Citat:
Ursprungligen postat av
TopRider
Kan lite java och funderar på att lära mig mer. Tänkt som fritidssysselsättning men man vet ju aldrig.
1. Vad används javaprogram till? Alla spel görs ju i C++ eller liknande och mobilappar görs inte i ren java.
2. Finns det någon framtid för java? Var inte javas storhetstid och styrka appletarna på 90-talet, idag ser jag aldrig några applets.
3. Varför dödar java sig själv? Många metoder som fanns för 10 år sedan är "depricated?" (Borttagna), och ersatta av andra metoder, vilket innebär att ingen kan spela en 90-tals applet i modern webbläsare.
4. Hur sälja/distribuera och installera javaapplikation? Javas uppbyggnad gör att man måste ha en virtuell javamaskin på datorn (laddas ner från oracle), vilket är krångligt och att installera en javaapplikation och köra den på en pc kräver nästan ingenjörsexamen vilket gör att jag frågar:
5. Vem köper program i java till PC när det är så krångligt att installera?
1. Främst stora enterpriselösningar och liknande. När systemen blir så stora att det vore krångligt att använda något annat (t.ex. C++) så är det Java (eller .NET, men Java har ett stort försprång där) som gäller. Det finns många verktyg och stora system för sådant som stödjer och använder Java.
Att Oracle äger Java nu för tiden gör ju såklart sitt till när det gäller integrering med stora databassystem osv...
2. Nä, jag skulle säga att Javas storhetstid är typ nu, det kanske börjar ta slut men jag skulle tro att språket kommer att vara stort och välanvänt i minst 20 år till.
Det fanns väl ingen som gillade applets ens på 90-talet, det var ju bara slött och obekvämt.
3. Deprecated betyder att det är rekommenderat att inte användas, det betyder inte att det är borttaget. Vad jag vet har inte Oracle (och inte Sun heller på deras tid) tagit bort något alls från det officiella API:et. Det här är inte Javascript.
4. Det är ungefär lika svårt att installera ett Javaprogram som att installera vilket annat program som helst, beror mest på installationsprogrammet. Det finns verktyg för att skapa ett paket med VM:en inkuderad, så man kan göra det så att användaren inte ens märker att det är Java som körs om han inte verkligen ser efter.
5. Nästan ingen, förutom alla kids som spelar Minecraft, men det beror inte på att Java är krångligt att installera, för det är det inte, utan på att Java är ett rätt undermåligt val för att göra applikationer i desktopmiljö. Det är alltid lite slöare än motsvarande program i C++ eller C#. Fönstersystemen, vare sig man använder Swing eller JavaFX, är alltid lite klumpigare än det som finns i andra språk.
Men som sagt på företag, som internverktyg eller som större system (eller databasverktyg osv.), där Javas nackdelar inte spelar någon roll, är det stort.