Citat:
Ursprungligen postat av
selfredrum
Vet i fan, chattade på någon sida, förmodligen så var någon youtubelänk något annat än va det verkade. Jävligaste jag varit med om, var nära på att köpa ny dator efter 20 timmar konstant trixande, men skapade en Windows10 USB och in i recovery där jag fick gå in i en kommandotolk och skriva in div. kommandon som boootrec /fixMbr samt många fler, återställde sedan datorn och sen när jag var av med alla skit som låg på disken så gjorde jag om allt från början för att vara 100 % säker. Tror det finns många som inte ens vet om att har detta virus för du bootas in i en kopia av ditt OS, men dolt ligger en massa skit som använder dig i botnet och allt möjligt. Riktigt avancerad skit, inget vanligt virus där du man kan förlita sig på att ett program ordnar allt utan krävs väldigt mycket eget arbete.
"Kopia av ditt eget OS".
Eh, nej, det skulle krävas flera massvis med utrymme på disken om det vore en kopia, antagligen bootas du bara in i exakt samma OS-installation fast med vissa bootparametrar förändrade och kanske läser in något annat som autostartar under booten, lite förändrade servicar o.s.v.
Behöver inte ens vara en "kopia" s.a.s. utan att något bara gått fel och det blivit två boot-alternativ i EFI-booten istället för ett..
Oavsett så är det inget BIOS-virus och på sin höjd ett Boot-virus.