• 1
  • 2
2016-12-12, 04:02
Medlem
Halloj!

En typisk sak som man hört från sina föräldrar. Frågan är om det är "dåligt" som dem säger eller inte?
Allt jag vill veta!

mvh Erik.
Citera
2016-12-12, 04:08
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genietErik192
Halloj!

En typisk sak som man hört från sina föräldrar. Frågan är om det är "dåligt" som dem säger eller inte?
Allt jag vill veta!

mvh Erik.
Viktuppgång;; Bra att äta innan man lägger sig om man är slim
För bearnaise-människor:: Inte bra att äta innan läggdags

Där har du förklaringen.. på natten förbrukar man mycket mindre energi än när man är vaken och utför saker
Citera
2016-12-12, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Viktuppgång;; Bra att äta innan man lägger sig om man är slim
För bearnaise-människor:: Inte bra att äta innan läggdags

Där har du förklaringen.. på natten förbrukar man mycket mindre energi än när man är vaken och utför saker

Jo men nu ska du väl ändå ta och lugna ner dig lite.....

Du förbränner mindre på natten (när du sover) men bara typ 10% eller så.

Sen beror det jävligt mycket på vad du äter samt hur ditt kalori-intag och uttag har sett ut under övriga tiden på dygnet.

Är du hungrig ska du äta men kanske inte en pizza eller annat skräp.
Citera
2016-12-12, 04:28
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Jo men nu ska du väl ändå ta och lugna ner dig lite.....

Du förbränner mindre på natten (när du sover) men bara typ 10% eller så.

Sen beror det jävligt mycket på vad du äter samt hur ditt kalori-intag och uttag har sett ut under övriga tiden på dygnet.

Är du hungrig ska du äta men kanske inte en pizza eller annat skräp.
10% mindre när man ligger däckad? Det låter inte troligt

Jo om man är smal eller om man är ordentligt fysiskt aktiv så är det inga problem med att trycka i sig 500-600kcal innan läggdags oavsett fett/protein/kolhydrat fördelning.. kroppen kan omvandla fett till det mesta

Jag talar för slim och fysiskt aktiva människor,, överviktiga ska nog INTE äta 500+ kcal innan läggdags nej
Citera
2016-12-12, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
10% mindre när man ligger däckad? Det låter inte troligt

Jo om man är smal eller om man är ordentligt fysiskt aktiv så är det inga problem med att trycka i sig 500-600kcal innan läggdags oavsett fett/protein/kolhydrat fördelning.. kroppen kan omvandla fett till det mesta

Jag talar för slim och fysiskt aktiva människor,, överviktiga ska nog INTE äta 500+ kcal innan läggdags nej

Ponera att en fet man (175 cm, 110 kg) med mormalförbränning har ätit 1200 kcal på en dag och tagit en promenad på ca 1 timme äter 500 kcal innan läggdags så ligger det jävligt långt under rekommenderat per dag...

Som jag sa, att generaliseta som du gjorde i ditt svar kan vara jävligt missvisande.
Citera
2016-12-12, 05:17
Medlem
lockouts avatar
Citat:
Halloj!

Allt jag vill veta!

mvh Erik.

Dåligt och dåligt... Är man väldigt hungrig när man lägger sig så sover man ju sämre samma sak om du äter för mycket.
Så en macka en stund innan man hoppar i säng för att dämpa hungern är inget farligt
Citera
2016-12-12, 05:50
Medlem
Citat:
Halloj!

Allt jag vill veta!

mvh Erik.

Det är en myt från förr. Spelar ingen roll om du äter innan eller inte. Kalorierna över dygnet som räknas.
Citera
2016-12-12, 06:07
Medlem
Tack allesammans!
Om vi säger så här, äter man en stor måltid spaghetti och köttfärssås innan läggdags, får man en bättre "recovery" då än att bara ta lite yoghurt tillexempel? Om vi säger att man tränat innan.
Även hört "Maten ligger bara i magen, och smälter inte ordentligt, det är ej bra."
Citera
2016-12-12, 07:44
Medlem
En del nyare studier visar på att det trots allt inte är så bra att äta sent. Metabolismen fungerar inte lika bra och glukosnivåerna i kroppen är högre och verksamma under längre tid, vilket gör att man lättare går upp i vikt. Framför allt stör det kroppens naturliga biologiska klocka/cirkadianska rytm.

>> Physiological responses to food intake throughout the day

"the overall evidence provides compelling associations between night eating and obesity"

>> Eating Late at Night: The New Science of Why It’s Making You Fat

"Throughout evolution, daytime has been for nourishment and nighttime for fasting, and our organs have evolved accordingly. Digestive enzymes and hormones ebb and flow in a predictable pattern over the course of 24 hours, enabling the liver, intestines, and other digestive organs to function together as one well-oiled machine. Our modern world of late-night takeout and snack-filled pantries threatens to upend this calibrating role of food."
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-12-12 kl. 07:54.
Citera
2016-12-12, 09:18
Medlem
pepsi haxs avatar
Ät om du är hungrig och bry dig inte om vad de är.
Rätta till misstaget dagen efter om du inte vill gå upp i vikt, fast sedan beror de ju på hur många kalorier du fick i dig den dagen också..

för 2 dagar sedan drog ja i mig en hel madeltårta innan jag gick och la mig, dagen innan drog ja i mig en hel toscanatårta.
Igår drog ja i mig en hel pizza och somna direkt efter.
När jag vakna idag gick jag till gymmet då jag är ledig idag och sprang samt träna styrka.
Citera
2016-12-12, 10:19
Medlem
SvartChilis avatar
Har du problem med övervikt så ska du inte äta. Är du underviktig och hungrig, go for it. Är du normalsmal är det inga problem att äta nåt litet.
Allt beror på, som någon skrev, vad du har ätit under dagen. Sen även hur fungerande din mage är.

De problem som kan uppstå om man äter precis innan läggdags är
1: Du kan få sura uppsttötningar, matsmältningsproblem (men bara om du har magproblem annars)
2: Viktuppgång (men bara om du redan ätit ditt kaloribehov under dagen).

Om du har en fungerande mage, normalvikt och ännu inte har ätit det rekommenderade dagliga intaget är det helt okej att äta innan du ska sova.

Är du underviktig finns heller inga problem med det.
Senast redigerad av SvartChili 2016-12-12 kl. 10:23.
Citera
2016-12-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Har du problem med övervikt så ska du inte äta. Är du underviktig och hungrig, go for it. Är du normalsmal är det inga problem att äta nåt litet.
Allt beror på, som någon skrev, vad du har ätit under dagen. Sen även hur fungerande din mage är.

De problem som kan uppstå om man äter precis innan läggdags är
1: Du kan få sura uppsttötningar, matsmältningsproblem (men bara om du har magproblem annars)
2: Viktuppgång (men bara om du redan ätit ditt kaloribehov under dagen).

Om du har en fungerande mage, normalvikt och ännu inte har ätit det rekommenderade dagliga intaget är det helt okej att äta innan du ska sova.

Är du underviktig finns heller inga problem med det.

Okej! Bra summering av det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in