2016-12-10, 13:40
Medlem
Svanen1s avatar
Hej,

Sparar jag något på att lösa in mitt blancolån i bolånet?
Säg att jag har 120 000 i blancolån till 5% ränta och detta betalas av på 10 år, alltså amorterar jag 1000kr i månaden. Skulle jag spara pengar på att lösa in detta med hjälp av ett utökat bolån? Säg att räntan på det lånet är 1.80%. Jag kommer sannolikt aldrig hinna betala av hela bolånet innan jag säljer bostaden för något större. Alltså borde det gamla blancolånet aldrig "försvinna" utan ligger där och betalas av under hela perioden, om ni förstår vad jag menar.

Jag har en känsla av att det rätta svaret är: baka ihop lånen och höj amorteringen på bolånet med 1000kr/månad. Men jag är inte säker.

Mvh
Citera
2016-12-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanen1
Hej,

Sparar jag något på att lösa in mitt blancolån i bolånet?
Säg att jag har 120 000 i blancolån till 5% ränta och detta betalas av på 10 år, alltså amorterar jag 1000kr i månaden. Skulle jag spara pengar på att lösa in detta med hjälp av ett utökat bolån? Säg att räntan på det lånet är 1.80%. Jag kommer sannolikt aldrig hinna betala av hela bolånet innan jag säljer bostaden för något större. Alltså borde det gamla blancolånet aldrig "försvinna" utan ligger där och betalas av under hela perioden, om ni förstår vad jag menar.

Jag har en känsla av att det rätta svaret är: baka ihop lånen och höj amorteringen på bolånet med 1000kr/månad. Men jag är inte säker.

Mvh

Fetstilta är korrekt

Om du betalar 1,8% istället för 5% i årsränta så "tjänar du" på årsbasis på ett lån på 120.000....
6000-2180=3800:- (eller cirkus 300:- per månad)

Så jag skulle , om möjligheten fanns , lägga över blancolånet i bostadslånet och amortera 1000:- extra i bolånet , vilket kommer att ge dig mer pengar till en framtida ny bostad.
Citera
2016-12-10, 14:25
Medlem
1.8% är lägre än 5%. Det är en ganska enkel ekvation.
Citera
2016-12-10, 14:35
Medlem
Självklart sparar du på det. Jag löste själv nyligen in två blanco-lån och bakade in i huslånet. Stor skillnad i ränta och vad jag betalar nu! Go for it om banken är med på det.
Citera
2016-12-10, 16:06
Medlem
cacas avatar
Du är korkad om du inte löser dyra lån mot höja bolånet lite.
Citera
2016-12-10, 17:30
Medlem
Svanen1s avatar
Typiskt svar från vissa här..korkad, aja får väl svälja det...

Tack till er andra, man ber ju om hjälp av en anledning. Hör av mig på måndag till bankjäveln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in