• 1
  • 2
2016-12-06, 10:38
Medlem
arereds avatar
Hej!

Jag går sista året i plugget och snart blir det relevant att söka in till en eftergymnasial utbildning ( högskola/universitet ) och jag vill som vissa tidigare kanske läst helst komma in på data-och systemvetenskapliga programmet, dock finns det en liten chans att jag inte fixar matematiken och om det händer så undrar jag vilka alternativ som finns?

Jag vill först jobba och bo i Norge och extremt gärna på Malta eller dylikt senare i livet!

Som individ är jag inte den mest sociala. Jag kan vara ''arbetssocial'' dvs att jag kan sköta kontakter på ett professionellt sätt om det gäller arbetet men annars kan det falla en del. Jag kan tänka mig jobba inom det mesta men jag vill vara mer än en vanlig simpel knegare utan utbildning, så vad finns det? Jag vill ha något som är ca 3år, 2 år fungerar också!

Tack
Citera
2016-12-06, 11:12
Medlem
Soluss avatar
Är matematik 2B detsamma som matematik B på min tid för 12-13 år sedan? Isf ligger du väl inte sådär jättebra till om du vill plugga och jobba med IT.

Du säger att du vill jobba i Norge. Om målet är att tjäna mycket pengar så lär dig svetsa och börja jobba på någon oljerigg. Där lär det finnas kulor att hämta.
Citera
2016-12-06, 11:28
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Är matematik 2B detsamma som matematik B på min tid för 12-13 år sedan? Isf ligger du väl inte sådär jättebra till om du vill plugga och jobba med IT.

Du säger att du vill jobba i Norge. Om målet är att tjäna mycket pengar så lär dig svetsa och börja jobba på någon oljerigg. Där lär det finnas kulor att hämta.

Ja, det är matematik B! Jag vet inte om jag kommer klara det, 50/50! Är det lätt att få jobb som en svetsare och jobba på en oljerigg i Norge?
Citera
2016-12-06, 11:47
Medlem
OffensiveShits avatar
Är du intresserad av Data systemvetenskap eller Datavetenskap?

Det är skillnad på dessa utbildningar. Alla program som fördjupar sig inom programmering kommer ha en eller två mattekurser. Data-systemvetenskap har vad jag vet ingen mattekurs alls.
Även webbprogrammering-utbildningar tenderar inte ha några mattekurser alls.

Detta betyder dock inte att du är helt befriad från matte då man behöver ha ett logiktänk när man ska lösa vissa problem med hjälp av ett programmeringsspråk.
Citera
2016-12-06, 12:46
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Är du intresserad av Data systemvetenskap eller Datavetenskap?

Det är skillnad på dessa utbildningar. Alla program som fördjupar sig inom programmering kommer ha en eller två mattekurser. Data-systemvetenskap har vad jag vet ingen mattekurs alls.
Även webbprogrammering-utbildningar tenderar inte ha några mattekurser alls.

Detta betyder dock inte att du är helt befriad från matte då man behöver ha ett logiktänk när man ska lösa vissa problem med hjälp av ett programmeringsspråk.

Jag kan absolut tänka mig arbeta inom ramen för de jobb utbildningen kan ge Jag har testat programmering på en grundläggande nivå och det var intressant! Data-systemvetenskap är jag mer intresserad av än datavetenskap Jag tycker det är bra då det ger mer breda möjligheter än webbprogrammering. Behöver man matte 2b för web.prog?
Citera
2016-12-06, 14:59
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Jag kan absolut tänka mig arbeta inom ramen för de jobb utbildningen kan ge Jag har testat programmering på en grundläggande nivå och det var intressant! Data-systemvetenskap är jag mer intresserad av än datavetenskap Jag tycker det är bra då det ger mer breda möjligheter än webbprogrammering. Behöver man matte 2b för web.prog?

Ja man behöver oftast Matte B / matte 2b för grundutbildningar inom IT
http://coursepress.lnu.se/program/we.../utbildningen/
Kolla under Behörighetsvillkor
Citera
2016-12-06, 16:56
Medlem
i1s avatar
Släng ihop en fil. kand i företagsekonomi med enbart fristående kurser.

Jobba som kundrådgivare, revisorsassistent eller liknande.
Citera
2016-12-06, 17:23
Medlem
Du kan alltså inte tänka dig att anstränga dig lite mer för att bli godkänd i en enstaka gymnasiekurs för att således kunna göra det du vill i framtiden...?
Citera
2016-12-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i1
Släng ihop en fil. kand i företagsekonomi med enbart fristående kurser.

Jobba som kundrådgivare, revisorsassistent eller liknande.
Går tyvärr inte att slänga ihop en kandidat i FEK med endast matematik 1A/B/C då det krävs 3B och uppåt bara för grundkursen på de flesta universitet.

Här finns en tabell som kan ge dig hjälp på traven. https://www.uhr.se/globalassets/_uhr...heter-2015.pdf
Citera
2016-12-06, 18:47
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Du kan alltså inte tänka dig att anstränga dig lite mer för att bli godkänd i en enstaka gymnasiekurs för att således kunna göra det du vill i framtiden...?

Jag kan absolut tänka mig att anstränga mig att bli godkänd i matte 2b! Jag har C i de flesta ämnena samt några B:n och 2,3 A! Jag är väldigt dålig på matte men jag vill bli godkänd
Citera
2016-12-06, 23:54
Alla vettiga utbildningar kräver Matematik 2 eller högre.
Citera
2016-12-07, 07:43
Medlem
i1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdogsomfan
Går tyvärr inte att slänga ihop en kandidat i FEK med endast matematik 1A/B/C då det krävs 3B och uppåt bara för grundkursen på de flesta universitet.

Här finns en tabell som kan ge dig hjälp på traven. https://www.uhr.se/globalassets/_uhr...heter-2015.pdf

Nja, du har delvis rätt. FEK på UU kräver endast grundläggande behörighet. Där går det alltså att få ut en fil. kand i FEK.

FEK 90hp + Handelsrätt 90 hp

Så, ja, man kan ta ut en kandidat i företagsekonomi med enbart matte 1.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in