• 1
  • 2
2016-12-07, 14:36
Medlem
Har nyligen börjat träna på gym och jag har lite svårt att träna tillräckligt hårt för att få träningsverk dagen efter. Jag har också märkt att ibland får jag mjölksyra som gör att jag till slut måste sluta, men ibland så får jag ingen mjölksyra men kan helt enkelt inte lyfta vikten något mer trots allt, är detta normalt?

Iallafall så tycker jag att jag kör hyfsat hårt men får ofta inte träningsverk ändå .. Är det ok att träna samma muskel dagen efter eller ska jag ha 1 dag vila iallafall?
Citera
2016-12-07, 14:43
Medlem
power.rangerss avatar
Det handlar inte bara om träningsvärk utan om leder och senor. Du sliter inte bara på musklerna när du tränar. Om man exempelvis spåringer 2 mil om dagen utan träningsvärk kan man ändå få exempelvis "löparknä" som är en överbelastningsskada.
Citera
2016-12-07, 14:54
Medlem
snivlems avatar
jg har samma problem. jag tror det handlar om att "lära" sig verkligen ta i till 100% bland främlingar, det kändes konstigt i början.

så jag började göra övningar som man inte behöver nåt för hemma, så som armhävningar, situps och biceps med hantel. och det är nåt helt annat att pressa sig så man frustar och stånkar ensam hemma. djuret kommer fram enklare, och jag fick träningsvärk direkt efter första passet hemma, när jag föregående 3-4 veckor inte fått träningsvärk efter gymmet, och då trodde jag ändå att jag verkligen skulle få det, körde tex benpress tills jag knappt kunde gå från maskinen, verkligen gelé-ben. det känns lite intimt och privat på nåt sätt pressa sig till 110% så man låter animalisk, men med denna vetskap att man blir självmedveten på nåt sätt och det känns lite pinsamt, men det är nog bara en vana man får öva sig till att överkomma.

hoppas det inte låter allt för svammligt
Citera
2016-12-07, 15:10
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Har nyligen börjat träna på gym och jag har lite svårt att träna tillräckligt hårt för att få träningsverk dagen efter. Jag har också märkt att ibland får jag mjölksyra som gör att jag till slut måste sluta, men ibland så får jag ingen mjölksyra men kan helt enkelt inte lyfta vikten något mer trots allt, är detta normalt?

Iallafall så tycker jag att jag kör hyfsat hårt men får ofta inte träningsverk ändå .. Är det ok att träna samma muskel dagen efter eller ska jag ha 1 dag vila iallafall?

Det är som nybörjare svårt att träna på gym och lyfta skrot, vilket framförallt beror på att man inte riktigt har tekniken. Tittar vi exempelvis på squats så krävs det bra teknik för resultat, men även för att inte ådra sig skador. Om du tränar felaktigt belastar du andra delar av kroppen än vad du önskar, i exemplet med squats sannolikt rygg och knän trots att det egentligen är benmuskulaturen du vill träna. För att få ut maximal effekt av din träning är alltså teknik A och O. Min erfarenhet är att det är betydligt bättre att lyfta ett par kilo mindre med korrekt teknik än tvärt om. Tekniken kommer allt eftersom men ett tips är även att tillgodogöra dig lite egen kunskap genom internet.

När du tränar bryter du ned musklerna och det är i uppbyggnadsfasen som de växer, att träna samma muskelgrupp dagar i följd kan därför snarare agera kontraproduktivt. Planera således ditt schema på ett sätt som tillåter muskelgrupper att vila.

När du väl fått in tekniken kommer du få en uppfattning av hur din kropp reagerar på olika övningar och jag försäkrar att det kommer leda till både resultat och träningsverk. Alla kroppar är olika och vissa övningar passar inte alla, se till att hitta de övningar du känner dig bekväm med.

Glöm heller inte att SÖMN och KOST är minst lika viktigt som tiden du spenderar på gymmet.
Senast redigerad av J0RDGUBBE 2016-12-07 kl. 15:12.
Citera
2016-12-07, 16:19
Medlem
Ni behöver inte få träningsvärk. Jag får aldrig träningsvärk, men ibland kan jag känna ömhet i musklerna. Speciellt de större musklerna som rygg ben och bröst. Oftast då efter tunga pass på 1-6 reps.
Det finns att googla att träningsvärk inte är ett kvitto på att man gör rätt.
Citera
2016-12-07, 17:36
Medlem
Killer-queens avatar
Varför får jag inte blåmärken? Förr när jag tränade fick jag många blåmärken, nu får jag inte lika många. Är min träning dålig? Hur kan jag få fler blåmärken? När jag springer i skogen så brukar jag ibland få blåmärken, men på löpbandet får jag inga. Sist när vi vann i fotbollen hade jag helt sjuka blåmärken dagen efter, fan vad det tog alltså!

Lite så är det. Bara släpp detta med träningsvärk kära ni, det betyder inte att er träning är bra eller dålig. Träningsvärk kommer vanligtvis av ovana rörelser och en långsam excentrisk fas då ni håller emot, men är inget att bry sig om den nu inte är så allvarlig att ni inte kan träna som planerat. Då är det lite irriterande, men det försvinner vanligen efter några dagar och mer regelbunden träning.

Träningsvärk är inte ett kvitto på att er träning är framgångsrik. Utebliven träningsvärk säger heller ingenting om er träning. Vill ni ha någon typ av måttstock så håll koll på hur mycket ni lyfter. Blir ni starkare så går det åt rätt håll. Vet ni inte om ni blir starkare eller ej så skaffa fram en penna och ett papper och börja skriv ner vad ni lyfter.

Mycket mer än så är det liksom inte. Som att vara ute och springa och hoppas på att man får håll så att löpningen ska ta som faaan assåååå ajajajajajaaaaj .
Citera
2016-12-07, 19:21
Medlem
FlatbackTurtles avatar
Varför denna konstanta hets om att man måste få träningsvärk?

Och nej. Muskler behöver vila för att växa. Det enda du gör är att inte ge musklerna den återhämtning de behöver för att växa.

Träningsvärk är dessutom inte lika med att du kört ett tufft och bra träningspass. Släpp det.
Citera
2016-12-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlatbackTurtle
Varför denna konstanta hets om att man måste få träningsvärk?

Och nej. Muskler behöver vila för att växa. Det enda du gör är att inte ge musklerna den återhämtning de behöver för att växa.

Träningsvärk är dessutom inte lika med att du kört ett tufft och bra träningspass. Släpp det.

Vill bara flika in att det oftast inte är musklerna som gör att man måste vila. Muskler återhämtar sig faktiskt relativt snabbt men nervsystemet, senor och leder däremot är en annan sak.
Citera
2016-12-08, 23:44
Medlem
Pankreatits avatar
Ett pass utan träningsvärk har oftast inte varit nått vidare bra heller, för mig då.
Citera
2016-12-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Ett pass utan träningsvärk har oftast inte varit nått vidare bra heller, för mig då.

Det är inte ömhet och trötthet i musklerna du känner då? Träningsvärk får min sambo också efter passen säger hon. Känns som det är individuellt. Typ att man tycker det är jobbigt att sätta sig på toaletten efter ett benpass. Sånt får jag extremt sällan.
Citera
2016-12-09, 13:51
Medlem
FlatbackTurtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det är inte ömhet och trötthet i musklerna du känner då? Träningsvärk får min sambo också efter passen säger hon. Känns som det är individuellt. Typ att man tycker det är jobbigt att sätta sig på toaletten efter ett benpass. Sånt får jag extremt sällan.

Jag tror det handlar om hur mycket och hur ofta man kör. Jag får t.ex. knappt träningsvärk längre då jag kör så ofta som jag gör. När jag körde mer sällan, 2-3 gånger i veckan så fick jag mycket lättare träningsvärk.

Detsamma gäller när jag blir sjuk i någon vecka eller så, när jag väl kommer tillbaka till träningen så får jag ofta rätt brutal träningsvärk. Tror det handlar om hur van kroppen är av att anstränga sig.
Citera
2016-12-09, 14:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Jag personligen känner av träningsvärk/ömhet ifall jag t.ex fått i mig för lite mat, sovit mindre m.m. Alltså att förutsättningarna för återhämtning har vart sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in