Citat:
Ursprungligen postat av
Suhr
Intressant. Tack för svaret. Vad innebär "uncontrollable formal clearance"?
Det är mycket möjligt att det rör sig om ett externt försäkringsbolag, ska kontakta dem igen nu i veckan och fråga om det. Om det är ett externt försäkringsbolag, är det då möjligt att försäkra varan för ett högre belopp än vad fakturadeklarationen ligger på?
Jag kommer själv stå både som importör och mottagare av paketet.
Det är ett samlingsnamn för många olika anledningar. Genom att värdera ett objekt till två olika summor, kan ett sådant fall bli aktuellt.
Det berör länder i olika skalor, men skall du importera regelmässigt rekommenderar jag er följa boken till punkt.
Rörande externa försäkringsbolaget är det helt omöjligt för mig att ge konkret svar. Vad bedriver du för firma? Vilken hs code faller varorna under? Vad är syftet med importen? Innehar du licenser för importera ifrån leverantör? Gäller det sjöfrakt/flygfrakt/vägtransport? Den mest relevanta frågan för mig är; varför önskar ni försäkra ett beställningsuppdrag x gånger dess värde?
Globala speditörerna har givetvis väldigt goda avtal med externa försäkringsbolag. Vilket förklarar den låga procenten ni kunder betalar till transportören.
Gemensamt önskar dem givetvis undgå betala vid händelser i största mån, därför ställer jag mig frågande till vem du egentligen försöker lura? Har du bekant i sista ledet som destruerar varorna, rekommenderar jag er avbryta denna plan omedelbart.
Ni skall alltid deklarera reella värdet på proforman vid import liksom export. Om ni menar att priset till kunderna är det korrekta beloppet, så har du fel. Eller ni blir snarare ombedd betala mer vat än ursprungliga summan, vilket är dålig business.