2016-12-10, 18:32
Medlem
Ree81s avatar
Undviker helst 50kr avgift för en €50-lapp (plus deras gömda avgift de har på deras dåliga växlingskurs).

485kr står det att lappen är värd på Google. Hur får jag ut så nära det beloppet som möjligt? Bor i Umeå om det hjälper.

Banken hjälper inte till så vitt jag vet. Står inte på bankomat.se om insättningsautomaterna tar euro. Forex är dyra. Ica har otroligt dålig växlingskurs.
Citera
2016-12-10, 21:28
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Undviker helst 50kr avgift för en €50-lapp (plus deras gömda avgift de har på deras dåliga växlingskurs).

485kr står det att lappen är värd på Google. Hur får jag ut så nära det beloppet som möjligt? Bor i Umeå om det hjälper.

Banken hjälper inte till så vitt jag vet. Står inte på bankomat.se om insättningsautomaterna tar euro. Forex är dyra. Ica har otroligt dålig växlingskurs.
Jag hade provat valfritt hotell istället,, de brukar acceptera €
Köp en chokladkaka i receptionen med €50 sedeln och få tillbaka växeln i SEK
Citera
2016-12-11, 02:30
Medlem
trattfans avatar
Kolla med någon polare som ska utomlands?
Citera
2016-12-11, 09:30
Medlem
Jag har för mig att Systembolaget accepterade Euro som betalning förut, vet inte om de ändrat policy idag.
Citera
2016-12-11, 21:42
Medlem
Tror inte de tar euro på bolaget i dag
Citera
2016-12-12, 00:29
Medlem
Ree81s avatar
Slutade med att jag gick till COOP. De gav 9kr/euro, trots att kursen ligger på 9.7. Var bokstavligt talat billigare än Forex (Forex blir dock billigare med större belopp än €50, och ännu billigare om man har kvitto sedan tidigare växling).

Förlorade 35kr allt som allt.
Citera
2016-12-12, 01:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Slutade med att jag gick till COOP. De gav 9kr/euro, trots att kursen ligger på 9.7. Var bokstavligt talat billigare än Forex (Forex blir dock billigare med större belopp än €50, och ännu billigare om man har kvitto sedan tidigare växling).

Förlorade 35kr allt som allt.

"Kursen ligger på 9.7"

Vem skulle betala dig den kursen, utan att ta några avgifter? Möjligtvis din mamma.

På vilket sätt har du förlorat 35 kr?
Hade du möjlighet att få ytterligare 35 kr för din sedel, på din ort, vid den tidpunkten du ville genomföra transaktionen?

Din sedel är värd exakt så mycket som någon är bered att betala för den, på den plats där du befinner dig, vid en viss tidpunkt, i ditt fall Umeå mellan lördag 161210 kl 18:32 och söndag 161211 på kvällen.

Det är inte gratis för växlingsföretagen eller Coop att hantera sedlar, kostnaden för detta får kunden betala.
Senast redigerad av trottwell 2016-12-12 kl. 01:42.
Citera
2016-12-12, 01:35
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Kursen ligger på 9.7"

Vem skulle betala dig den kursen, utan att ta några avgifter?
På vilket sätt har du förlorat 35 kr?
Hade du möjlighet att få ytterligare 35 kr för din sedel, på din ort, vid den tidpunkten du ville genomföra transaktionen?
Kursen ligger på 9.7 och sedeln var värd 485kr, det är fakta. Vet inte hur det var innan bankerna slutade med pengahantering, m och där tappade jag intresset för den här diskussionen.
Citera
2016-12-12, 01:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Kursen ligger på 9.7 och sedeln var värd 485kr, det är fakta. Vet inte hur det var innan bankerna slutade med pengahantering, m och där tappade jag intresset för den här diskussionen.

Fakta??

Det är skillnad på sedlar och avista, du anger en avistakurs, den kan du aldrig få för sedlar.

Det är marknaden som bestämmer värdet, du fick vad sedeln var värd, just där just då. Du har inte förlorat något.
Alla företag som växlar valuta måste täcka sina kostnader på något sätt, den kursen som du syftar på är ett riktvärde för överföringar dvs Avista, det är skillnad på kursen för sedlar och överföringar, alla aktörer sätter sina egna kurser.
Senast redigerad av trottwell 2016-12-12 kl. 02:28.
Citera
2016-12-12, 02:23
Medlem
Citat:

Varför sålde du inte för 485kr då? Fakta är väl att den var värd 450kr, det har du ju själv berättat.

Om det nu var google som berättade för dig att sedeln var värd 485kr så kan du ju försöka sälja den till dom för 485kr.
Senast redigerad av B.Dowie 2016-12-12 kl. 02:27.
Citera
2016-12-12, 02:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Varför sålde du inte för 485kr då? Fakta är väl att den var värd 450kr, det har du ju själv berättat.

Om det nu var google som berättade för dig att sedeln var värd 485kr så kan du ju försöka sälja den till dom för 485kr.

Det Ree81 och många andra inte förstår är att han har sett kursen för överföringar/avista, sedlar är dyra att hantera och har därför en sämre kurs.

Detta är ett ofta använt riktvärde för överföringar/avista i Euro: http://euron.nu/

Här är ett exempel på kurs för sedlar, SEB köper Euro för 9,376900. http://seb.se/bors-och-finans/valuto...for-resevaluta

På en vardag på ett SEB kontor hade TS fått 469:- för sin sedel, om han inte hade behövt betala avgift.

Ett exempel på Nordeas kurser för sedlar: http://www.nordea.se/foretag/utland/...#tab=Sedelkurs

Nordea köpte för 9.2992 vid den tidpunkten.

Kurserna i länkarna kan ändras, de uppdateras med jämna mellanrum.
Senast redigerad av trottwell 2016-12-12 kl. 03:04.
Citera
2016-12-12, 21:13
Medlem
Varför växla småpengarna. Spara och andvänd dem vid nästa resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in