Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-07, 19:39
Medlem
koths avatar
Hej!

Jag har försökt ta reda på hur mycket jag kommer få tillbaka på skatten för bensin nästa år, men är inte helt 100 om jag fått fram rätt.

Jag jobbar 40h per vecka. Kör till och från jobbet 5 dagar per vecka. Jag har 6 mil till jobbet och 6 mil hem.

Hur mycket skatt får jag tillbaka för bensinen?

Tack!

/Andreas
Citera
2016-12-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koth
Hej!

Jag har försökt ta reda på hur mycket jag kommer få tillbaka på skatten för bensin nästa år, men är inte helt 100 om jag fått fram rätt.

Jag jobbar 40h per vecka. Kör till och från jobbet 5 dagar per vecka. Jag har 6 mil till jobbet och 6 mil hem.

Tack!

/Andreas
Du får inte tillbaka något av bensinskatten, däremot kan du begära avdrag för resekostnader med 18,50 kr/mil förutsatt att du sparar minst två timmar per dag jämfört med kollektivtrafik (och avståndet är minst 50 km men det uppfyller du ju).

Hur stort ditt avdrag blir beror på hur många dagar du kör, inte hur många timmar du jobbar. Sen är det bara att multiplicera ihop allt.
Citera
2016-12-07, 19:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koth
Hej!

Tack!

/Andreas

Avdrag för egen bil: 18,50 kr / mil
Sträcka per dag: 12 mil
~225 arbetsdagar

18,5 * 12 * 225 = 49 950 kr

Avdrag får göras på kostnader som överstiger 10 000 kr, dvs du får göra avdrag på 39 950 kr
Citera
2016-12-07, 21:25
Medlem
koths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Avdrag för egen bil: 18,50 kr / mil
Sträcka per dag: 12 mil
~225 arbetsdagar

18,5 * 12 * 225 = 49 950 kr

Avdrag får göras på kostnader som överstiger 10 000 kr, dvs du får göra avdrag på 39 950 kr

Innebär det att jag får tillbaka 39 950 eller en tredjedel av det?
Citera
2016-12-07, 21:57
Medlem
En tredjedel.
Citera
2016-12-07, 22:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Kan väl tillägga att det krävs att du sparar 2h restid per dag för att du ska få göra avdrag över huvud taget.
Citera
2016-12-07, 22:02
Medlem
Ett krav för att göra reseavdrag är att du sparar 2 timmar per dag jämfört med att åka med allmänna transportmedel. Finns det bra allmän kommunikation så får du alltså inte göra avdrag oavsett hur långt du har till jobbet.
Citera
2016-12-08, 20:46
Medlem
Har själv gjort avdrag om 8mil/dag exkl semester och sjuk/ledig-dagar i två år,
Fått tillbaka 16 respektive 18k på skatten.

Går att fibbla rätt mycket med skatten då det är många som gör det,jag själv har inte kollat upp att jag spar 2h genom att använda buss eller liknande istället. Har du oturen är det dig dem gör stickprov på för dem går ju inte igenom varenda deklaration.

Har även för mig att det är ex antal år man får dra av på skatten också( där jag får för mig att jag läst 2år) hur som helst kommer jag att dra av på skatten på nästa deklaration också! Dock sista året då jag köpt lgh i området jag jobbar på.
Citera
2016-12-08, 21:14
Medlem
Det finns ingen begränsning i antalet år som du får göra reseavdrag. Det som avgör är om du sparar 2 timmar per dag eller inte. Skatteverket kan inte kolla alla deklarationer men de kollar upp väldigt många. Upptäcks det att du fuskat så kontrolleras även dina tidigare deklarationer och du får en ganska saftig tilläggsavgift.
Citera
2016-12-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det finns ingen begränsning i antalet år som du får göra reseavdrag. Det som avgör är om du sparar 2 timmar per dag eller inte. Skatteverket kan inte kolla alla deklarationer men de kollar upp väldigt många. Upptäcks det att du fuskat så kontrolleras även dina tidigare deklarationer och du får en ganska saftig tilläggsavgift.

Ok, då hade ja läst något tokigt ngnstans.
Citera
2016-12-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Har själv gjort avdrag om 8mil/dag exkl semester och sjuk/ledig-dagar i två år,
Fått tillbaka 16 respektive 18k på skatten.

Går att fibbla rätt mycket med skatten då det är många som gör det,jag själv har inte kollat upp att jag spar 2h genom att använda buss eller liknande istället. Har du oturen är det dig dem gör stickprov på för dem går ju inte igenom varenda deklaration.

Har även för mig att det är ex antal år man får dra av på skatten också( där jag får för mig att jag läst 2år) hur som helst kommer jag att dra av på skatten på nästa deklaration också! Dock sista året då jag köpt lgh i området jag jobbar på.

Det är nog dubbel bosättning du tänker på, den är max 2år.
Citera
2016-12-14, 08:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
(och avståndet är minst 50 km men det uppfyller du ju).
Det räcker faktiskt med ett avstånd på 5km för att få avdrag. Dock är 2-timmars regeln besvärligare på kortare avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in