Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-17, 12:40
  #4573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Apropå ”barn i Bidens burar”? Nu flyter din jolle iväg mot öppet hav. Tyvärr orkar jag inte dra tillbaka dig till bryggan då du uppenbarligen har tomt i argumentlådan, så adjöss! Det var trevligt att språkas.
Om du trodde Biden skulle omforma immigrationspolitiken radikalt så förstår jag att han är en besvikelse.

Du kanske hade hoppats på öppna gränser?

Det kommer inte att bli så denna gången heller
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2021-03-17 kl. 12:44.
Citera
2021-03-17, 12:46
  #4574
Medlem
Coronaknemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, varken murar eller burar är lösningar.

Vilka ansåg att muren "behövdes"?
Folk som inte förstod problemet. Folk som gillar stora byggnadsverk, sådana som går till historien. Folk som struntar i kostnader när det gäller grejer som dessa.
Hur har ditt svar någonting med gränsproblematiken att göra? Muren är bara en delkomponent av detta, Obama ansåg också att det existerar en gränsproblematik och så även Biden. Det är bara du som fortsätter stånga huvudet i muren utan att lyckas se vad frågan handlar om. Biden anser att barn i burar är en bättre lösning än barn hindrade av murar, fortsätt gärna försvara honom för att hålla latinos ute. Trump approves.
Citera
2021-03-17, 12:59
  #4575
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Valfusk-lögnen har ältats fullt tillräckligt och det finns en annan tråd för det.
Trump lovade att muren skulle stoppa invandringen, vilket den inte gjorde. Hans lösning var alltså inte bra.

Det går ju inte att utvärdera lösningen med en kontrollerad gräns utan att den blir färdig.

Trump's "build that wall" betyder fungerande gränskontroll. Inget mer eller mindre.
Citera
2021-03-17, 13:12
  #4576
Medlem
snygg-Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Det går ju inte att utvärdera lösningen med en kontrollerad gräns utan att den blir färdig.

Trump's "build that wall" betyder fungerande gränskontroll. Inget mer eller mindre.
Hört talas om teknik? USA är ett skapligt välutvecklat land...åtminstone är det vad folk brukar tala om för mig.
Citera
2021-03-17, 13:16
  #4577
Medlem
Coronaknemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snygg-Harris
Hört talas om teknik? USA är ett skapligt välutvecklat land...åtminstone är det vad folk brukar tala om för mig.
Förklara ”tekniken”. Vad menar du?
Citera
2021-03-17, 13:21
  #4578
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Det går ju inte att utvärdera lösningen med en kontrollerad gräns utan att den blir färdig.

Trump's "build that wall" betyder fungerande gränskontroll. Inget mer eller mindre.
Man kan ha gränskontroller utan milslånga murar.
Citera
2021-03-17, 13:22
  #4579
Medlem
snygg-Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Förklara ”tekniken”. Vad menar du?
Det står lite om det här: (FB) MP Språkrörskandidat: Inför Basinkomst
Citera
2021-03-17, 13:25
  #4580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det går inte att bygga en wall som är tusentals kilometer lång.

Varför fattar inte vissa det?

Du är ju knasig som påstår att hela gränsen behöver en mur, den behövs enbart på vissa utvalda delar. En stor del av gränsen är så eländig och långt från allmänna vägar att det blir svårt att bara vandra över till USA. Gränspolisen har också andra resurser, t.ex. helikoptrar och drönare utrustade med värmekameror.
Citera
2021-03-17, 13:26
  #4581
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Hur har ditt svar någonting med gränsproblematiken att göra? Muren är bara en delkomponent av detta, Obama ansåg också att det existerar en gränsproblematik och så även Biden. Det är bara du som fortsätter stånga huvudet i muren utan att lyckas se vad frågan handlar om. Biden anser att barn i burar är en bättre lösning än barn hindrade av murar, fortsätt gärna försvara honom för att hålla latinos ute. Trump approves.
Projektion.
Man måste ha gränskontroller. Man måste också göra klart för eventuella migranter att de inte skall ta sig till USA, om man har den avsikten. Alltså förebygga att folk tar sig till gränsen alls. Så de slipper fastna bakom murar och i läger. Så man slipper skicka hem dem.
Citera
2021-03-17, 13:47
  #4582
Medlem
snygg-Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snygg-Harris
Biden jobbar raskt. Han lägger nu ut sina förevändningar om den förestående motoffensiven. Huvudrecipient är som tidigare nämnts, Ryssland, med Putin i spetsen. Kina säger man, ville inte delta i såna operationer eftersom man var mån om att vårda relationen till USA.

Biden kommer att svara och han kommer svara snabbt
Biden: Putin ska betala för påverkan på USA-valet
Vladimir Putin ska ”betala ett pris” för Rysslands påverkanskampanj mot USA under det amerikanska valet. Det säger president Joe Biden i en intervju med ABC News som spelades in på tisdagen. I intervjun säger Biden att han nyligen hade ett samtal med Putin där han varnade för konsekvenser om valpåverkan

– Jag känner honom relativt väl. Och när samtalet inleddes, sa jag: ”Jag känner dig och du känner mig. Om jag slår fast att det här hände, så var redo."

Bidens uttalande kom strax efter att Wall Street Journal publicerat en granskning som pekar på att Rysslands president Vladimir Putin godkänt en rad åtgärder mot Bidens valkampanj.

Biden håller även med om programledaren George Stephanopoulos beskrivning av Putin som en ”mördare”.
Källa: Omni
Citera
2021-03-17, 14:00
  #4583
Avstängd
dic-tators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Projektion.
Man måste ha gränskontroller. Man måste också göra klart för eventuella migranter att de inte skall ta sig till USA, om man har den avsikten. Alltså förebygga att folk tar sig till gränsen alls. Så de slipper fastna bakom murar och i läger. Så man slipper skicka hem dem.

Republikaner är av tradition emot gränskontrollerna.

Clinton, Carter, Nixon, Johnson är de presidenter som satsat mest på att bygga ut gränsskyddet mot södra usa. Carter införde lagar som kriminaliserade arbetsgivare som anställer svart arbetskraft.

Andelen illegala invandrare minskade och lönerna började stiga alldeles för fort.
Så president Reagan avskaffade lagarna samt minskade budgeten för gränskontroller.
Likaså Bush den äldre.
Jag antar att vapen, droger, och trafficking var viktigare för dem.

Ändå fortsatte lönerna stiga i industrin. Andelen utvisade var för hög helt enkelt.
Till slut gav näringslivet upp och fick fram NAFTA som flyttar amerikanska fabriker till Mexicos gräns mot USA. Så att företag som Walmart kan skicka ner lastbilar dit och plocka upp varor, för att på så vis betala lägre löner.
Även Amazon gör samma sak nu. I sina sk fulfillment centers.

Trump är en drama queen. Han kunde när som helst ha strypt flödet av migranter genom att kriminalisera företagare som anställer dem. Samt utöka ICE kontroller inåt landet.
Istället tweetade han mest om en fiktiv mur.

Ut mitt perspektiv så går detta problem att lösa relativt enkelt men det finns ett stort behov av illegal arbetskraft i usas ekonomi. Den sk pull effekten måste dämpas. Inget annat hjälper.

Här i Sverige har vi samma slags problem. En del flyktingar söker sig hit för att ta del av den sociala välfärden snarare än att söka skydd i närmaste land
Citera
2021-03-17, 14:04
  #4584
Medlem
Coronaknemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snygg-Harris
Det står lite om det här: (FB) MP Språkrörskandidat: Inför Basinkomst
Misstänkte att det var nåt åt det hållet, låter faktiskt som något ”fascisten” Trump kunde ha förespråkat. Vilken tur att det kan göras i antifascismens namn, då är det ju okej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback