2016-12-07, 01:03
Medlem
shaktas avatar
För skoj skull satt jag och kolla jag upp Aftonbladet.se IP. Av någon anledning hamna jag på Amazon i USA först med myip.ms. Med Iptrackeronline hamna jag på Amazon i Dublin,Ireland.

Gör man en sökning på Aftonbladet Amazon på Google så dyker det upp massa "Nyheter" om Amazon.
Så är inte detta ett fult sätt att kalla reklam för nyheter. Eller ligger det något annat bakom det hela.
Aftonbladet har en hel sida som det står klart och tydligt "Hela denna sida är en annons" med Amazon rabattkuponger.

Lägg sen till alla Amazon-artiklar som duggar tätt som nyheter, känns som det är välplanerat dold reklam och marknadsföring utan att läsare varnats att det är just en annons.

Så vad tjänar Aftonbladet på detta? Slipper AB betala platsen på hosten med all bandbredd samt att AB får en del av intäkterna av de folk de lyckas förmedla till Amazon.

Är det ett sätt att slippa betala skatt med annonser eller vad. Spekulerar lite men jag ser ingen annan anledning till att varför AB skulle just ligga utanför Sverige, och framförallt i Ireland på Amazon, då Sverige har väldigt bra och billiga hostings. Tänk på att Ireland har EU dyraste bredband.
Senast redigerad av shakta 2016-12-07 kl. 01:47.
Citera
2016-12-07, 01:58
Medlem
svallerbyttans avatar
Aftonbladet använder en CDN.
Citera
2016-12-07, 07:45
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Aftonbladet använder en CDN.

Ja, precis. Dom hostar annars hos IP-Only.
Citera
2016-12-07, 07:49
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Kanske använder de AWS
Citera
2016-12-07, 08:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Sverige har väldigt bra och billiga hostings.

*fniss* Det är ganska uppenbart stt du inte arbetar i branschen. Du verkar tro att man bara behöver ett "webhotell" eller några VPS/CoLoc. Riktigt så,ser ingen verkligheten ut.

INGEN helsvensk leverantör kan erbjuda vad Amazon, Akamai, Cloudflare etc kan erbjuda. Ingen.
Citera
2016-12-07, 12:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Är det ett sätt att slippa betala skatt med annonser eller vad. Spekulerar lite men jag ser ingen annan anledning till att varför AB skulle just ligga utanför Sverige, och framförallt i Ireland på Amazon, då Sverige har väldigt bra och billiga hostings. Tänk på att Ireland har EU dyraste bredband.

Som andra nämnt så har Amazon Web Services ett av sina datacenter på Irland. Amazon i sin tur har lagt centret där på grund av att Irland har dumpat skattenivån för företag som flyttar sina jobb till ön.

Sen tror jag inte riktigt du förstår hur pass komplext det är med skalning av miljöer osv. i dagens hostingvärld. Amazon erbjuder en produkt som är sinnessjukt bra för just skalning samtidigt som prisnivån är konkurrenskraftig. Vanliga hostingföretag i t.ex. Sverige kommer allt mer gå mot sin död, alternativt behöva ta sig från sin nuvarande sits och in i molnet för att ha någon som helst chans att överleva långsiktigt.
Citera
2016-12-07, 12:59
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
*fniss* Det är ganska uppenbart stt du inte arbetar i branschen. Du verkar tro att man bara behöver ett "webhotell" eller några VPS/CoLoc. Riktigt så,ser ingen verkligheten ut.

INGEN helsvensk leverantör kan erbjuda vad Amazon, Akamai, Cloudflare etc kan erbjuda. Ingen.

Det stämmer, jag arbetar inte i branchen och vet noll om IT och webhosting, kanske därför jag skrev detta inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Som andra nämnt så har Amazon Web Services ett av sina datacenter på Irland. Amazon i sin tur har lagt centret där på grund av att Irland har dumpat skattenivån för företag som flyttar sina jobb till ön.

Sen tror jag inte riktigt du förstår hur pass komplext det är med skalning av miljöer osv. i dagens hostingvärld. Amazon erbjuder en produkt som är sinnessjukt bra för just skalning samtidigt som prisnivån är konkurrenskraftig. Vanliga hostingföretag i t.ex. Sverige kommer allt mer gå mot sin död, alternativt behöva ta sig från sin nuvarande sits och in i molnet för att ha någon som helst chans att överleva långsiktigt.

Det var faktiskt intressant att Irland dumpat företagsskatten. Smart drag. Det är väldigt förklarligt att företag flyttar dit.

Men till min andra fråga då, alla Amazonnyheter ?
Senast redigerad av shakta 2016-12-07 kl. 13:03.
Citera
2016-12-07, 13:13
Medlem
Citat:

Det var faktiskt intressant att Irland dumpat företagsskatten. Smart drag. Det är väldigt förklarligt att företag flyttar dit.

Det gjorde Irland redan för många herrans år sedan. Det var skriverier redan för säkert 20 år sedan om att lantbrukarnas riksförbund (eller vad det var) skrivit sig där i nån ekonomisk zon på Irland. Intel är ju en tillverkare som placerat sig på Irland med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in