2005-12-16, 16:12
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Farsan anser att osten blir en bakteriehärd när man petar på den med fingarna samtidigt som man hyvlar upp den.

Han skulle alltså villja ha någon sorts sak som man kan trycka in i osten (typ handtag...) så att man håller på den istället för att odla bakterier på soten.

Vad kallas en sådan sak och är det någon som vet var jag kan finna en sådan? Antingen på nätet eller i en reell butik (gärna i mellansverige =P)...

Micke
Citera
2005-12-16, 16:14
Medlem
Dennos avatar
Borde säkert finnas på sådana affärer som säljer hjälpmedel för rörelsehindrade.
Osäker på affärsnamn dock.
Citera
2005-12-16, 19:15
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Vobis i Uppsala säljer handikapphjälpmedel.

Titta på produkt 1-220 under produkter/köks- och ätredskap, ser ut som en osthållare.
http://www.vobis-uppsala.nu/
Citera
2005-12-16, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Vobis i Uppsala säljer handikapphjälpmedel.

Titta på produkt 1-220 under produkter/köks- och ätredskap, ser ut som en osthållare.
http://www.vobis-uppsala.nu/
OT
Är du retarded? Bara nyfiken..
Citera
2005-12-16, 20:02
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raja_ram
OT
Är du retarded? Bara nyfiken..
I ljuset av dig, som uppvisar grava brister i det engelska språket, samtidigt som du i avsaknad av insikt därom använder det, så framstår jag otvivelaktigt som Nobelpristagare.

Förlåt mega-OT, GP och edberg.
Citera
2005-12-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
Farsan anser att osten blir en bakteriehärd när man petar på den med fingarna samtidigt som man hyvlar upp den.

Han skulle alltså villja ha någon sorts sak som man kan trycka in i osten (typ handtag...) så att man håller på den istället för att odla bakterier på soten.

Vad kallas en sådan sak och är det någon som vet var jag kan finna en sådan? Antingen på nätet eller i en reell butik (gärna i mellansverige =P)...

Micke

Din farsa har i och för sig rätt, men oftast så hinner en vanlig ost nu för tiden aldrig bli en bakterihärd eftersom den dels förvaras i låg temperatur (kyl, max 8 grader och i plastpåse under kylförvaringen) och dels förbrukas rätt snabbt.
Förr fanns det dock osthyvlar där man inte rörde själva osten med fingrarna utan hyveln var av typ skärbräda med en stående pinne försedd med en tunn pianotråd och när man roterade den pinnen över osten så fick man en skiva ost utan att vidröra ostbiten med fingrarna. Tror du det är det som han tänker på? Nils Johan tillverkade den under många år, men tror inte att den tillverkas i dag. Sök på nätet efter Nils Johan så kanske du får napp.
Citera
2005-12-17, 10:42
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Din farsa har i och för sig rätt, men oftast så hinner en vanlig ost nu för tiden aldrig bli en bakterihärd eftersom den dels förvaras i låg temperatur (kyl, max 8 grader och i plastpåse under kylförvaringen) och dels förbrukas rätt snabbt.
Förr fanns det dock osthyvlar där man inte rörde själva osten med fingrarna utan hyveln var av typ skärbräda med en stående pinne försedd med en tunn pianotråd och när man roterade den pinnen över osten så fick man en skiva ost utan att vidröra ostbiten med fingrarna. Tror du det är det som han tänker på? Nils Johan tillverkade den under många år, men tror inte att den tillverkas i dag. Sök på nätet efter Nils Johan så kanske du får napp.

Sökte lite men hittade inget vettigt. Det är egenltigen inte det redskapet jag söker, men farsan har nämnt det också! =P

Finns det ingen marknad för sådan här nuförtiden? Jag trodde att alla var jätterädda för lort och bakterier! =P

Gubben berättade en gång om sina fina upplevelser i en ostbutik:

Det var han. Och där var en expedit. Expediten var kanske i övre tonåren, och i hans ansikte bodde det många finnar (bakterier!!!). Farsan begick misstaget att köpa en bit fin ost av honom, och sedan så blev han svårt magsjuk ! =P

Därav är han intresserad av att fixa en sådan här liten pryl så att han slipper drabbas av något liknande igen....

Och jag tror inte att hjälpmedel för handikappade är rätt väg att gå....jag är inte ute efter att spänna fast osten (även om trådens rubrik kanske är lite missvisande....) utan söker bara en klump eller något att hålla fast osten med...
Citera
2005-12-18, 11:12
Medlem
Som jag ser det är den enklaste lösningen att inhandla engångshandskar som farsgubben trär på handen innan osthyvling. Givetvis noga handhygien före och efter hyvlingen.

Mjukost är ett annat alternativ. Eller färdigskivad hårdost, som ju verkar komma mer och mer.
Citera
2005-12-18, 13:00
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
Det var han. Och där var en expedit. Expediten var kanske i övre tonåren, och i hans ansikte bodde det många finnar (bakterier!!!). Farsan begick misstaget att köpa en bit fin ost av honom, och sedan så blev han svårt magsjuk ! =P

Med hänsyn till att det är samma typ av bakterier i acne som i cheddarost så blir din historia mångbottnad.

Så för den som funderar över hur finnar smakar så är svaret kanske cheddar...
Citera
2005-12-18, 15:24
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2

Dock bör ost förvaras i vaxpapper och inte i en plastpåse, då vaxpapper har en förmåga att andas något, vilket leder till att osten inte möglar lika snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in