Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Din farsa har i och för sig rätt, men oftast så hinner en vanlig ost nu för tiden aldrig bli en bakterihärd eftersom den dels förvaras i låg temperatur (kyl, max 8 grader och i plastpåse under kylförvaringen) och dels förbrukas rätt snabbt.
Förr fanns det dock osthyvlar där man inte rörde själva osten med fingrarna utan hyveln var av typ skärbräda med en stående pinne försedd med en tunn pianotråd och när man roterade den pinnen över osten så fick man en skiva ost utan att vidröra ostbiten med fingrarna. Tror du det är det som han tänker på? Nils Johan tillverkade den under många år, men tror inte att den tillverkas i dag. Sök på nätet efter Nils Johan så kanske du får napp.
Sökte lite men hittade inget vettigt. Det är egenltigen inte det redskapet jag söker, men farsan har nämnt det också! =P
Finns det ingen marknad för sådan här nuförtiden? Jag trodde att alla var jätterädda för lort och bakterier! =P
Gubben berättade en gång om sina fina upplevelser i en ostbutik:
Det var han. Och där var en expedit. Expediten var kanske i övre tonåren, och i hans ansikte bodde det många finnar (bakterier!!!). Farsan begick misstaget att köpa en bit fin ost av honom, och sedan så blev han svårt magsjuk ! =P
Därav är han intresserad av att fixa en sådan här liten pryl så att han slipper drabbas av något liknande igen....
Och jag tror inte att hjälpmedel för handikappade är rätt väg att gå....jag är inte ute efter att spänna fast osten (även om trådens rubrik kanske är lite missvisande....) utan söker bara en klump eller något att hålla fast osten med...