Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Vi säger att jag konstruerar en dator som letar efter ett bevis för medvetande. Vi tittar sedan på situationen att en exakt likadan dator skulle ploppa fram ur tomma intet, eller bildas av en slump i något sammanhang. Skulle du säga att denna dator (som inte har konstruerats av någon, men som gör exakt samma sak som den förstnämnda datorn) är bevis på ett medvetande?
Jag önskar också svar på det sista jag skrev:
Du förutsätter att allt som finns går att förklara. Du förutsätter också att medvetande inte går att förklara. Varför?
För det första: Att medvetande existerar är ett axiom att utgå från, ungefär som att siffran "1" inte behöver bevisas.
Vi utgår från att konceptet "1" och konceptet "medvetande" är representationer för att beskriva kvaliteter i universum.
Om någon mot förmodan vill motbevisa att "medvetande" existerar, så faller just motbeviset på den BAKOMLIGGANDE INTENTIONEN till motbeviset, då medvetande är en delmängd i ALL intuition!
Och här kommer vi in på definitionen! Medvetande är det som bara går att beskriva i förhållande till objekt som exempelvis känslor, tankar, subjekt etc.
Utan något objekt så kan vi inte säga något om medvetande, att ens kalla det medvetande är att ringa in det till något det inte är!
Låt oss ta ett enkelt exempel, jag är medveten om att jag skriver just nu, låt oss säga att det är den enda objektiva kvalitet som existerar just nu, inga tankar, inga känslor, inga färger, inget ljus, ingen materia, inte min kropp! Hypotetiskt? Ja, men bara för att komma till kärnan!
Jag är alltså enbart medveten om den objektiva kvaliteten att jag skriver och ingenting annat! Tar man bort denna process, försvinner då medvetandet? Nej, det gör det inte! Men!! Vi kan inte säga något om det, inte ens kan vi kalla det medvetande! Men det är den etikett vi använder för denna magiska kvalitet!
Och här kollapsar språket i varje försök att beskriva detta "något" utan att beskriva detta "något" i relation till objekt!
Vi kan säga att det rena medvetandet är dimensionslöst, tidslöst, evigt, oändligt! Samtidigt är det bara förvillande ord som egentligen ställer till det, blir motsägelsefullt, man kan inte prata om tid och rum när det gäller medvetande!
Så, för att koka ner det, definitionen av medvetande kan aldrig existera då det bara går att beskriva medvetande i RELATION till objekt! Samtidigt är det, det mest självklara som finns!