Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 15:58
  #13
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Precis. "populism" är bara etablissemangets nedlåtande benämning på all opposition. Ordet bör mönstras ut eller fyllas med dess ordagranna betydelse, som bejakar folk och folklighet. Det var länge en orwellianism i bästa kommunistiska anda som Folkpartiet, numera Liberalerna, så länge hette vad de hette; allt annat än folkligt.

Den svenska politikerkadern är övergödd och delar medieklassens nyspråk. Det offentliga samtalet och det kollektiva medvetna präglas av deras förgiftade språk.

Här har vi ett typexempel på vad "populism" betyder för överheten och som alltid upprepas som ett mantra av idioter som inte vet vad de pratar om.

Citat:
Människor som ger SD sitt stöd, i val eller i opinionsmätningar, är varken onda eller dumma.

De är oroliga över vart samhället är på väg. De är förledda av en förenklad retorik som pekar ut ”den andre”, den som inte är som vi, som syndabock och lockade av politiker som tycks sitta inne med enkla lösningar på komplicerade problem. De måste mötas med respekt och en lyssnande attityd men också med klara besked: Det här vill vi i vårt parti. Det här är det Sverige vi vill bygga.

http://www.dagen.se/ledare/utan-visi...oppas-1.909115

Formuleringen "enkla lösningar på komplicerade problem" måste vara standarddefinitionen för populism bland personer som inte tycker om populism. Den upprepas jämt och ständigt och har blivit något av en truism i journalistiska sammanhang. Faktum är att de "komplicerade problemen" inte har blivit lösta av någon annan tidigare, och varför skulle ett invandringsstopp inte vara en dellösning på problemet med invandringen?

Journalister har tydligt visat att de inte begriper vad de själva pratar om, och när det kommer någon som ger en ny problemformulering som går stick i stäv med den gamla är det såklart lätt att avvisa nykomlingen utifrån sin egen besuttna position. Det skapar ett förakt mot "eliten" som sedan populisten kan utnyttja till sin fördel.
Citera
2017-01-08, 16:06
  #14
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svt.se/agenda/agenda-4-december

Däremot har Norge nu beslutat att skicka hem ett par tusen somalier, Danmark kommer sannolikt avskaffa kvotflyktingsystemet, både Danmark och Norge drar in medborgarskap för invandrare som har ljugit i asylprocessen, osv osv.

Ang det fetade så har Sverige också beslutat om att en 80k flyktingar ska skickas tillbaka. Alltså långt fler än ett par tusen. 80k är ca 50%, förmodligen mer än vad de där "ett par tusen" utgör. Många på fb säger att det svenska målet inte är realistiskt. Hur det ligger till med det låter jag vara osagt just nu men jag ställer mig frågan om det inte skulle vara realistiskt här, torde det inte då vara lika orealistiskt i Norge och Danmark?

Ang medborgarskapet - ponera att man måste ha bott i Norge i 5 år, som i Sverige, innan man kan ansöka om medborgarskap. När man väl ansöker om det - är det verkligen någon som då kollar upp en flyktingansökan? Dock, rätta mig om jag har fel, har Sverige något liknande - eller det kanske handlade om att godkännandet av asyl kan dras tillbaka om det framkommer att den asylsökande ljugit?

Med ovan sagt - hur bra det är i verkligheten att ha ett populistparti i regeringen och hur bra din källa påstår att det är, är nog två skilda saker. Sen, som ovan skrivet, delar Sverige en hel del av Norges / Danmarks politik.. Men jag sticker inte under stolen med att det till en stor del tack vare SD, så har Sveriges invandringspolitik också (välbehövligt) hårdnat.
__________________
Senast redigerad av Iton 2017-01-08 kl. 16:09.
Citera
2017-01-08, 16:25
  #15
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Ang det fetade så har Sverige också beslutat om att en 80k flyktingar ska skickas tillbaka. Alltså långt fler än ett par tusen. 80k är ca 50%, förmodligen mer än vad de där "ett par tusen" utgör. Många på fb säger att det svenska målet inte är realistiskt. Hur det ligger till med det låter jag vara osagt just nu men jag ställer mig frågan om det inte skulle vara realistiskt här, torde det inte då vara lika orealistiskt i Norge och Danmark?

Ang medborgarskapet - ponera att man måste ha bott i Norge i 5 år, som i Sverige, innan man kan ansöka om medborgarskap. När man väl ansöker om det - är det verkligen någon som då kollar upp en flyktingansökan? Dock, rätta mig om jag har fel, har Sverige något liknande - eller det kanske handlade om att godkännandet av asyl kan dras tillbaka om det framkommer att den asylsökande ljugit?

Med ovan sagt - hur bra det är i verkligheten att ha ett populistparti i regeringen och hur bra din källa påstår att det är, är nog två skilda saker. Sen, som ovan skrivet, delar Sverige en hel del av Norges / Danmarks politik.. Men jag sticker inte under stolen med att det till en stor del tack vare SD, så har Sveriges invandringspolitik också (välbehövligt) hårdnat.

Det fetade är fel. De 80k som ska skickas tillbaka är personer som fått avslag på sin asylansökan, de är således inte flyktingar. Vad som skett i Danmark och Norge är att personer som blivit beviljade uppehållstillstånd tidigare, alltså för ett par år sedan, får dem indragna nu då situationen i hemlandet har förbättrats. Det har Sverige inte gjort överhuvudtaget, inte mist för att Sverige tidigare per automatik delat ut permanenta uppehållstillstånd.
Citera
2017-01-08, 16:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Ang det fetade så har Sverige också beslutat om att en 80k flyktingar ska skickas tillbaka. Alltså långt fler än ett par tusen. 80k är ca 50%, förmodligen mer än vad de där "ett par tusen" utgör. Många på fb säger att det svenska målet inte är realistiskt. Hur det ligger till med det låter jag vara osagt just nu men jag ställer mig frågan om det inte skulle vara realistiskt här, torde det inte då vara lika orealistiskt i Norge och Danmark?
Dels har vi volymen som en avgörande faktor: Sverige har i runda svängar tagit emot ca 3 ggr fler asylanter än de övriga nordiska länderna tillsammans. Och dels har vi mentaliteten bakom som medgivit den massinva invällartsunamin till Sverige; en undfallande, godtrogen, självförhärligande och impotent mentalitet i en salig blandning. Norge och Danmark visar en betydligt större realism i politiken och debattmässig mognad beträffande målkonflikter och konsekvens; att göra som man säger, inte yra floskler och snurra in sig i ännu större komplikationer genom att aldrig göra något rätt. Vissa problem är "enkla", bara man har hedern att göra analysen och lojaliteten gentemot sitt journalistiska uppdrag och som politiker gentemot sina uppdragsgivare - medborgarna som gav dem mandatet.
Citera
2017-01-08, 16:36
  #17
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Det fetade är fel. De 80k som ska skickas tillbaka är personer som fått avslag på sin asylansökan, de är således inte flyktingar. Vad som skett i Danmark och Norge är att personer som blivit beviljade uppehållstillstånd tidigare, alltså för ett par år sedan, får dem indragna nu då situationen i hemlandet har förbättrats. Det har Sverige inte gjort överhuvudtaget, inte mist för att Sverige tidigare per automatik delat ut permanenta uppehållstillstånd.

Det är en annan sak. Jag förstod att det handlade om asylsökande som ska skickas tillbaka. Läste nog för fort.
Citera
2017-01-08, 16:39
  #18
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Dels har vi volymen som en avgörande faktor: Sverige har i runda svängar tagit emot ca 3 ggr fler asylanter än de övriga nordiska länderna tillsammans. Och dels har vi mentaliteten bakom som medgivit den massinva invällartsunamin till Sverige; en undfallande, godtrogen, självförhärligande och impotent mentalitet i en salig blandning. Norge och Danmark visar en betydligt större realism i politiken och debattmässig mognad beträffande målkonflikter och konsekvens; att göra som man säger, inte yra floskler och snurra in sig i ännu större komplikationer genom att aldrig göra något rätt. Vissa problem är "enkla", bara man har hedern att göra analysen och lojaliteten gentemot sitt journalistiska uppdrag och som politiker gentemot sina uppdragsgivare - medborgarna som gav dem mandatet.

Sverige har ett långt större problem just pga volymen, det tycker jag stämmer. Det kommer att krävas mer resurser och tid att ta hand om det. Men att säga man aldrig gör något rätt i Sverige, vilket jag uppfattar från din text, håller jag inte med om. Problemet i Sverige är, precis som skrivet 2 meningar tidigare, det stora antalet.
Citera
2017-01-08, 16:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Sverige har ett långt större problem just pga volymen, det tycker jag stämmer. Det kommer att krävas mer resurser och tid att ta hand om det. Men att säga man aldrig gör något rätt i Sverige, vilket jag uppfattar från din text, håller jag inte med om. Problemet i Sverige är, precis som skrivet 2 meningar tidigare, det stora antalet.
Och volymen är en följd av allt som kan kokas ner till signalpolitik. Det finns ett djupgående problem bakom, som medgivit att Sverige är värst - eller "bäst" - i klassen.
Citera
2017-01-09, 01:38
  #20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/bo...norsk-regering

Det värsta tänkbara för svenska journalister är att utforma en invandringspolitik som folk faktiskt vill ha. Det är höjden av ondska (populism).
Du glömde nog att prata om VÄNSTERPOPULISM
Citera
2017-01-12, 09:07
  #21
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du glömde nog att prata om VÄNSTERPOPULISM

Vänsterpopulism är ett begrepp som är i det närmaste okänt i Sverige. Skulle det finnas populistiska inslag i vänsterpolitik i Sverige skulle det knappast ses vara ett problem.

Citat:
How Far Is Europe Swinging to the Right?

The far-right Sweden Democrats party, which has disavowed its roots in the white-supremacist movement, won about 13 percent of the vote in elections in September 2014, which gave it 49 of the 349 seats in Parliament.

Because none of the mainstream parties would form a coalition with the Sweden Democrats, which is led by Jimmie Akesson, the country is governed by a shaky minority coalition of Social Democrats and the Green Party.

The Sweden Democrats’ platform calls for heavily restricting immigration, opposes allowing Turkey to join the European Union and seeks a referendum on European Union membership.

http://www.nytimes.com/interactive/2...gary.html?_r=0
Citera
2017-01-12, 11:24
  #22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Vänsterpopulism är ett begrepp som är i det närmaste okänt i Sverige. Skulle det finnas populistiska inslag i vänsterpolitik i Sverige skulle det knappast ses vara ett problem.



http://www.nytimes.com/interactive/2...gary.html?_r=0
Ja det förstår jag väl att man vill mörka eftersom Det finns massor av vänsterpopulister i Sverige.
Bättre att rikta in sig på andra populister.

Populist i sig är ju som allt annat ett ord där egenskaperna bestäms av regeringen och etablissemang.
Själv ser jag endast individer med olika åsikter.
Varför är regeringengen så fixerad vid gruppindelningar?
Lättare att hantera individen då man ger egenskaper till hela gruppen istället för att se individen i gruppen?
Dåliga grupper och bra grupper och enligt deras mallar.
__________________
Senast redigerad av goran744 2017-01-12 kl. 12:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback