2016-12-11, 17:54
Medlem
Jag fick av KF beslutet att de skall inleda skuldsanering (ca 2 månader sedan). Nu skall det ut på remiss till borgenärerna innehållande ett förslag på återbetalning. Vad jag förstått så fattas det slutliga beslutet först efter alla fått yttra sig. Har skulder på ca 1.4 miljoner med en lön på 29 k i månaden. Är orolig att någon skall överklaga och att beslutet skall ändras pga. att jag har för hög inkomst. KF kom fram till att jag kan betala ca 6 k i månaden efter förbehållsbeloppet är draget. Behöver jag vara orolig eller tror ni KF och/eller domstol oavsett går på skuldsanering?
Citera
2016-12-11, 18:04
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Jag fick av KF beslutet att de skall inleda skuldsanering (ca 2 månader sedan). Nu skall det ut på remiss till borgenärerna innehållande ett förslag på återbetalning. Vad jag förstått så fattas det slutliga beslutet först efter alla fått yttra sig. Har skulder på ca 1.4 miljoner med en lön på 29 k i månaden. Är orolig att någon skall överklaga och att beslutet skall ändras pga. att jag har för hög inkomst. KF kom fram till att jag kan betala ca 6 k i månaden efter förbehållsbeloppet är draget. Behöver jag vara orolig eller tror ni KF och/eller domstol oavsett går på skuldsanering?
Får jag fråga varför du inte väntade med att ansöka om skuldsanering till dess att den nya lagen trädde i kraft 1 november i år? Då hade du kunnat påbörja betalningarna enligt betalningsplanen från och med inledandebeslutet, och om du mot förmodad sedan skulle bli nekad skuldsanering få tillbaka det nerlagda beloppet. Tycker du ska anmäla den person, handläggare om det var någon sådan eller skuldsaneringsrådgivare om det var en sådan, då denne agerat helt omdömeslöst.

Till din frågeställning så är det osannolikt att någon borgenär skulle motsätta sig KFM beslut. Hur länge har du haft skulderna? Hur mkt har du betalat på skulderna innan? Hur länge har du varit under utmätning, mycket mer än bara din inkomst som avgör det hela ur borgenärernas perspektiv. Tycker dock du bör vara rätt så lugn.
Citera
2016-12-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Får jag fråga varför du inte väntade med att ansöka om skuldsanering till dess att den nya lagen trädde i kraft 1 november i år? Då hade du kunnat påbörja betalningarna enligt betalningsplanen från och med inledandebeslutet, och om du mot förmodad sedan skulle bli nekad skuldsanering få tillbaka det nerlagda beloppet. Tycker du ska anmäla den person, handläggare om det var någon sådan eller skuldsaneringsrådgivare om det var en sådan, då denne agerat helt omdömeslöst.

Till din frågeställning så är det osannolikt att någon borgenär skulle motsätta sig KFM beslut. Hur länge har du haft skulderna? Hur mkt har du betalat på skulderna innan? Hur länge har du varit under utmätning, mycket mer än bara din inkomst som avgör det hela ur borgenärernas perspektiv. Tycker dock du bör vara rätt så lugn.

Tack för svar! Jag sökte i våras och kände inte till den nya lagen men jag skall få det slutliga beslutet enligt den nya lagen sa KF så det är lugnt. Skulderna är ca 3-4 år i genomsnitt. Har betalt på skulder i perioder då jag haft utmätning men inte kontinuerligt - då har dock allmänna mål haft företräde. Varit föremål för utmätning sedan fyra år ca. I skuldbeloppet ingår en privatskuld på ca halv miljon. Ingen annan enskild skuld på mer än ca 70 tusen. Borde väl vara lugnt eftersom KF fattat beslutet med motivering och allt i förra beskedet men blir alltid orolig när man läser att det går att överklaga och att slutligt beslut fattas först efter alla fått säga sitt.

Edit, tilläggas skall att borgenären till privatskulden inte kommer att överklaga
Senast redigerad av SDless 2016-12-11 kl. 18:31.
Citera
2016-12-11, 22:02
Medlem
Klarabella79s avatar
Bara nyfiken för jag kan inget om kfm. Men får du behålla mer pengar med saneringen än löneutmätning? Har hört lite olika
Citera
2016-12-11, 22:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Bara nyfiken för jag kan inget om kfm. Men får du behålla mer pengar med saneringen än löneutmätning? Har hört lite olika
Problemet är väl att räntorna gör att skulden i princip aldrig minskar (?) Den privata skulden, är den påhittad för att du ska få behålla mer? Jag har själv haft en fordran på en kille som fick skuldsanering och när förfrågan skickades ut, där man ser de andra borgenärerna, förstod jag att så var fallet. Men det var skit samma, kan ha viss förståelse för att man gör så.

När jag fick förfrågan hade jag inte fått pengar på väldigt lång tid och mentalt skrivit av skulden. Därför var det inte speciellt svårt att tacka ja. Det här var för lite drygt tio år sedan, så om reglerna inte har ändrats så var det bara ett visst antal som behövde tacka jag för att saneringen skulle gå igenom.

Lycka till.
Senast redigerad av carlpetersen73 2016-12-11 kl. 23:05.
Citera
2016-12-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79

Jag har förstått det som att jag får behålla 1000 kr mer i månaden jämfört med utmätning.
Citera
2016-12-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Problemet är väl att räntorna gör att skulden i princip aldrig minskar (?) Den privata skulden, är den påhittad för att du ska få behålla mer? Jag har själv haft en fordran på en kille som fick skuldsanering och när förfrågan skickades ut, där man ser de andra borgenärerna, förstod jag att så var fallet. Men det var skit samma, kan ha viss förståelse för att man gör så.

När jag fick förfrågan hade jag inte fått pengar på väldigt lång tid och mentalt skrivit av skulden. Därför var det inte speciellt svårt att tacka nej. Det här var för lite drygt tio år sedan, så om reglerna inte har ändrats så var det bara ett visst antal som behövde tacka jag för att saneringen skulle gå igenom.

Lycka till.

Ok, tack för svar. Nej den är inte påhittad utan är till en nära anhörig. Tänkte betala av resten av skulden när skuldsanering är över. Räntorna fryses ju i samband med skuldsanering om jag förstått det rätt. Jag har iaf fått en fast summa på förslag som skall betalas var månad under fem år sedan skrivs alla skulder av.
Citera
2016-12-11, 23:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Ok, tack för svar. Nej den är inte påhittad utan är till en nära anhörig. Tänkte betala av resten av skulden när skuldsanering är över. Räntorna fryses ju i samband med skuldsanering om jag förstått det rätt. Jag har iaf fått en fast summa på förslag som skall betalas var månad under fem år sedan skrivs alla skulder av.
Ok. såg att jag skrev fel, och det går ju inte att ändra din citering. Jag menade att det inte var svårt att tacka ja.
Citera
2016-12-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ok. såg att jag skrev fel, och det går ju inte att ändra din citering. Jag menade att det inte var svårt att tacka ja.

Jag förstod det Hoppas och tror att mina borgenärer resonerar likadant.
Citera
2017-02-08, 09:35
Medlem
Fick idag beslut om inledande) Skall betala 4000 i månaden, mot en utmätning tidigare på 8560?? Hur går detta ihop? Men superglad i alla fall!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in