För skoj skull satt jag och kolla jag upp Aftonbladet.se IP. Av någon anledning hamna jag på Amazon i USA först med myip.ms. Med Iptrackeronline hamna jag på Amazon i Dublin,Ireland.
Gör man en sökning på Aftonbladet Amazon på Google så dyker det upp massa "Nyheter" om Amazon.
Så är inte detta ett fult sätt att kalla reklam för nyheter. Eller ligger det något annat bakom det hela.
Aftonbladet har en hel sida som det står klart och tydligt "Hela denna sida är en annons" med Amazon rabattkuponger.
Lägg sen till alla Amazon-artiklar som duggar tätt som nyheter, känns som det är välplanerat dold reklam och marknadsföring utan att läsare varnats att det är just en annons.
Så vad tjänar Aftonbladet på detta? Slipper AB betala platsen på hosten med all bandbredd samt att AB får en del av intäkterna av de folk de lyckas förmedla till Amazon.
Är det ett sätt att slippa betala skatt med annonser eller vad. Spekulerar lite men jag ser ingen annan anledning till att varför AB skulle just ligga utanför Sverige, och framförallt i Ireland på Amazon, då Sverige har väldigt bra och billiga hostings. Tänk på att Ireland har EU dyraste bredband.