdelösa så det var ingen idé för brottslingarna att ens bemöda sig.

Precis, det finns tillgängliga tekniska lösningar som skulle minska eller till och med ta bort värdetransportrånen helt och hållet men securitas är helt enkelt inte beredda att betala vad det kostar. Detta trots att de gör enorma vinster
Citera
2005-12-17, 14:06
Medlem
tapirs avatar
Jag läste statistik på värdetransportrån på SVTs hemsida, finns säkert att googla fram om nån bryr sig

Hur som helst hade England överlägset mest i Europa, 6700st på åtta år eller något (!?) Tyskland däremot hade 37 på samma period tror jag, det var något helt sjukt i alla fall. Varför lyckas vissa bättre än andra - vad är nackdelarna med andra länders system hur de nu gör. Tyskland har en stor andel invandrare de också, så Ka Kuis teori kanske inte är så säker. Men så förstår jag - har man sett tyska piketpoliser i ögonen så blir man rädd för sig egen skugga
Citera
2005-12-17, 14:14
Medlem
Invandrare överrepresenterade i värdetransportrån?
Det skulle jag gärna vilja se siffror på.

Min bestämda övertygelse är att det är de svenskar som är betrodda att bli Securitasvakter eller ababibaner som står för den typen av brottslighet.
Citera
2005-12-17, 14:22
Medlem
jocke-abcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui

Å andra sidan finns det massa ryssar och balter på besök. Den allmänna uppfattningen brukar vara att öststatspacket sysslar med organiserad brottslighet, svartskallarna spenderar sin tid med att våldta och råna folk på stan. Det som inte kräver så mycket planering alltså.
Citera
2005-12-17, 15:40
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Pfft! blir så trött på de där PK kommentarerna! det råder ju inget tvivel om att invandrare är överrepresenterade i rån och brottsstatistiken!

Titta på efterlyst nångång, det är sällan det är en vit man med där.

håller med! dom gånger det är vita män med så är det sådana som den mentala biten pajat på på grund av droger(alkohol)/skilsmässa/svarsjuka....

medan invandrarna gör det för ja säg det....
Citera
2005-12-17, 15:48
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag undrar hur vanligt det är i USA, jag vill minnas att man där kör med vakter beväpnade med automatvapen, skottsäkra västar, pansarbilar etc.

Sverige är ju ganska patetiskt, det borde inte vara speciellt avancerat att slänga ihop ett system som täcker sedlarna med permanentfärg, koncentrerad syra eller eld i dom fall då en explosion skakar om bilen eller någon på annat sätt bryter sig in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in