Citat:
Ursprungligen postat av
Hingst1
Hej!
Jag hade lite svårt för att komma på en bättre rubrik. Och jag hoppas att denna topic har hamnat rätt.
Min fråga är om det finns ett generellt tillvägagångssätt när det gäller att ”skapa” spelservrar. Ponera att 2 st spelare ska mötas i ett väldigt väldigt enkelt spel där de bara ska svara rätt på en fråga – hur gör man då för att dessa 2 spelare ska mötas? Det måste ju vara någon form av server som de skall anslutas till?
Tack på förhand
Nej så behöver det ju nödvändigtvis inte vara, det kan ju vara en direkt nätverkförbindelse som upprättas med. De gångerna det är relevant med servers är ju när det är fler spelare som ska få uppdateringar om varandras states, men gäller det bara en-mot-en så finns det ju ingen anledning att blanda in en server.
Att skapa nätverksanslutningar för att skicka meddelanden brukar ju ingå som kurs på universitetet etc, de flesta moderna språk har APIer för att koda mot sockets. Vet av egen erfarenhet att Java exempelvis har utmärkt nätverksstöd out-of-the-box för att koda sockets.