2016-12-08, 20:13
Medlem
Hej, har alltid varit blyg och tillbakadragen, kanske social fobi iblandat. Har liksom aldrig intresserat och agerat utåt socialt.
Extra svårt är det med kvinnor.
Hur gör man för att bli mer social? är det bara att prata så fort man kan komma på något att säga med randoms utan att bli hindrad av spärren i huvudet?
Har läst lite på internet och söker fler råd då jag samlar på mig.
Vill inte ta droger och mediciner så tips om det skippas.
Citera
2016-12-08, 20:19
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Hej, har alltid varit blyg och tillbakadragen, kanske social fobi iblandat. Har liksom aldrig intresserat och agerat utåt socialt.
Extra svårt är det med kvinnor.
Hur gör man för att bli mer social? är det bara att prata så fort man kan komma på något att säga med randoms utan att bli hindrad av spärren i huvudet?
Har läst lite på internet och söker fler råd då jag samlar på mig.
Vill inte ta droger och mediciner så tips om det skippas.

Vill minnas att någon jag känner köpte en bok om just social fobi och hur man i steg skulle jobba för att det skulle bli bättre. Sök runt lite på det, böcker alltså.
Citera
2016-12-08, 20:21
Medlem
Trevlig.helgs avatar
Det korta svaret är att träning ger färdighet, och att det viktigaste är att träna på det som känns jobbigast (i den takt man klarar detta).

Det långa svaret finns inbakat i en bok som jag gärna tipsar om. Den bygger på kognitiv beteendeterapi (KBT) som man brukar rekommendera för social fobi: http://www.bokfynd.nu/914709754X.html
Citera
2016-12-08, 20:59
Bannlyst
När du är och handlar på typ ica eller något så testa små/kall prata med h*n i kassan det är alltid en början
Sen kan du också börja säga Hej till personer du går förbi med ett leende på läpparna.
Citera
2016-12-08, 21:31
Medlem
Acidiferouss avatar
Om du åker kollektivt så kan du öva genom att säga "god morgon!" till de som står vid hållplatsen. Nästa dag gör du samma sak. Efter några gånger så kommer nog kallpratet igång. Om det inte är allt får många som står där så brukar det funka förvånansvärt bra faktiskt. Tekniken kan säkert användas i andra sammanhang också såklart. Testa!

Lycka till!
Citera
2016-12-08, 21:53
Medlem
dstructs avatar
Hur gammal är du? Du kanske är introvert? Eller så är du bara blyg..

- Börja med en lagsport
- Skaffa ett jobb där du tvingas va social
- Plugga och träffa folk
- Några öl gör en mer social
- När det gäller tjejer så låtsas som att det är en kille du pratar med
- Småprata med folk i vardagen
- Kolla på filmer/serier för att lära dig om hur folk i allmänhet är, vad de pratar om. Inte typ batman då..
- Skit i om du gör bort dig, livet är för kort (lätt att säga dock).
- Börja på en kampsport alternativt styrketräna för att öka självförtroendet.
Senast redigerad av dstruct 2016-12-08 kl. 21:56.
Citera
2016-12-08, 22:01
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Att försöka kallprata med personen i kassan eller med folk vid busshållplatsen när man har social fobi bäddar för katastrof. Har man dåligt självkänsla (som ofta går hand i hand med social fobi) och är dålig på att kallprata (vilket man troligtvis är om man har social fobi) riskerar man att det blir dålig stämning och lägger denna skuld på sig själv, och vips så är man ännu längre ned i sin sociala fobi.

Det bästa tipset är att umgås mer med personer som du redan känner och är bekväm med och på så vis träna upp dina sociala färdigheter. Då blir det lättare att få en känsla för hur man ska agera i situationer utanför ens bekvämlighetszon. När dina sociala färdigheter växer kommer även din bekvämlighetszon växa och du kommer inte behöva tänka på hur du agerar socialt utan detta kommer gå på känsla.
Citera
2016-12-09, 11:12
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Att försöka kallprata med personen i kassan eller med folk vid busshållplatsen när man har social fobi bäddar för katastrof. Har man dåligt självkänsla (som ofta går hand i hand med social fobi) och är dålig på att kallprata (vilket man troligtvis är om man har social fobi) riskerar man att det blir dålig stämning och lägger denna skuld på sig själv, och vips så är man ännu längre ned i sin sociala fobi.

Det bästa tipset är att umgås mer med personer som du redan känner och är bekväm med och på så vis träna upp dina sociala färdigheter. Då blir det lättare att få en känsla för hur man ska agera i situationer utanför ens bekvämlighetszon. När dina sociala färdigheter växer kommer även din bekvämlighetszon växa och du kommer inte behöva tänka på hur du agerar socialt utan detta kommer gå på känsla.

Att försöka dra ett skämt i kassan eller så är väl inte, fel, om det nu är det som menas med att kallprata. Ett exempel jag kan komma på var igår. Jag var på en lunchrestaurang och en av personalen skulle fylla på mjölkbaren. En snubbe som stod bredvid sa "just like a cow" och skrattade, han syftade på gummituben som mjölken kommer ifrån. Sådant kan man väl försöka, och se att konsekvenserna nästan aldrig blir negativa. I detta fall tyckte både han som fyllde på mjölken och folk runtomkring att det var roligt. Men att försöka inleda en längre konversation skulle kännas krystat.

Hur som helst tror jag inte heller på att det går att minska social fobi genom att umgås enbart med folk man känner sig bekväm med. Dessa är förmodligen mycket få, familj och nära vänner, om ens dessa. Skulle säga att organiserade aktiviteter kan vara det bästa sättet, då träffar man folk man har en anledning att interagera med men som man inte är helt bekväm med. Mitt tips till TS är att testa några sådana aktiviteter, t.ex. Toastmasters eller andra föreningar. Att engagera sig politiskt kan också vara ett sätt. Improvisationsteater har jag hört ska vara mycket bra, men har aldrig vågat testa på det själv. Sport, dans, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in