Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Jag håller med dig i din kritik, men det vi talar om är framtidens samhälle där majoriteten av människor skriver under på den gyllene regeln. I ett sådant samhälle skulle företag bli mer socialt ansvarstagande. Visst man vill göra karriär men man skulle inte gå över lik för att lyckas. I ett sådant samhälle skulle man visa hänsyn för varandras strävan istället för att försöka smutskasta och manövrera ut varandra. Om alla människor skrev under på axiomet alla människors lika värde så skulle i princip begreppet auktoritet försvinna. Det är sant att det svårare att avvika då samhället är likriktat, men vi talar om ett samhälle där varje individ ansvarar för sitt beteende, det skulle då bli mycket svårare att få många människor att göra något dåligt. Den gyllene regeln är ingen abstrakt sanning. Då det gäller moral handlar allting om manipulation av verkligheten, om majoriteten säger att vi skall tillämpa den gyllene regeln som individer så blir detta "sanningen" som gäller. Så fungerar det med allting och som du sa förut så skulle ett samhälle där den gyllene regeln lärs ut i förskola och grundskolan nog vara att föredra framför det vi nu har.
Jag kan informera om att den gyllene regeln lärs ut i skolan och att vi alla hade den utskriven ovanför whiteboardtavlorna i klassrummen hela grundskolan. Problemet som jag ser det är att moral inte lärs ut så att den införlivas hos andra genom förmedling av information utan genom aktiva goda exempel med positiva konsekvenser som följd.
Att du tar Jesu gyllene regel som exempel och vill ha moralansvariga människor som ser till att den efterlevs, det låter ärligt talat som religion i mina öron. Antar att det måste till något straff om det man skrivit under på inte efterföljs? "Jag skulle gilla en sån behandling så du kan inte döma mig för det"... Vems mall ska ligga till grund? Nja, jag tror inte på att sätta andra människor till doms eller som moralpoliser över sina grannar, kollegor och medmänniskor.
Vad tror jag på då? Ja kanske att vända på frågan. Varför har moralen sjunkit så i samhället? Varför har vår syn på våra medmänniskor försämrats? Varför kan man tjäna mer på att vara oärlig, bedra och förskingra jämfört med att vara en ärlig medborgare? Jag tror att början på lösningen delvis ligger i svaren av rannsakan både vad gäller mänskligheten, samhället och på individnivå.
Sen tror jag helt fast i denna fråga att man måste nå och beröra människors hjärtan dvs deras känslor. För känslor föder motivation och motivation föregår handlingar och det är handlingarna som förändrar sakers tillstånd.