• 1
  • 2
2005-12-17, 08:46
Medlem
Med anledningen av K-special på Svt igår Fredag (repris finnes) om denne trevlige jubilerande 60-åring infinner sig frågan?

Vad tycker egentligen jag om denne evige institution?

Han har gjort suveräna "ambientsaker" med Björn J-Son Lindh men allt gitarrfunkande...pja? Det var ett jävla jammande hela tiden överallt sent 60tal och första halvan av 70-talet... Nu ska jag leta efter hans tidiga skivor om jag hittar dom billigt, men några låtar stack väl aldrig ut... kan man säga att han varit riktigt egen soloartist under eget namn? Är han inte helt enkelt den mesta kända svenska studiomusikern? Många känner till honom mer som kändis?

Studiomusiker ska liksom verka men inte synas...

Vad tycker ni?

Han hade några funderingar om musiklivets utveckling. Själv tycker jag det bara har breddats för allas bästa.
Citera
2005-12-17, 08:59
Medlem
Adelaide-Aussies avatar
Geni eller inte - vet jag inte. Men enligt sägnen så skall mannen varit på den legendariska konserten på Konserthuset 1975 med Springsteen...och gick därifrån efter 2 låtar. Vet ej om han var knäckt eller bara tyckte det var det sämsta han sett
Citera
2005-12-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide-Aussie
Geni eller inte - vet jag inte. Men enligt sägnen så skall mannen varit på den legendariska konserten på Konserthuset 1975 med Springsteen...och gick därifrån efter 2 låtar. Vet ej om han var knäckt eller bara tyckte det var det sämsta han sett

Det skulle kunna stämma att han tyckte det var dåligt, det är ju inte riktigt i den musiken hans spelstil kan breda ut sig...?
Citera
2005-12-17, 09:15
Medlem
Adelaide-Aussies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Det skulle kunna stämma att han tyckte det var dåligt, det är ju inte riktigt i den musiken hans spelstil kan breda ut sig...?

Mjau - vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Ta en titt på Hammersmtih Odeon DVD och låten Kitty's Back - där hade Schaffer kunnat gitarr-onanerat å det grövsta.
Citera
2005-12-17, 09:43
Medlem
MeatAbstracts avatar
Klart haussad!
Citera
2005-12-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Klart haussad!
Håller med!
Citera
2005-12-18, 14:12
Medlem
R.M.N.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Klart haussad!

Håller inte med. Visst finns det hundra och åter hundra gitarrister som kan överträffa hans teknik och musikalitet idag, men han var först i sitt slag i Sverige. Han var rätt man på rätt ställe i rätt tid helt enkelt.

Han är en bra gitarrist, smidig som person och kan läsa noter. Det kommer man långt med i studiosammanhang. I alla fall då.
Citera
2005-12-18, 14:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Så taskig är han inte även om han inte på långa vägar kan jämföras med de bästa studogitarristerna som t.ex. Dann Huff och Mike Landau...

Personligen föredrar jag Jojje Wadenius och Ulf Wakenius av de svenske...
Citera
2005-12-18, 15:48
Medlem
Don Fadäsos avatar
Till er som inte gillar Janne Schaffer vill jag gärna rekommendera att lyssna på Electric Banana Band - speciellt låten Balla Trazan Apansson. Det han spelar kan vem som helst göra men hans timing är oslagbar! Anledningen att folk anlitar honom är inte för att han ska spela saker som ingen annan kan göra utan för att det han spelar låter bra. Killen har koll helt enkelt.
Citera
2005-12-18, 16:30
Medlem
Bruce Waynes avatar
Schaffer är oerhört musikalisk, kanske inte "geni" men han är så bra just därför att han inte låter tekniken och antal toner per minut vara det som är viktigast. Han har en enorm känsla i sitt spel.

Dessutom är han knappast upphaussad med tanke på vilken "doldis" han faktist är. Han gör inget större väsen av sig, det är bara att Sverige är ett litet land och duktiga erfarna musiker sticker ut, detsamma gäller studiotrummisar som Per Lindvall, dom går inte på kändispremiärer så ofta men många- framförallt musiker - vet vilka dom är.

Att även studiomusiker blir kända är väl i längden positivt? Dom blir ju - till skillnad från många andra kändisar - kända pga att dom är duktiga, för studiomusiker kan man inte leva som om man inte är väldigt, väldigt flexibel, duktig på att lira och har en slags naturlig musikalitet.

Schaffer är grymt trevlig och ödmjuk dessutom, inte den som viker ut sig i media. (ja, jag har träffat honom -avd. "jag mötte Lassie"). Jojje Wadenius är också en svensk gitarrhjälte.
Citera
2005-12-18, 16:48
Medlem
Janne är bra, men inte nog med det:

Han äger framför allt en Gibson Les Paul från 1959 i bra skick.
(För er som inte är gitarrnördar, så är det gitarrernas gitarr.)
Säljer han den så kan köpa sig en liten ö i karibien och leva bra på det resten av livet. En sån kostar mer än ca 100 vanliga (vuxna, med hyfsat hög inkomst) människors förmögenhet. Det ni, och han pröjsade enligt honom själv typ 1500 spnn för den på 60-talet.
Respekt
Citera
2005-12-18, 16:52
Medlem
Tack för många tänkvärda inlägg.

Nu har jag lyssnat lite på en LP med Ted G, hans första, och visst fasen är han innovativ och "med känsla".

Men som studiomusiker är han ju med i en "mystisk helhet" vare sig vi vill eller ej. Svårt att veta hur det låtit med nån annan....

Ingen som har nåt att säga om hans sologrejer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in