2016-12-12, 13:51
Medlem
Kan lite java och funderar på att lära mig mer. Tänkt som fritidssysselsättning men man vet ju aldrig.

1. Vad används javaprogram till? Alla spel görs ju i C++ eller liknande och mobilappar görs inte i ren java.
2. Finns det någon framtid för java? Var inte javas storhetstid och styrka appletarna på 90-talet, idag ser jag aldrig några applets.
3. Varför dödar java sig själv? Många metoder som fanns för 10 år sedan är "depricated?" (Borttagna), och ersatta av andra metoder, vilket innebär att ingen kan spela en 90-tals applet i modern webbläsare.
4. Hur sälja/distribuera och installera javaapplikation? Javas uppbyggnad gör att man måste ha en virtuell javamaskin på datorn (laddas ner från oracle), vilket är krångligt och att installera en javaapplikation och köra den på en pc kräver nästan ingenjörsexamen vilket gör att jag frågar:
5. Vem köper program i java till PC när det är så krångligt att installera?
Citera
2016-12-12, 14:03
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Mig veterligen skall uspen vara att man kan köra koden på alla plattformar med antingen tolkare eller stöd för Java.

Sen är ju Java ett levande språk, det står fortfarande under utveckling av Oracle. Det leder till att man får diskrepanser mellan olika versioner. Du får samma problem med flera andra språk som också står under utveckling.
Citera
2016-12-12, 15:22
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Kan lite java och funderar på att lära mig mer. Tänkt som fritidssysselsättning men man vet ju aldrig.

1. Vad används javaprogram till? Alla spel görs ju i C++ eller liknande och mobilappar görs inte i ren java.
2. Finns det någon framtid för java? Var inte javas storhetstid och styrka appletarna på 90-talet, idag ser jag aldrig några applets.
3. Varför dödar java sig själv? Många metoder som fanns för 10 år sedan är "depricated?" (Borttagna), och ersatta av andra metoder, vilket innebär att ingen kan spela en 90-tals applet i modern webbläsare.
4. Hur sälja/distribuera och installera javaapplikation? Javas uppbyggnad gör att man måste ha en virtuell javamaskin på datorn (laddas ner från oracle), vilket är krångligt och att installera en javaapplikation och köra den på en pc kräver nästan ingenjörsexamen vilket gör att jag frågar:
Javas styrka är i dagsläget kanske inte så mycket rena desktopapplikationer trots sin i teorin plattformsoberoende implementation, däremot har det en väldig styrka som serversidespråk och används väldigt mycket på webben i mer enterpriselösningar.

Applets gick ur tiden för ganska länge sedan och ersattes av flash och på senare tid html5, så i det avseendet har du rätt.

Att köra java på datorn kräver som sagt en JVM, det är wsom att installera vilket annat program som helst, skillnaden mot .NET (och windows) är att det inte ingår som standard i det OS man tänkt köra det på.

Jag tror inte jag sett ett javaprogram till salu som är avsett att köras som en desktopapplikation, däremot finns det webapplikationer som är skrivna i java som säljs utan problem.
Citera
2016-12-12, 15:39
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Mig veterligen skall uspen vara att man kan köra koden på alla plattformar med antingen tolkare eller stöd för Java.
Att säga att Java är bra för att det fungerar på alla plattformar är som att säga att analsex är bra för att det fungerar på alla kön.

Jag anser att Java bara är långsamt och knöligt. Jag, personligen, rekommenderar nya programmerare att lära sig C. Det är kanske har en lite högre inlärningströskel, men det är det värt alla dagar i veckan. Dessutom tycker jag att Visual Studio är en god anledning till att köra något C-språk. Säkerligen finns bra IDEer till Java också, men i det här fallet är det en religionsfråga. :-)

Alltså, smaken är som baken.
Citera
2016-12-12, 17:22
Medlem
Citat:

1. Spel och andra konsumentapplikationer verkar inte vara Javas fokus förutom möjligtvis på Android. Java är enormt populärt på serversidan. Det är där det fungerar bäst. Det är en kontrollerad miljö och utan klåfingriga användare som pillar på allt.
Inom utvecklarvärlden finns det däremot många klientapplikationer och verktyg skrivna i Java. Bland annat de mest populära IDE:erna Eclipse, NetBeans och IntelliJ (och Android Studio som bygger på IntelliJ). SoapUI är ett annat väldigt bra verktyg i Java som jag använder mycket för att felsöka och testa web services.

2. Java är fortfarande det mest populära språket enligt TIOBE index. Det är så mycket mer populärt än alla andra språk att det är svårt att se att Java skulle gå ur tiden inom det närmaste.

3. Alla språk utvecklas och gamla API:er blir deprecated eftersom det har kommit nya bättre som ersätter de gamla. Anledningen till att det blir ett mer synligt problem i Java är att koden körs på JVM:en så det är versionen av Java där som bestämmer om koden går att köra eller inte.

4. Det går att bygga executables. Java Web Start kan också vara ett alternativ. JVM:en kommer dock alltid vara ett problem hos konsumenterna.

5. Det är nog mest företagsanvändare som köper och kör klientapplikationer skrivna i Java och utvecklare då så klart.
Senast redigerad av e7andy 2016-12-12 kl. 17:26.
Citera
2016-12-12, 19:02
Medlem
MasterShakes avatar
1. Android appar. S.k. affärssystem. Minecraft, diverse desktop appar.
2. Svårt att sia om java men även om det skulle försvinna så är det inte bortkastad tid att ha lärt sig java eftersom många språk (c*) har liknande syntax.
3. Varför man ändrar på grejer verkar inte enbart handla om förbättring utan i betydande omfattning om att skapa sysselsättning. Man ska förresten ta bort applet funktionaliteten.
4. Du kan distribuera din applikation med en mindre runtime utifall att det saknas. Finns många lösningar att titta på.
Citera
2016-12-12, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Att säga att Java är bra för att det fungerar på alla plattformar är som att säga att analsex är bra för att det fungerar på alla kön.

Det här gjorde min kväll.
Citera
2016-12-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag tror inte jag sett ett javaprogram till salu som är avsett att köras som en desktopapplikation, däremot finns det webapplikationer som är skrivna i java som säljs utan problem.

Burp!

https://portswigger.net/burp/proxy.html
Citera
2016-12-12, 23:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

1. Främst stora enterpriselösningar och liknande. När systemen blir så stora att det vore krångligt att använda något annat (t.ex. C++) så är det Java (eller .NET, men Java har ett stort försprång där) som gäller. Det finns många verktyg och stora system för sådant som stödjer och använder Java.
Att Oracle äger Java nu för tiden gör ju såklart sitt till när det gäller integrering med stora databassystem osv...

2. Nä, jag skulle säga att Javas storhetstid är typ nu, det kanske börjar ta slut men jag skulle tro att språket kommer att vara stort och välanvänt i minst 20 år till.
Det fanns väl ingen som gillade applets ens på 90-talet, det var ju bara slött och obekvämt.

3. Deprecated betyder att det är rekommenderat att inte användas, det betyder inte att det är borttaget. Vad jag vet har inte Oracle (och inte Sun heller på deras tid) tagit bort något alls från det officiella API:et. Det här är inte Javascript.

4. Det är ungefär lika svårt att installera ett Javaprogram som att installera vilket annat program som helst, beror mest på installationsprogrammet. Det finns verktyg för att skapa ett paket med VM:en inkuderad, så man kan göra det så att användaren inte ens märker att det är Java som körs om han inte verkligen ser efter.

5. Nästan ingen, förutom alla kids som spelar Minecraft, men det beror inte på att Java är krångligt att installera, för det är det inte, utan på att Java är ett rätt undermåligt val för att göra applikationer i desktopmiljö. Det är alltid lite slöare än motsvarande program i C++ eller C#. Fönstersystemen, vare sig man använder Swing eller JavaFX, är alltid lite klumpigare än det som finns i andra språk.
Men som sagt på företag, som internverktyg eller som större system (eller databasverktyg osv.), där Javas nackdelar inte spelar någon roll, är det stort.
Citera
2016-12-13, 17:32
Medlem
Java lever mycket på att det redan finns en väldigt massa program redan skrivna i Java, alltså behöver någon kunna Java för att kunna underhålla och bygga vidare på dem. Kostar en massa att skriva om program, onödig kostnad när det redan fungerar.

Javas fördelar som gjorde det stort har försvunnit och har tagits över av andra språk, C# är bättre på alla plan(Opensource, multiplatform(windows, mac, ios, android, windows phone (linux?))), sedan finns alla variationer av JavaScript och HTML5 som gör webbapplikationer enkelt.

Är inte krångligare att installera javaprogram än andra program. Visst, du behöver installera en JVM, men för C# behöver du .NET, C++ behöver C++ Libraries osv osv. Endast en engångsföreteelse.
Citera
2016-12-13, 17:36
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Burp!

https://portswigger.net/burp/proxy.html
Klart att det finns undantag som bekräftar regeln, när jag tänker efter är ju soapUI gjort i java med, men det är ju ändå en ganska liten och begränsad mängd av marknaden för desktopapplikationer i java ändå, right?
Citera
2016-12-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Klart att det finns undantag som bekräftar regeln, när jag tänker efter är ju soapUI gjort i java med, men det är ju ändå en ganska liten och begränsad mängd av marknaden för desktopapplikationer i java ändå, right?

Jo, det stämmer även enligt min erfarenhet. Java verkar inte speciellt populärt på desktop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in