2005-12-16, 21:19
Medlem
qools avatar
Börjar bli orolig vad ska jag göra? Är det bluff pengar dom sätter in

dom fick mitt bank nummer , givetvis var det tomt

Dom säger dom har claims from relatives that have died...

Så dom undrar om jag kan bli en del av deras partnership å få 30% av summan

En del säger det är scam, men i usa på www.findcash.com kan man söka släktingars namn å få deras claims och på missingmoney.com

Nu när jag gick till banken var det en osannolik summa på utdraget vad ska man göra då?

Det är inte scam som lurar en för då skulle dom inte sätta in pengar bara sådär.

Förra brevet jag fick var från

I am Mr. Alexander Gedike a personal treasurer to Mikhail Khodorkovsky the Richest man in Russia and owner of the following companies: Chairman/CEO: YUKOS OIL (Russian's Largest Oil Company), Chairman/CEO: Menatep SBP Bank (A well reputable financial institution with its Branches all over the world).

SOURCE OF FUNDS:

I have a profiling amount in an excess of US$35,000,000 which I seek your Partnership in accommodating for me. You will be rewarded with 10% of the total sum for your partnership. Can you be my partner on this?

Best Regards
Alexander Gedike
Citera
2005-12-16, 21:27
Medlem
grens avatar
Antagligen kommer han vilja att du ska ta ut pengarna och skicka till honom på något vis. Sen får du ett krav från banken, eftersom kontot, varifrån pengarna överfördes, inte har täckning (jo... det går).

Är det för bra för att vara sant, så är det oftast inte det.

Om du bestämmer dig för att fortsätta, så berätta hur det gick.
Citera
2005-12-16, 21:27
Moderator
impieteers avatar
Du menar att du har gått med på ett "nigeriabrev" där de verkligen har satt in tokmycket penhgar på ditt konto? Tillåt mig tvivla en liten aning.
Citera
2005-12-16, 21:38
Medlem
fattonys avatar
Det är precis som gren säger. Det tar en tid för banken att verifiera kontot. Det finns folk som har blivit lurade på detta vis förrut.

Förresten. Hur stor är chansen att ägaren till Yukos Oil (som är ENORMT) skulle behöva stöd från en helt vanlig svensk?
Citera
2005-12-16, 21:59
Medlem
pastorns avatar
Fort som fan åk till Boliden imorgon och köp guldtackor för pengarna. Glöm inte att använda en tomtemask för dom har kameror där. Det har jag sett på efterlyst.

Vad säger banken då? Har du frågat dom vart pengarna kommer ifrån?
Citera
2005-12-16, 23:03
Medlem
TheMPGs avatar
Om det nu vore seriöst, tror du att dom skulle kontakta dig via mail? =)
Citera
2005-12-16, 23:10
Medlem
jrosens avatar
Är väl bara att gratulera om det kommit in pengar, låt dom sitta på kontot och använd dom inte. Inte heller skall du skicka dom vidare någonstans, troligen blir du ersättningskyldig om du skickar dom vidare.

Hur mycket var det du fick? Och fick du det insatt på ett svenskt bankkonto?
Citera
2005-12-16, 23:19
Medlem
Räntan tickar ju på för varje dygn pengarna ligger där iaf. Visste inte om att man kunde göra överföringar utan att ha täckning på sändar kontot.
Citera
2005-12-16, 23:20
Bannlyst
Men för i helvete, bra jobbat
Alla som nu läser detta kan ju ta och lära sig en läxa, som nu Qool kommer få lära sig
Alla dom där e-mailen är (säkerligen) bluff, ingen idé att ens ge ut nummret, även om du skickar/inte skickar pengarna, så lär det bli trubbel. Nu är jag kanske lite pessimistisk men men
Citera
2005-12-16, 23:22
Medlem
Don.Cs avatar
Mikhail Khodorkovsky sitter i fängelse för grovt skattefiffel, dömd till 9 år fängelse (med tanke på ryska fängelser motsvarar det nog ett dödstraff) YUKOS såldes av ryska staten på exekutiv auktion under 2005 för en struntsumma (ett par miljarder) och misstankar finns att det i själva verkar var företag kopplade till ryska staten som köppte.

Brevet faller alltså på sin orimlighet.
Citera
2005-12-16, 23:26
Medlem
-jOE!s avatar
Ett klassiskt Nigeria-brev!

http://www.spamtrace.info/email/11457/
Citera
2005-12-16, 23:32
Bannlyst
Hmm, brevet är från Nigeria, kolla in IP-adresserna på sidan, och kolla upp vart dom används någonstans på www.ripe.net/whois
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in