2016-12-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Då har vi olika syn på var gränsen för brottsprovokation går.

Jaa du, hobbyjuristen. Tror du behöver läsa på lite ur Brottsbalken, för du är så långt borta från demokratins rättesnören och cyklar så jag hoppas du har GPS'en med dig så du lyckas hitta tillbaks.

Brottsprovokation?!?
VI HAR YTTRANDEFRIHET I SVERIGE!

Jag tar det en gång till, eftersom du verkar ha svårt med läsförståelsen:

Det innebär att jag får säga (eller rita) precis vad jag vill. Jag kan bli stämd/åtalad för förtal, ärekränkning, hets mot folkgrupp eller liknande, visst, och det är en avvägning jag själv som upphovsman eller publicist etc får göra (dock faller en teckning av en religiös figur som är död sedan 1300 år inte under någon av dessa åtalspunkter...). Men mördad?!? Nej, det svenska rättsystemet är inte uppbyggt så. Dessutom är dödsstraffet för civila avskaffat i Sverige sedan 95 år.

Vill man ha Sharialagar och annat religiöst trams får man packa sig iväg till något efterblivet MENA-land, all inclusive.
Senast redigerad av oingoboingo 2016-12-21 kl. 19:44.
Citera
2016-12-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Jaa du, hobbyjuristen. Tror du behöver läsa på lite ur Brottsbalken, för du är så långt borta från demokratins rättesnören och cyklar så jag hoppas du har GPS'en med dig så du lyckas hitta tillbaks.

Brottsprovokation?!?

Jag tar det en gång till, eftersom du verkar ha svårt med läsförståelsen:

Det innebär att jag får säga (eller rita) precis vad jag vill. Jag kan bli stämd/åtalad för förtal, ärekränkning, hets mot folkgrupp eller liknande, visst, och det är en avvägning jag själv som upphovsman eller publicist etc får göra (dock faller en teckning av en religiös figur som är död sedan 1300 år inte under någon av dessa åtalspunkter...). Men mördad?!? Nej, det svenska rättsystemet är inte uppbyggt så. Dessutom är dödsstraffet för civila avskaffat i Sverige sedan 95 år.

Vill man ha Sharialagar och annat religiöst trams får man packa sig iväg till något efterblivet MENA-land, all inclusive.

Vi verkar inte komma längre i denna diskussion.

Du behöver läsa på lite om Sveriges lagar.
Citera
2016-12-25, 15:28
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Vi verkar inte komma längre i denna diskussion.

Du behöver läsa på lite om Sveriges lagar.
Nej nollan, med dina ingångsdata kan det inte bli någon diskussion. 2 x 0 förblir 0.
Citera
2016-12-25, 16:55
Medlem
Citat:
Då har vi olika syn på var gränsen för brottsprovokation går.
Inte för att jag tror att du klarar av det, men jag vill ändå ge dig en möjlighet att lära dig vad begreppet brottsprovokation betyder:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation
Citera
2016-12-25, 20:19
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Du får ju inte säga vad du vill. Du kan t.ex. inte kritisera judar för då blir du ju antisemit.

Rent moraliskt bör det lyda under straffbenämningen "hets mot folkgrupp". Även om muslimer inte direkt är en folkgrupp enligt gällande definitioner.

Man får visst kritisera judar men inte för att de är judar. På samma sätt får du tex kritisera muslimer för de åsikter de framför, pedofilprofeten, dödshoten, antisemitismen, ojämlikheten, icke demokratiska värderingar etc. Det kallas yttrandefrihet.
Citera
2016-12-26, 02:46
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:
Så om du provocerar en större kille än dig själv och får en smäll på käften.

Får du inte skylla dig själv?
Nej, det är inskrivet i grundlagen att man får provocera den större.
Kan den store Satan inte acceptera detta kommer han att få skaka galler.
Citera
2016-12-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Nej, det är inskrivet i grundlagen att man får provocera den större.
Kan den store Satan inte acceptera detta kommer han att få skaka galler.

Har du hört talas om ofredande?
Citera
2016-12-26, 14:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Har du hört talas om ofredande?
Förlåt att jag blandar mig i men man kan inte ofreda en religion.
Citera
2016-12-26, 17:27
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Det är i sådana fall en sagofigur som betyder otroligt jävla mycket för en miljard människor.

Tänk dig in i deras situation. Hur skulle det känns om den viktigaste personen i ditt liv förlöjligats?

Bilden är ren och skär provokation.
Ja det måste bli förbjudet att förlöjliga Hitler för nazister kan ju känna sig provocerade.
Citera
2016-12-26, 21:38
Medlem
Drinis avatar
Detta är Ungsvenskarna, inte SD eller SDU som gör detta. förvånad över att så många inkl TS inte fattat detta.
Citera
2016-12-28, 08:56
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Vet du hur mycket Muhammed betyder för muslimer?

Vet du hur extremt provocerande det är?

De får skylla sig själva. De bad om det.

Är du på riktigt? Med den logiken kan ju det mesta rättfärdiga mord. Ponera att jag tillber min trädgårdstomte, som betyder allt för mig. In på scenen träder plötsligt någon som har mage att förlöjliga min heliga tomte. Jag känner mig extremt provocerad och slår ihjäl personen. Enligt din uppfattning har jag rätten på min sida, då den skämtsamme "bad om det" och "får skylla sig själv".

Eller är det så att du diskriminerar min trosuppfattning i förhållande till islam? Är privilegiet att slå ihjäl de som kränker ens trosuppfattning exklusivt förbehållet muslimer?
Citera
2016-12-30, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Detta är Ungsvenskarna, inte SD eller SDU som gör detta. förvånad över att så många inkl TS inte fattat detta.
Ungsvenskarna är Sverigedemokraternas ungdomsförbund vilket TS uttrycker i trådstarten, har TS uttryckt något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in