• 1
  • 2
2016-12-09, 13:33
Medlem
Jonas Paulsson från köttfri måndag skriver (åter igen) i Skaraborgs Allehanda att det är dags att svenskarna byter ut köttet på julbordet mot vegetariska alternativ Länk till artikeln. Författaren anför bland annat:

Citat:
Tyvärr har regeringen Löfven ännu inte satsat en krona på att uppmuntra vegonormen i samhället och vid julborden. Politikerna bör skärpa sig och visa ledarskap. Viktigast är införande av en skatt på kött och charkprodukter kombinerat med sänkt moms på miljövänliga vegetabilier. Det ska löna sig att välja rätt maträtt.

Frågor att diskutera:
1) Vilka motiv har de som vurmar för vegetarianism att angripa traditioner och högtider när de vill driva sin agenda? Är det för att julmaten har ett symbolvärde, att de vill trycka till folk där det känns, eller något annat?
2) Borde vi inte snarare frossa extra mycket i kött under julfirandet, men sedan - i enlighet med vårt svenska kulturarv - äta mestadels vegetariskt under resten av året med enbart mindre inslag av torkad/saltad fisk och stundom saltat kött? Vitsen med julen (och midvinterblotet) var att man aldrig åt färskt kött, men att man denna tid firade. Förtas inte hela traditionen - på snudd till svenskfientligt - när svenskar trycker i sig kött resten av årets dagar när hela vitsen var att man enbart åt färskt kött under celebra tillställningar?
3) Borde vi arbeta för att återinföra julens förlorade traditioner såsom bortglömda maträtter (lungmos, istersmör), adventsfastan (därav dan före dopparedagen) eller att sätta ut julkärve (nek)?
4) Vad tycker Flashback generellt, borde vi jobba för att bevara våra svenska traditioner såsom föreslagits ovan, eller bör de snarare förnyas och beblandas med andra länders kulturer?

Mod får gärna flytta ämnet ifall det inte passar här då det både berör svensk kultur i allmänhet men med fokus på mattraditioner.
Senast redigerad av Blca 2016-12-09 kl. 13:35. Anledning: Meddelande till mod
Citera
2016-12-09, 14:14
Medlem
Nemjungs avatar
Jag kommer aldrig bli vegetarian. Sen kan jag äta ett mål vegetarisk måltid om dagen, inga problem eller en dag som hel veggo. Men kött å fisk tänker jag aldrig sluta med, och absolut inte under jultiderna. Upp till var och en hur dom vill äta, börjar bli lite löjligt med att dessa veggie hipsters ska predika för andra hur dom ska äta.. Höja skatten på kött och säga att politikerna inte gör nog för att bli hårdare mot köttätare, vafan ska en politiker bestämma vad man ska äta nu med?

"ska löna sig att äta rätt" blir ju förbannad av att bara läsa de

https://www.youtube.com/watch?v=z0O_VYcsIk8
Citera
2016-12-09, 17:57
Medlem
FugitiveDucks avatar
Man gör som man vill. Kommer inte på tals att någon vego-nisse ska säga åt mig vad jag får/inte får äta.
Citera
2016-12-09, 18:19
Medlem
En julskinka kan inte vara vegetarisk, det säger ju sig själv.
Citera
2016-12-10, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung

Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Jag håller helt med, jag gillar inte heller när man pekar ut folk med von oben-attityder.

Men hur ställer ni er till mina diskussionsfrågor, att dagens svenskar inte uppbär eller förvaltar vårt gemensamma kulturarv?
Citera
2016-12-10, 11:40
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blca
Jag håller helt med, jag gillar inte heller när man pekar ut folk med von oben-attityder.

Men hur ställer ni er till mina diskussionsfrågor, att dagens svenskar inte uppbär eller förvaltar vårt gemensamma kulturarv?

Vad menar du ? Det är väl fortstatt att riktiga vegetarianer/veganer är en stor minoritet i sverige? Sen att det blivit mer populärt och att vissa säkert börjat mer nu med varierad kost är ju inte märkvärdigt. Men jag tror faktiskt inte att speciellt många byter ut de klassiska mot grönt, speciellt inte i juletiderna. Vi har fortfarande en hel del oldschools kvar så de dröjjer några generationer innan nån form av byte eller sådant tar fart tror jag.
Såg nån idiot kock på TV som visade hur man kunde göra en aubergine lite "julskinsks" aktig, han gjorde ett klassiskt överbak på auberginen å gratinera idiot,,
Citera
2016-12-11, 09:51
Medlem
Citat:
Vad menar du ? Det är väl fortstatt att riktiga vegetarianer/veganer är en stor minoritet i sverige? Sen att det blivit mer populärt och att vissa säkert börjat mer nu med varierad kost är ju inte märkvärdigt. Men jag tror faktiskt inte att speciellt många byter ut de klassiska mot grönt, speciellt inte i juletiderna. Vi har fortfarande en hel del oldschools kvar så de dröjjer några generationer innan nån form av byte eller sådant tar fart tror jag.
Såg nån idiot kock på TV som visade hur man kunde göra en aubergine lite "julskinsks" aktig, han gjorde ett klassiskt överbak på auberginen å gratinera idiot,,
Som du säger så är vegetarianism/veganism en minoritet och inte förankrat i Sverige. Min poäng är att svenskar ur ett historiskt perspektiv ätit väldigt mycket vegetarisk mat, men inte varit strikta vegetarianer. Det moderna köttfrosseriet har väldigt lite att göra med svensk kultur, och detta har även lett till att många svenskar idag övergett det som präglat vårt folk i generationer: korngryn, lingon, kål och ärtor.
Åter igen, vitsen med att äta mycket kött under juletiden är för att fira, och firandet har bestått i att man i övrigt inte ätit speciellt mycket kött. Dagens svenskar spottar en stor loska på vårt arv, äter kött i tid och otid utan att dra några kopplingar till vår historia.
Istället präglas dagens svenskar av att inkorporera utländska traditioner och kulturer: kött- och sockerfrossan har till stor del importerats från USA, hiva i sig rödvin från Sydeuropa, Idag står vi inför en ny situation där till exempel många muslimska högtider införts i vårt land, och frågan har varit om vi t.ex. ska börja fira Ramadan. Min fråga är då: ska vi försöka värna om våra traditioner och återgå till korngryn, eller vill vi snarare att Sverige blir ett mer postmodernistiskt land, mångkulturellt där det inte direkt finns några "svenska" traditioner i den mening vi idag känner dem.
Öppen fråga!
Citera
2016-12-11, 11:12
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Som du säger så är vegetarianism/veganism en minoritet och inte förankrat i Sverige. Min poäng är att svenskar ur ett historiskt perspektiv ätit väldigt mycket vegetarisk mat, men inte varit strikta vegetarianer. Det moderna köttfrosseriet har väldigt lite att göra med svensk kultur, och detta har även lett till att många svenskar idag övergett det som präglat vårt folk i generationer: korngryn, lingon, kål och ärtor.
Åter igen, vitsen med att äta mycket kött under juletiden är för att fira, och firandet har bestått i att man i övrigt inte ätit speciellt mycket kött. Dagens svenskar spottar en stor loska på vårt arv, äter kött i tid och otid utan att dra några kopplingar till vår historia.
Istället präglas dagens svenskar av att inkorporera utländska traditioner och kulturer: kött- och sockerfrossan har till stor del importerats från USA, hiva i sig rödvin från Sydeuropa, Idag står vi inför en ny situation där till exempel många muslimska högtider införts i vårt land, och frågan har varit om vi t.ex. ska börja fira Ramadan. Min fråga är då: ska vi försöka värna om våra traditioner och återgå till korngryn, eller vill vi snarare att Sverige blir ett mer postmodernistiskt land, mångkulturellt där det inte direkt finns några "svenska" traditioner i den mening vi idag känner dem.
Öppen fråga!

Upp till var å en hur man vill göra, fattar inte vad problemet är..Vad är felet med att "hiva" i sig vin från sydeuropa? Tycker du verkligen att det inkräktar såpass mycket på svenska traditioner? Återigen, det är upp till var och en hur den vill leva, vilka traditioner dom vill fira vilka dom inte vill fira, vad dom vill äta och vad dom inte vill äta. Dom som vill värna om den svenska traditionen får göra det, den som inte vill eller bryr sig om det får göra det.

Sen att svenskarna förr käkade en mer vegetarisk kost å spannmål har ju å göra med fattigdom. Kött var dyrt så det fanns ju inget val för dom, det fick bli korngryn å rotfrukter.
Citera
2016-12-11, 11:16
Medlem
Strategiskt ultrakorkat att försöka göra svensken vegetarian på jul. Provocerar endast massan. Varför inte satsa på vegetariska mellandagar eller vegga-vecka 1...
Citera
2016-12-11, 17:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jonas Paulsson från köttfri måndag skriver (åter igen) i Skaraborgs Allehanda att det är dags att svenskarna byter ut köttet på julbordet mot vegetariska alternativ Länk till artikeln. Författaren anför bland annat:
Citat:
Tyvärr har regeringen Löfven ännu inte satsat en krona på att uppmuntra vegonormen i samhället och vid julborden. Politikerna bör skärpa sig och visa ledarskap. Viktigast är införande av en skatt på kött och charkprodukter kombinerat med sänkt moms på miljövänliga vegetabilier. Det ska löna sig att välja rätt maträtt.

Frågor att diskutera:
1) Vilka motiv har de som vurmar för vegetarianism att angripa traditioner och högtider när de vill driva sin agenda? Är det för att julmaten har ett symbolvärde, att de vill trycka till folk där det känns, eller något annat?
2) Borde vi inte snarare frossa extra mycket i kött under julfirandet, men sedan - i enlighet med vårt svenska kulturarv - äta mestadels vegetariskt under resten av året med enbart mindre inslag av torkad/saltad fisk och stundom saltat kött? Vitsen med julen (och midvinterblotet) var att man aldrig åt färskt kött, men att man denna tid firade. Förtas inte hela traditionen - på snudd till svenskfientligt - när svenskar trycker i sig kött resten av årets dagar när hela vitsen var att man enbart åt färskt kött under celebra tillställningar?
3) Borde vi arbeta för att återinföra julens förlorade traditioner såsom bortglömda maträtter (lungmos, istersmör), adventsfastan (därav dan före dopparedagen) eller att sätta ut julkärve (nek)?
4) Vad tycker Flashback generellt, borde vi jobba för att bevara våra svenska traditioner såsom föreslagits ovan, eller bör de snarare förnyas och beblandas med andra länders kulturer?

Mod får gärna flytta ämnet ifall det inte passar här då det både berör svensk kultur i allmänhet men med fokus på mattraditioner.
Vilken jävla vegonorm?
Den finns bara i hans undernärda fantasier.

Vad han inte nämner är den enorma miljöförstöring växtodlingen medför med i form av bekämpningsmedel och konstgödsel.
DDTs effekter i naturen lider vi ju än av fast västvärlden slutade använda det för typ 40 år sedan. Än idag har rovfåglar 10% tunnare skal på sina ägg än innan det började användas.

Och vilka bekämpningsmedel kommer att bli nästa DDT katastrof?
Det kan vi bara fantisera om och "lita" på tillverkarnas egna studier.
Jo tjena...

Som det ser ut i mina ögon springer dessa veganer endast GMO-lobbyns ärenden, industrin hävdar ju att om de inte får sälja GMO grödor fritt och vad blir resultatet av det?
Jo som Monsanto vill ha det så har bonden inte rätt till sitt utsäde för den äger Monsanto genom patent. Alla som nyttjar t.ex genmodifierat vete blir skyldiga att betala Monsanto royalty för detta så det innebär att en kebabbagare/pizzabagare/osv blir skyldiga att betala Monsanto för att de använder deras mjöl i sin verksamhet.

Och med det nya frihandelsavtalet EU nu förhandlar med USA om blir regeringar skyldiga att ersätta företag för uteblivna vinster p.g.a införande av lokala restriktioner. Så beslutar Sveriges regering att så kan det inte få vara kan Monsanto stämma Sverige inför internationell domstol.

Så vi kan mycket väl snart ha likt antipiratbyrån en antimjölbyrå som går runt på bagerier/pizzor och kebaber för att testa om de använder illegalt mjöl och kräva att rättsväsendet agerar och kräva jättelika skadestånd. Ett annat företag gjorde något liknande med basmatiris och hade som tanke att alla som odlade detta och använde det skulle betala royalty till dem. Men där tvingades de backa efter att Pakistan vart fullständigt vansinnig.

Och i förlängningen vad spelar det för roll om vi äter mer grönt för miljön?
Man öppnar upp nya oljefält och gasfält allt eftersom man hittar dem. Så länge vi inte avstår från detta kommer vi springa långt över det sk. 3 graders målet. Vi kommer få en 3-4 miljarder nya människor på jorden innan det planar ut som kommer förbruka än mer olja, kol och gas.
Det är faktiskt helt kört om klimatrapporternas beräkningar stämmer hur vi än gör.
Citera
2016-12-12, 08:39
Medlem
Citat:
Upp till var å en hur man vill göra, fattar inte vad problemet är..Vad är felet med att "hiva" i sig vin från sydeuropa? Tycker du verkligen att det inkräktar såpass mycket på svenska traditioner? Återigen, det är upp till var och en hur den vill leva, vilka traditioner dom vill fira vilka dom inte vill fira, vad dom vill äta och vad dom inte vill äta. Dom som vill värna om den svenska traditionen får göra det, den som inte vill eller bryr sig om det får göra det.

Sen att svenskarna förr käkade en mer vegetarisk kost å spannmål har ju å göra med fattigdom. Kött var dyrt så det fanns ju inget val för dom, det fick bli korngryn å rotfrukter.
Nej alltså, detta är en öppen fråga, inget påhopp. Det är helt rimligt att du tycker att alla ska få fira vilka traditioner som de vill. Men detta öppnar upp för diskussionen vilken plikt man har som svensk att stå upp för våra traditioner. Ett bra exempel är debatten som blossat upp kring den Åhléns färgade pojke som fick vara Lucia. Eftersom alla får göra som de vill och man inte behöver efterleva våra traditioner bör man ju rimligtvis inte bry sig om detta heller. Varför ska Lucia vara en blond tjej egentligen? Varför ska man fira midsommar på sommaren? Kan jag inte likväl fira midsommar i september?

Jag tror absolut inte att det finns ett entydigt svar i den här frågan, utan snarare att de flesta har olika åsikter. Däremot tror jag att det för många finns ett inkonsekvent tankemönster kring våra traditioner, och detta försöker jag belysa med den här tråden och öppna upp för frågeställningen ifall vi bör bli bättre på att bevara våra svenska traditioner. Det skulle inte förvåna mig ifall folk inte bryr sig, och jag tar inte illa vid mig av den slutsatsen.
Citera
2016-12-12, 09:43
Medlem
Nemjungs avatar
Jag gillar traditioner och tycker det är tråkigt att det minskar i skolorna nu förtiden. Men det är en svår fråga eftersom alla gör som dom vill. Tycker jag att vi ska ta och fira ramadan och ha det som helgdagar eller andra religions traditioner? Absolut inte, eftersom sverige inte är ett muslimst land,(ännu)
Missade hela den här åhlens grejjen men såg att många var upprörda över detta på sociala medier
Lustigt och kul att folk tycker "vi ska följa tradition och ha en blond flicka som lucia", när lucia traditionen är i själva verket taget från en tradition i sicilien där helgon lucia starta, vilket men största sannolikhet kunnat vara en lätt mörkhyad brutta
Utvecklingen i Sverige får visa vad denna färd tar oss, än så länge har vi ju fått vika oss för de mesta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in