Resultat: Hur mycket d-vitamin tar du dagligen?
400-1000 IE/dag
21,37%
97 röster
1000-2000 IE/dag
14,10%
64 röster
2000-3000 IE/dag
15,64%
71 röster
3000-4000 IE/dag
7,93%
36 röster
4000-5000 IE/dag
13,00%
59 röster
5000+
27,97%
127 röster
2016-12-04, 22:46
Medlem
Cripss avatar
Har vart sjuk i flera år. Diffusa symptom som enorm trötthet, deppig, sömnproblem och håret såg sjuk ut.

Jag insåg att något inte stod rätt till med min kropp, men jag visste inte vad. Förkyld nästan hela tiden.. åkte på alla influenser under året Så här har det hållt på sen ca 2011... Mitt hår har jag tappat gradvis under åren.. det har varit enormt deppigt att se sitt hår gradvis försvinna. VC hjälpte inte till annat än att ta "blodstatus". Där kunde jag utläsa att B-Leikocyter var låg...på gränsen till brist - helt normal sa VC.

Men jag spann vidare och upptäckte att det var vita blodkroppar. Ditt immunförsvar alltså.. Detta ledde till att jag tog ett privat blodprov som täckte det mesta och där fann jag bristen på D-vitamin. Även fast jag tagit D-vitamin i låga doser under ett år så hade jag brist.

Jag läste mer om ämnet och har efter det tagit doser på ca 5000 ie/dag.
Och jag säger bara wow! Äntligen är jag frisk. Hårets volym har dubblat sig och min hy ser annorlunda ut (frisk). Alla mina symptom som jag gick runt och funderade över är borta!
T o m mjukdelarna i pungen har växt och mina pungkulor känns helt annorlunda på nåt sjukt sätt. Jag är helt förstummad över vad som har hänt! Mitt hårs tillbakaväxt är nästan magi.. jag kan inte tro att det är sant att jag nu får tillbaka mitt hår igen! Känslan är fan obeskrivlig...det har dock tagit över 6mån innan håret hämtat sig. Men jag kunde aldrig ana att det skulle bli så här.

Men jag vill bara uppmana folk där ute att kolla att ni ligger rätt med ert d-vitamin! Kan bara spekulera i hur många som har brist där ute och vad det kan leda till.
Otroligt att inte det här är mer uppmärksammat. Jag lever helt vanligt så jag kunde aldrig tro att jag var drabbad av vitaminbrist och att det kunde leda till sådana diffusa problem.

Har någon annan upplevt något liknande av D-Vitamin?
Citera
2016-12-04, 22:58
Medlem
Vad hade du för d vitamin värde när du hade brist och vet du vad du har för värde nu?
Citera
2016-12-04, 22:59
Medlem
Cannabisministerns avatar
Eftersom det är mörkt i Norden under vinterhalvåret får många brist på D-vitamin. Att man blir deppig av att vistas för länge i mörker är välkänt. Kul att ditt liv har förbättrats.

Hur konsumerar du ditt D-vitamin? Köper du brustabletter eller kapslar, eller något annat?
Citera
2016-12-04, 23:01
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
Otroligt att inte det här är mer uppmärksammat.
Att man ska förändra sin kost om man har brist på något vitalt är välkänt för alla i hela västvärlden sedan Sir Edward Mellanby publicerade sina resultat i början på 1900-talet.

Ja, alla som lidit av en bristsjukdom och specifikt engelska sjukan har upplevt det du varit med om.
Citera
2016-12-04, 23:04
Medlem
Intressant. Vad har du ursprungligen för blodvärde på D-vitaminet?
Citera
2016-12-04, 23:15
Medlem
Cripss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad hade du för d vitamin värde när du hade brist och vet du vad du har för värde nu?

Jag låg strax under 50. Man ska ha 75-250 om jag inte missminner mig. Hade dock i ett helt år käkat 400 IE om dagen och kan bara spekulera i hur illa det var innan det. Vet inte mitt värde nu. Ska inom kort boka tid för att ta ett uppföljningsprov.
Citera
2016-12-04, 23:16
Medlem
Cripss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Eftersom det är mörkt i Norden under vinterhalvåret får många brist på D-vitamin. Att man blir deppig av att vistas för länge i mörker är välkänt. Kul att ditt liv har förbättrats.

Hur konsumerar du ditt D-vitamin? Köper du brustabletter eller kapslar, eller något annat?

Tar kapslar som också innehåller K2.
Dyra men värt det!
Senast redigerad av Crips 2016-12-04 kl. 23:18.
Citera
2016-12-04, 23:43
Medlem
SituationReports avatar
Anledningen till att det inte uppmärksammas är att läkemedelsbolagen inte tjänar pengar på näringstillskott. För de vill inte bota din sjukdom, de vill sälja symptomlindring så länge det är möjligt.

Kul att du hittade vilken näringsbrist du hade, det är inte alla som har bara ett ämne som saknas utan saknar många fler av de 90 näringsämnen som människan och djur behöver varje dag för att må bra.

Näringsupptagningsförmågan minskar också vid vissa brister vilket gör att det blir svårare och svårare att få in dessa i kroppen. Då behövs så höga mängder som du tog under kanske en månads tid för att tvinga in dem i kroppen. Har du tur återställs även din näringsupptagningsförmåga, annars får du noga kontrollera näringsämnena i din kropp regelbundet för att hitta tillräckligt hög dos så att du får i dig det du behöver av dessa.

En grundregel är att inte bara ta tillskott med endast 20 näringsämnen, utan istället se till att man får i sig alla 90 alltid.
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-04 kl. 23:47.
Citera
2016-12-04, 23:49
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Tar kapslar som också innehåller K2.
Dyra men värt det!

Vilka? Tänker testa.
Citera
2016-12-04, 23:51
Medlem
Drog du till privat klinik och sade vad?
Citera
2016-12-05, 00:00
Medlem
Cripss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Vilka? Tänker testa.
Kör

Jag kör dom här

http://www.holistic.se/sv/product/ho...-i-kokosolja-0

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Drog du till privat klinik och sade vad?

Jag bokade ett blodprov på werlabs..kostade 1500 spänn. Men jag var rätt desperat då o h kände att något inte stod rätt till.. klåparna på VC vägrade hjälpa till.. men jag hade också snöat in mig på att jag hade sköldkörtelfel så jag lät nog som en hypokondriker på slutet
Citera
2016-12-05, 00:03
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Kör

Jag kör dom här

[url]http://www.holistic.se/sv/product/holistic-k2-d3-i-kokosolja-0[/URL

Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera