Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Sverige kan ju sägas vara framväxt ur ett system som närmast är att betrakta som baserat på utilitarism. Detta är ju närmast att betrakta som någon form av statskontrollerad moral. Frågan är då om Sverige har utvecklats bortom den punkt där utilitarism hade mer fördelar än nackdelar? Vad för samhälle är vi då på väg att skapa? Vad skall i så fall ersätta den statskontrollerade moralen? Individens egen moral eller skall vi skapa en ny statskontrollerad moral?
Jag tror att det går att tala om en slags "högre" moral, som övergår både individens och statens kontroll. Jag tror inte nödvändigtvis att moral är en social konstruktion även om den till stor del i praktiken faktiskt är det.
Tänk såhär, jag tror att vi kan tala om ett antal moraliska ideal som hela världen mer eller mindre kan skriva under på. Givet hur ovanligt liv är i de delar av universum vi observerat och framför allt hur ovanligt intelligent liv verkar vara så har vi nästan en plikt gentemot universum att fostra och utvidga vår existens. Jorden, med mänskligheten i spetsen, är den största anomalin i universum som vi någonsin observerat. Tänk hur konstig månlandningen är ur ett yttre perspektiv. Helt plötsligt så startar en kraftigt explosiv kemisk reaktion på en liten, liten punkt (matematisk otroligt osannolikt) och sedan fortsätter den explosionen trycka ut en bit materia med en sammansättning molekyler som är astronomisk osannolik, för att sedan explodera lite mjukare och landa på månen, för att en stund senare göra motsatt sak... Du förstår vad jag griper efter.
Alltså blir vår "plikt" som självmedvetet intelligenta varelser att göra universum så komplext som möjligt. Vi är den största anomalin och vi är skyldiga att vara så anomaliska som möjligt. Därifrån kan utröna det universellt erkännbart positiva idealet "komplexitet" som står i motsats till "simplicitet" som vi hittar överallt annars i universum. Utifrån det så är "bygga" ett positivt moraliskt ideal, förstöra ett negativt. Älska är positivt, likgiltighet är negativt.
Mina två öre, hämtade halvt om halvt från en skönlitterär figur i Bergets Skugga.