Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 07:09
  #13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Kan lite java och funderar på att lära mig mer. Tänkt som fritidssysselsättning men man vet ju aldrig.

1. Vad används javaprogram till? Alla spel görs ju i C++ eller liknande och mobilappar görs inte i ren java.
2. Finns det någon framtid för java? Var inte javas storhetstid och styrka appletarna på 90-talet, idag ser jag aldrig några applets.
3. Varför dödar java sig själv? Många metoder som fanns för 10 år sedan är "depricated?" (Borttagna), och ersatta av andra metoder, vilket innebär att ingen kan spela en 90-tals applet i modern webbläsare.
4. Hur sälja/distribuera och installera javaapplikation? Javas uppbyggnad gör att man måste ha en virtuell javamaskin på datorn (laddas ner från oracle), vilket är krångligt och att installera en javaapplikation och köra den på en pc kräver nästan ingenjörsexamen vilket gör att jag frågar:
5. Vem köper program i java till PC när det är så krångligt att installera?
Finns väl inte en brödrost, mikrovågsugn eller kylskåp som inte styrs av något javaprogram idag och med den digitaliseringstrend som finns lär det snarast öka än minska.

Sedan kör en sökning på job java, och jobb java vet jag, och jämför med något annat språk så ser du skillnaden. Skulle tro java kommer i topp av dem alla. Är du duktig på java kommer du få jobb sedan kommer du som evt framtida programmerare behöva lära dig fler språk med java är ett utmärkt förstaspråk tillsammans med C#, ett språk Microsoft satsar stenhårt på.

Sedan är det bara att bygga på med javascript, C++, Python osv.
Din framtida yrkesbana / utbildning kommer sedan hjälpa dig välja vad du behöver lära dig, men som första språk är java ett utmärkt val imho.
Citera
2016-12-17, 12:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopRider
Kan lite java och funderar på att lära mig mer. Tänkt som fritidssysselsättning men man vet ju aldrig.

1. Vad används javaprogram till? Alla spel görs ju i C++ eller liknande och mobilappar görs inte i ren java.
2. Finns det någon framtid för java? Var inte javas storhetstid och styrka appletarna på 90-talet, idag ser jag aldrig några applets.
3. Varför dödar java sig själv? Många metoder som fanns för 10 år sedan är "depricated?" (Borttagna), och ersatta av andra metoder, vilket innebär att ingen kan spela en 90-tals applet i modern webbläsare.
4. Hur sälja/distribuera och installera javaapplikation? Javas uppbyggnad gör att man måste ha en virtuell javamaskin på datorn (laddas ner från oracle), vilket är krångligt och att installera en javaapplikation och köra den på en pc kräver nästan ingenjörsexamen vilket gör att jag frågar:
5. Vem köper program i java till PC när det är så krångligt att installera?

1) I dagsläget är det mest serverside (web apps). Android apps skrivs för övrigt i ren java.

2) Det finns en klar framtid för java i åtminstone tio år framöver eftersom det är det språket som är mest utbrett idag. Däremot så dyker det upp väldigt bra alternativ som är så mycket mer "lightweight" och enklare att få igång snabbt i produktion, vilket är nyckeln för dem flesta idag (snabbt och med låg startkostnad). Att få upp ett färdigt api i MEAN stack på t.ex. heroku tar bara någon timme, jämför det med att dra igång en hel harang i java med typ dropwizard docker och slänga upp det på aws. Det tar säkert en helg bara att få skiten att funka.

3) Metoder annoteras oftast med "deprecated" för att dem använts på fel sätt, brister i säkerhet eller bara buggiga eller ersatta med en "ny" variant. Jag vet inte om någon som spelar 90 tals applets så jag kan tyvärr inte ge dig svaret på den frågan.

4) Du verkar ha en väldigt utdaterad bild av java som språk och dess ändamål. Folk bygger inte java appar som körs som "desktop" applikationer längre. (Kanske om man pluggar IT och sitter och leker runt med JFrames i horribel kod eftersom man fått någon extremt omständig uppgift att lösa av en trött gråhårig man med kaffekopp, men det är inte så det funkar ute i riktiga världen.)
Java är för mig ett 100% serverside språk om man bortser från android apputveckling.

5) Ingen.

http://www.codingdojo.com/blog/9-mos...uages-of-2016/
Citera
2016-12-27, 20:56
  #15
Medlem
Det går givetvis att göra mycket i Java. Även spel. Jag har t.o.m. gjort en realtidsbaserad Path Tracer i "enbart" Java. Enbart är inom citationstecken eftersom Java bytecode omvandlas till OpenCL C99-kod i mitt fall, som i sin tur omvandlas till binärkod körbar av en GPU.

Mitt projekt kan hittas här: http://www.dayflower.org/
Citera
2017-02-12, 14:52
  #16
Medlem
Trillskes avatar
Den i princip enda stora (men gigantiska) fördelen Java har idag är att väldigt många utvecklare är duktiga på Java. Ett bra skrivet program i Java är väldigt mycket bättre än ett dåligt skrivet program i vilket annat språk/plattform som helst.
Citera
2017-02-15, 15:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Den i princip enda stora (men gigantiska) fördelen Java har idag är att väldigt många utvecklare är duktiga på Java. Ett bra skrivet program i Java är väldigt mycket bättre än ett dåligt skrivet program i vilket annat språk/plattform som helst.

Enda stora fördelen?

Well, jag väljer nästan alltid java för nya projekt, av den anledningen att utbudet av vältestade, välkörda, mogna tredjepartsbibliotek och ramverk är så mycket större än någon annanstans. Det sparar man så otroligt mycket tid ochpengar på.
Citera
2017-02-15, 15:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Enda stora fördelen?

Well, jag väljer nästan alltid java för nya projekt, av den anledningen att utbudet av vältestade, välkörda, mogna tredjepartsbibliotek och ramverk är så mycket större än någon annanstans. Det sparar man så otroligt mycket tid ochpengar på.


Till TS: Som andra sagt, Java idag handlar om serversystem och appar, där det är väldigt populärt. Java körs i princip inte i webbläsare längre.
Citera
2017-02-19, 20:48
  #19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Enda stora fördelen?

Well, jag väljer nästan alltid java för nya projekt, av den anledningen att utbudet av vältestade, välkörda, mogna tredjepartsbibliotek och ramverk är så mycket större än någon annanstans. Det sparar man så otroligt mycket tid ochpengar på.
Det är snarare så att du känner till vilka tredjepartslösningar du ska använda om du väljer Java.

Vilket är poängen du argumenterar mot. Du gör rationellt rätt i att välja det du kan bäst, företag gör rationellt rätt i att välja lösningar som någon som du redan behärskar. Vilket ofta är Java.

EDIT: Vi kör fortfarande enstaka appache-servrar just för att det fortfarande finns enstaka saker Java gör bättre. Det är mer och mer sällsynt; alltså ett icke-problem att låta Java göra dessa trots en annan goto-plattform. Vad som är ett problem är att göra saker i miljöer som folk inte behärskar. Enda anledningen att vi inte har något sådant problem är att vi har en enorm organisation med enorma resurser.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-02-19 kl. 21:09.
Citera
2017-02-20, 08:19
  #20
Medlem
GNRfans avatar
Det är aldrig fel att lära sig/testa på ett nytt programmeringsspråk som utvecklare.
Vad gäller java så är det väldigt populärt för servertillämpningar, många banker kör java som en del i deras backend-system. Google, Spotify, King, Netflix, viaplay, SEB, Nordea osv. använder java i olika utsträckningar. Så det finns inget negativt karriärsmässigt att kunna det.
Det går att göra desktop-applikationer/spel i det. Men inget jag har någon större erfarenhet av. Men Minecraft är(var?) byggt på java. Så det går om man vill. Verkar även stort inom embedded/IoT.

Javas fördelar som jag ser det är följande:
1. Bakåtkombabilitet, har du bibliotek som är kompilerade mot java 1 så funkar dom(i dom flesta fall) med java 8.
2. Enormt utbud av open source-bibliotek
3. Vältestad av banker, traders, online-handel, streaming-plattformar.
4. Ett aktivt community
5. Kan du programmera och kan java så har du jobb i överflöd just nu
Citera
2017-02-23, 08:57
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är snarare så att du känner till vilka tredjepartslösningar du ska använda om du väljer Java.

Vilket är poängen du argumenterar mot. Du gör rationellt rätt i att välja det du kan bäst, företag gör rationellt rätt i att välja lösningar som någon som du redan behärskar. Vilket ofta är Java.

Jag betackar mej för slutsatser om vad jag känner till och inte känner till. Vi känner inte varandra.

Jag vågar påstå att det objektivt sett inte finns något annat nyare programmeringsspråk som kommer i närheten. Visst, språk som Scala men de bygger på Java.

Ta Swift som ett exempel som jag kör en hel del på klientsidan - det har ploppat upp en hel del bibliotek och växer snabbt - men det är inte i närheten, inte lika stabilt och robust och framför allt inte "battle-proven" som motsvarande för Java. Detta kan man applicera på de flesta nya hippa språk IMO.

Jag vill poängtera att dessa argument i princip endast handlar om produktivitet och kostnadseffektivitet. Det är ju t.ex. sjukt KUL att koda i nåt nytt som Swift.
__________________
Senast redigerad av RoyBatty 2017-02-23 kl. 08:59.
Citera
2017-02-26, 12:42
  #22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Jag vill poängtera att dessa argument i princip endast handlar om produktivitet och kostnadseffektivitet. Det är ju t.ex. sjukt KUL att koda i nåt nytt som Swift.
För produktivitet och kostnadseffektivitet väljer du .NET före Java åtminstone 8 gånger av 10. Handlar det om web så 9 gånger av 10.

Om det inte, som sagt, vore för att det finns fler kompetenta Java-programmerare. Dessutom har Java långt många fler relevanta legacy-applikationer, och i sådana miljöer är det inte ett alternativ att sluta utveckla Java-kompetensen hos anställda.
Citera
2017-03-12, 21:05
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För produktivitet och kostnadseffektivitet väljer du .NET före Java åtminstone 8 gånger av 10. Handlar det om web så 9 gånger av 10

I beg to differ, och världens produktionsmiljöer håller nog knappast med heller.
Citera
2017-04-05, 01:51
  #24
Medlem
Även om det kanske inte säger så mycket, här är TIOBE Index just nu:

Kod:
Java                      16.384%
C                         07.742%
C++                       05.184%
C#                        04.409%
Python                    03.919%
Visual Basic .NET         03.174%
PHP                       03.009%
JavaScript                02.667%
Delphi/Object Pascal      02.544%
Swift                     02.268%
__________________
Senast redigerad av 0xCAFEBABE 2017-04-05 kl. 01:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback