2017-08-09, 13:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Har helt och hållet ändrat min inställning till Bajens agerande mot Häcken. Min spontana reaktion var att det förstås är fullständigt oacceptabelt att inte spela tillbaka bollen, men ju mer jag funderar på det, desto mer benägen är jag att backa Hamads beslut. Det bästa vore att alla gemensamt beslutar att slopa denna "hederskodex" och låter domarna hantera sådant i fortsättningen.

Det är upp till varje lag att göra som de vill, men vill de få respekt för sitt beslut, så ska man förstås gå ut med det i förväg, och inte spontant och oannonserat sätta regler före kodex i en enskild match. Då får man räkna med reaktioner eftersom man hittills har kunnat dra nytta av hederskodexen.
Citera
2017-08-09, 13:54
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det är upp till varje lag att göra som de vill, men vill de få respekt för sitt beslut, så ska man förstås gå ut med det i förväg, och inte spontant och oannonserat sätta regler före kodex i en enskild match. Då får man räkna med reaktioner eftersom man hittills har kunnat dra nytta av hederskodexen.

Det har du förstås alldeles rätt i. Kan dock verkligen förstå Hamads frustration och varför han tog det beslutet i just denna situation. Otroligt frustrerande när man är den som blir utsatt för maskandet.
Citera
2017-08-09, 14:05
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Allsvenskans 19 omgång:
Malmö FF-Kalmar FF
Halmstad BK-IK Sirius
Gentlemännen från Vackra Södermalm-Östersunds FK
AIK-AFC Eskilstuna
IFK Norrköping-Djurgårdens IF
Jönköpings Södra-Örebro SK
IF Elfsborg-IFK Göteborg
Osportsliga BK Häcken-GIF Sundsvall

Hur går tankarna?
Malmö vinner med uddamål i slutminuterna och resten kryssar, typ som det har sett ut resten av säsongen med andra ord.
Citera
2017-08-09, 14:21
Medlem
Att börja gagga om reglerna nu är inget annat än att flytta målstolpar, något som Kim Christensen var en jäkel på.
Citera
2017-08-09, 14:40
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag tror på följande
Kalmar slår AIK
Halmstad tar pinne av Sirius
Östersund vinner över Bajen
AIK vinner mot de onämnbara
Norrköping och Djurgårn kryssar
Jönköping vinner sin match
I Borås blir det oavgjort som vanligt
Häcken får stryk av Giffarna.

På det sättet ökas avståndet mellan de onämnbara och lagen ovanför och vi får lite spänning i toppen

Det där blev nog lite galet...
Citera
2017-08-09, 14:40
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det har du förstås alldeles rätt i. Kan dock verkligen förstå Hamads frustration och varför han tog det beslutet i just denna situation. Otroligt frustrerande när man är den som blir utsatt för maskandet.

Visst, men det enda socialt accepterade sättet man kan ge igen är att spela bättre. Andrahandsalternativet är att själv maska, även om den chansen inte kommer förrän i en senare match.

Att bryta mot en hederskodex som ens eget lag hittills dragit nytta av kommer att leda till sociala konsekvenser.

Sedan är det faktiskt många supportrar som inte gillar när egna spelare maskar heller. Många gnagare klagar exempelvis på Linnnérs fåniga maskande.

För att att gilla att en egen spelare helt plötslig bryter mot en hederskodex behövs det en speciell sorts pajas, en så kallad bajare, eller pajas, orden är utbytbara.
Citera
2017-08-09, 15:41
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Men alla lag utom Bajen alldeles nyss verkar ändå varje år följa den gemensamma hederskodexen.

Jag minns något (engelskt?) lag som tydligt före säsongsstart sade att man skulle följa reglerna istället för hederskodexen men det är helt klart ovanligt med spontana brott mot hederskodexen. Vilket ju bevisas av att Bajen inte hänvisar till en konsekvent linje man hållit under hela säsongen, utan istället verkar mena att Häcken just i denna match brutit mot någon regel eller hederskodex som gör att brott mot hederskodexen är motiverat just i den situationen.

Fast då har vi ju ett exempel där Bajen EVENTUELLT är konsekventa i sitt handlande (även om det med all sannolikhet ej var utstuderat eller uttalat). Pratar då om Romulos skada i derbyt mot dif; Bajen spelar ut bollen, dif ger inte tillbaka den.

Jag är dock inte 100 % säker på att dif inte gav tillbaka bollen inte ledde till protester från Bajen. Om det nu var så att dif faktiskt gav tillbaka bollen, och att Bajen-spelarna blev upprörda, ja då faller ju det caset platt såklart.
Citera
2017-08-09, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Samma lejonpart anser säkerligen också att Paulinhos matchavgörande filmningar är fel, vilket dessutom har stöd av regelboken till skillnad från Bajens agerande. Förra matchen avgjordes av hans svandyk och frisparken som föranledde 2-1-målet i söndags såg även den billig ut (med reservation för att jag inte sett reprisen).

Ni vann bägge matcherna, gå vidare med livet istället. Förhoppningsvis kommer både Bajen och våra motståndare framöver behålla bollen efter uppenbara maskningar.

Det är klart, Paulinho är ju den enda filmaren i allsvenskan. Självklart skall Hammarby få frikort att bete sig som svin då. Jag hade inte ens tänkt skriva något igår, men när ni är så många Bajare som försöker lägga över ansvaret på Häcken genom att ta till rena lögner så går det inte att vara tyst.

Citat:

Såg du ens matchen? Eller har du gått på lögnerna om att Häcken maskade något helt makalöst?
Citera
2017-08-09, 16:45
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Självklart skall Hammarby få frikort att bete sig som svin då.

Åh, proportionerna! Verkligen en rimlig beskrivning av tingens ordning i söndags eftermiddag.

Hörde att Glenn Nyberg fick en black-out under tumultet efter 1-1. Vilken jävla ynkrygg.
Citera
2017-08-09, 17:13
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag kollade Europacupen på wikipedia för de åren. Det var mästarna alla år som fick spela där(Änglarna, ÖIS och MFF).

OK, jag var osäker för jag minns egentligen bara detaljerna från ett år, och du har missat att kolla säsongen 90/91, då 1989 års guldlag Norrköping, INTE spelade i Europacupen, utan seriesegraren MFF.
Citera
2017-08-09, 17:24
Medlem
https://sv-se.facebook.com/431603403537308/photos/a.599718510059129.1073741827.431603403537308/1603630626334574/?type=3
Citera
2017-08-09, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är klart, Paulinho är ju den enda filmaren i allsvenskan. Självklart skall Hammarby få frikort att bete sig som svin då. Jag hade inte ens tänkt skriva något igår, men när ni är så många Bajare som försöker lägga över ansvaret på Häcken genom att ta till rena lögner så går det inte att vara tyst.

Såg du ens matchen? Eller har du gått på lögnerna om att Häcken maskade något helt makalöst?

Nu såg jag inte matchen men jag måste säga att Paulinho har varit fruktansvärd denna säsong när det kommer till filmandet. Med det sagt så är han absolut inte den ende som filmar men att han gjort det mer frekvent denna säsong, kan faktiskt inte minnas att det var så tidigare säsonger. Vet inte riktigt vad som hänt med Paulinho men det går inte riktigt att känna igen honom, man får intrycket att han är allmänt grinig hela tiden. Han känns inte alls harmonisk som tidigare säsonger där han varit helt underbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in