2016-12-10, 15:10
Medlem
Universells avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/forsokte-smuggla-in-tva-kilo-kokain--far-fangelse/

Citat:
Kokainet var förpackat i två enkilospaket och väl dolt bakom tyget i sidan på bakluckan i Audin. Kontrollen visade även att delar av bakluckan var manipulerad, sannolikt för att kokainet skulle få plats.

Citat:
Mannen har i förhör erkänt smugglingen men säger att han inte visste att det var kokain i lasten, enligt egen utsago trodde han att det var cannabis som han transporterade över gränsen.

Han hänvisar smugglingsförsöket till sin dåliga privatekonomi.

– Jag ligger på minus ekonomiskt och har inte bara mig själv utan även fru och ett litet barn att försörja. Jag har känt mig tvungen att göra detta, säger han i förhören med tullen.

Citat:
Han dömdes till fem och ett halvt års fängelse för grov narkotikasmuggling. Efter avtjänat straff utvisas mannen och han förbjuds att återkomma på 15 år.

Ytterligare en "utlänning" som smugglar "nåt" över gränsen.
Fattar inte vad han menar med att han ska "försörja" sitt barn. Bara nån bortförklaring antagligen.
Domen lär man inte få tag i förrän på måndag: Kan bli en del intressanta bilder på hur Audin såg ut om nån hittar nåt förundersökningsprotokoll också
Senast redigerad av Universell 2016-12-10 kl. 15:12.
Citera
2016-12-10, 15:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
"– Jag ligger på minus ekonomiskt och har inte bara mig själv utan även fru och ett litet barn att försörja. Jag har känt mig tvungen att göra detta, säger han i förhören med tullen".

Idioti. Ingen tvinga mannen att smuggla.

12 år utan möjlighet till frigivning skulle vara betydligt bättre.
Citera
2016-12-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
http://www.expressen.se/kvallsposten/forsokte-smuggla-in-tva-kilo-kokain--far-fangelse/

Ytterligare en "utlänning" som smugglar "nåt" över gränsen.
Fattar inte vad han menar med att han ska "försörja" sitt barn. Bara nån bortförklaring antagligen.
Domen lär man inte få tag i förrän på måndag: Kan bli en del intressanta bilder på hur Audin såg ut om nån hittar nåt förundersökningsprotokoll också
Hur jävla efterbliven är du egentligen?
Varför tror du att det skulle vara en bortförklaring? Han gjorde uppenbarligen brottet för pengarna då han hade tjänat mycket pengar på lite jobb ifall han hade kommit undan med det, och ens barn är en väldigt stor drivkraft till att skaffa pengar för många föräldrar.

För övrigt helt sinnessjukt högt straff ifall man jämför med andra brott. Lägsta straffet för GROV VÅLDTÄKT är 4 år, denna killen smugglade bra kokain och fick 5,5!
Citera
2016-12-10, 15:30
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
För övrigt helt sinnessjukt högt straff ifall man jämför med andra brott. Lägsta straffet för GROV VÅLDTÄKT är 4 år, denna killen smugglade bra kokain och fick 5,5!

Håller med dig om att våldtäktsstraffen borde vara minst dubbla också
Citera
2016-12-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
"– Jag ligger på minus ekonomiskt och har inte bara mig själv utan även fru och ett litet barn att försörja. Jag har känt mig tvungen att göra detta, säger han i förhören med tullen".

Idioti. Ingen tvinga mannen att smuggla.

12 år utan möjlighet till frigivning skulle vara betydligt bättre.

Inte den enda i världen som ligger på MINUS o har fru o litet barn.

Är det inte så TiggeROM/ZiggeROM säger hela tiden.

Vi har massor med vanliga människor i sverige - svenskar och invandrare i samma
situation men ett mycket litet fåtal skulle göra samma sak som denne
Citera
2016-12-10, 15:33
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell

Tja, jag vet inte vad man kan tjäna på en sådan affär, men man får väl förmoda att det är hyfsat rent kokain som de fraktar i kilon, så säg att det är femtusen gram då, när det är utblandat till Stureplanskvalitet. Vad är det värt i slutanvändarledet, fem miljoner? Det känns som att snubben som fraktar knark för flera miljoner över gränsen får en rätt bra ekonomisk kompensation för detta, även om han bara är anställd som chaufför och inte själv har någon ägarandel i knarket.

Nu finns det väl bättre sätt att försörja ett barn på, men nog borde han ha fått en bra slant för detta om det hade funkat. Nu får de förstås en massa bidrag för barnet i stället under fyra års tid för att den stackars pappan skakar galler, så på sätt och vis har han ju ordnat en sorts försörjning nu också. Det hade säkert varit mycket bättre för skattebetalarna om han inte hade stoppats, men det kanske är en annan diskussion.
Citera
2016-12-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Tja, jag vet inte vad man kan tjäna på en sådan affär, men man får väl förmoda att det är hyfsat rent kokain som de fraktar i kilon, så säg att det är femtusen gram då, när det är utblandat till Stureplanskvalitet. Vad är det värt i slutanvändarledet, fem miljoner? Det känns som att snubben som fraktar knark för flera miljoner över gränsen får en rätt bra ekonomisk kompensation för detta, även om han bara är anställd som chaufför och inte själv har någon ägarandel i knarket.

Nu finns det väl bättre sätt att försörja ett barn på, men nog borde han ha fått en bra slant för detta om det hade funkat. Nu får de förstås en massa bidrag för barnet i stället under fyra års tid för att den stackars pappan skakar galler, så på sätt och vis har han ju ordnat en sorts försörjning nu också. Det hade säkert varit mycket bättre för skattebetalarna om han inte hade stoppats, men det kanske är en annan diskussion.
Japp. Dock inte bara för skattebetalarna eftersom att skattebetalare och folk som inte betalar skatt delar på det som skatten ska betala.

5,5 år i fängelset (han lär komma ut efter två tredjedelar av tiden, så klart) kostar väldigt mycket mer än skadan kokainet hade gjort.
Citera
2016-12-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det känns som att snubben som fraktar knark för flera miljoner över gränsen får en rätt bra ekonomisk kompensation för detta, även om han bara är anställd som chaufför och inte själv har någon ägarandel i knarket.

Varför "känns" det som det? "känns" organiserad brottslighet som etisk rätt business med kollektiv avtal och allt?
Klart han får pengar för det, men någon som begår såna som gör såna här desperata grejer har NOLL.
Citera
2016-12-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool

Många våldtäktsmän är kokainpåverkade.
Citera
2016-12-10, 16:18
Medlem
"Efter avtjänat straff utvisas mannen och han förbjuds att återkomma på 15 år."

Jag tror inte mannen kommer ha några som helst problem att komma in i riket igen så fort han blivit utvisad.
Citera
2016-12-10, 16:55
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plharmony
Varför "känns" det som det? "känns" organiserad brottslighet som etisk rätt business med kollektiv avtal och allt?
Klart han får pengar för det, men någon som begår såna som gör såna här desperata grejer har NOLL.

Vad får man då, femtiotusen? Hundra? Mer? Mindre? Rimligen så är man väl inte intresserad av att göra en grej som granaterat leder till flera års fängelse om man åker fast, utan att få hyggligt betalt för detta. Jag skulle förstås inte göra det för hundratusen, men jag skulle inte göra det för en miljon heller, så jag tillhör säkert inte målgruppen.
Citera
2016-12-10, 17:28
Medlem
Första gången på väldigt lång tid som jag läser om en dom med ett straff som faktiskt är rimligt. Om nu bara övriga brott kunde dömas efter samma måttstock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in