• 1
  • 2
2016-12-04, 14:39
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Ett sånt ställe vill jag också ha Får man fråga hur mycket det kostar

Köpte lite över 16 hektar (räcker för mig) och två byggnader (ett risigt torp och min stuga) och fick ge runt 450k här uppe i Norrbotten. Fick ett arv och slog till direkt.
Stuga är fin men behöver lite kärlek men jag flyttade in direkt.
Torpet är från 1949 och är ganska fallfärdigt men om jag lyckas renovera det skulle det bli ett fint hem.
Jobbigast skulle bli att dra modern el och avlopp.

Sen är det andra kostnader så klart men det var inköpspris.
Citera
2016-12-04, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Köpte lite över 16 hektar (räcker för mig) och två byggnader (ett risigt torp och min stuga) och fick ge runt 450k här uppe i Norrbotten. Fick ett arv och slog till direkt.
Stuga är fin men behöver lite kärlek men jag flyttade in direkt.
Torpet är från 1949 och är ganska fallfärdigt men om jag lyckas renovera det skulle det bli ett fint hem.
Jobbigast skulle bli att dra modern el och avlopp.

Sen är det andra kostnader så klart men det var inköpspris.

Det låter som paradis på jorden. När jag ärver, köper jag också ett torp långt ute på landet
Citera
2016-12-04, 14:49
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja vad ska man säga, importerar mängder med kaosfolk och våra politiker försöker uppenbart att totalt förstöra Sverige.

Klart det är uppgivet när allting bara verkar att bli värre i framtiden.
Citera
2016-12-04, 14:49
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Det låter som paradis på jorden. När jag ärver, köper jag också ett torp långt ute på landet

Det är det värt kan jag lova.
Citera
2016-12-04, 15:45
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Citat:
Jag skiter i allt som folk verkar satsa på som guld och silver (varför skulle det vara värt något om världen brinner liksom..) och köpte land. Ett fint stycke skog och fält med mycket vilt och vatten långt ut i ingenstans och en liten stuga.

Om allt går åt helvete så har jag det som vanligt. Jakt, fiske och natur.

För mig var det bara så jag velat bo alltid men insåg nyligen att det är såna ställen man vill bo på när allt faller. Det är min investering.

Är din avatar från din altan?

Jag bodde på landet förut och det var helt underbart. För tillfället bor jag i stan och det är en hemsk plats. Det är verkligen skumma människor överallt här. Det skriks nattetid ute och folk verkar aldrig sova då bullret är konstant dygnet runt. Det är ett lågfrekvent kaos som man aldrig riktig får vila ifrån.

På landet var allt lugnt och skönt och man kunde gå ut när man ville utan att bli nedstirrad av aggressiva gäng eller utfrågad av knäppa grannar som inte kunde lämna andra i fred.

Jag kommer flytta tillbaka till landet en dag. Det är bara en tidsfråga.
Citera
2016-12-04, 15:54
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigaGrannen
Är din avatar från din altan?

Jag bodde på landet förut och det var helt underbart. För tillfället bor jag i stan och det är en hemsk plats. Det är verkligen skumma människor överallt här. Det skriks nattetid ute och folk verkar aldrig sova då bullret är konstant dygnet runt. Det är ett lågfrekvent kaos som man aldrig riktig får vila ifrån.

På landet var allt lugnt och skönt och man kunde gå ut när man ville utan att bli nedstirrad av aggressiva gäng eller utfrågad av knäppa grannar som inte kunde lämna andra i fred.

Jag kommer flytta tillbaka till landet en dag. Det är bara en tidsfråga.

Nä bilden är bara en random jag hitta på google. Men jag har liknande utsikt, bara lite mer skog runt omkring. Nu på nätterna så lyser norrskenet med. Trevligt.

Men jag håller med till 100%. Städer är ett jävla mög. Oljud och aldrig lugnt.
Här kan jag gå ut just nu och ställa mig och lyssna. Vet du vad jag hör? Ingenting. Blåsten i träden och isen som knakar i sjön ibland. Nån enstaka snöskoter i fjärran.
Jag vet alla som bor här omkring vid namn och främlingar ser man nästan aldrig.
Såg en stor flock renar igår dock
Citera
2016-12-04, 16:02
Medlem
KonstigaGrannens avatar
Citat:
Nä bilden är bara en random jag hitta på google. Men jag har liknande utsikt, bara lite mer skog runt omkring. Nu på nätterna så lyser norrskenet med. Trevligt.

Här kan jag gå ut just nu och ställa mig och lyssna. Vet du vad jag hör? Ingenting. Blåsten i träden och isen som knakar i sjön ibland. Nån enstaka snöskoter i fjärran.

Jag minns en nyårsafton då jag gick ut och tittade upp mot himlavalvet.

Den stjärnhimlen för typ 17 år sedan var helt magisk.

Vi bodde i en sluttning så man kunde se hela vägen bort till bergen i horizonten från ljuset av stjärnorna och månen som var otroligt starkt lysande och det var typ som ett subtilt dån i luften nästan så luften vibrerade. Har inte varit med om något sådant efter den natten. Det var helt magiskt.

Den natten är något jag alltid bär med mig i tankarna. Då jag saknar landet som mest tänker jag tillbaka på minnen som det.
Citera
2016-12-04, 16:07
Medlem
Citat:

Om du har funnit ngt bra, varför är du då så dum att du berättar om det för andra?

Om man har ngt bra så håller man förstås käft om det, så kriminella inte får för sig att flytta dit.

Har du 50 mil till närmsta polis? Om du blir sjuk har du hur nära till läkare?
Citera
2016-12-04, 16:08
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigaGrannen

Jag minns en nyårsafton då jag gick ut och tittade upp mot himlavalvet.

Den stjärnhimlen för typ 17 år sedan var helt magisk.

Vi bodde i en sluttning så man kunde se hela vägen bort till bergen i horizonten från ljuset av stjärnorna och månen som var otroligt starkt lysande och det var typ som ett subtilt dån i luften nästan så luften vibrerade. Har inte varit med om något sådant efter den natten. Det var helt magiskt.

Den natten är något jag alltid bär med mig i tankarna. Då jag saknar landet som mest tänker jag tillbaka på minnen som det.

Sån himmel är nått man aldrig glömmer. Ser sådant med jämna mellanrum här uppe i norr där belysning från städer och sådant inte stör.
Vad ser man i stan? Avgaser och kontorsljus.. Fy saten.
Citera
2016-12-04, 16:17
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Om du har funnit ngt bra, varför är du då så dum att du berättar om det för andra?

Om man har ngt bra så håller man förstås käft om det, så kriminella inte får för sig att flytta dit.

Har du 50 mil till närmsta polis? Om du blir sjuk har du hur nära till läkare?

Haha varför skulle kriminella flytta hit? Vad ska dom ute i skogen att göra, stjäla träd?

Närmaste polis har jag faktiskt ingen aning om. Gissar att det är några mil ja. Ser en polisbil någon gång i månaden.
Närmaste läkare finns i byn. Allmänläkare som finns tillgänglig för det mesta.
Svårare fall så får man ringa ambulans eller helikopter och ta sig några mil (8) till närmaste sjukhus.
Citera
2016-12-06, 12:54
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo-.
En dystopi som jag tror är att US dollar falla eller snarare störtdyka, så inga investeringar i $. Inget ont som för något gott med sig. Bättre med rubel kanske norska kronor ha en viss del i skr. Kina och Japan ska drabbas av $ fallet eftersom de är som lånat ut pengarna till Amerika.

En stor del av den globala handeln sker i USD i proportioner bortom 1000 gånger Sveriges BNP. Att fantisera om att dollarn kraschar före någon annan valuta i världen är därför crazy.

MEN - detta inte sagt att någon privatperson med tillgångar mindre än 1 miljard SEK bör fundera särskilt mycket på att investera i USD som inte redan bor på en sådan marknad.
Citera
2020-05-28, 19:00
Medlem
Prayuths avatar
Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för maj var väldigt dålig. Men jämfört med läget i april var den ändå ”mindre deppig”, säger Nordeas seniorekonom Susanne Spector till Direkt.

– Det finns försiktiga tecken på att det ser något bättre ut, framför allt för hushållen, säger hon.

Andra kvartalet blir ändå ”otroligt tufft” med ett BNP-fall på 10 procent, enligt Nordeas prognoser. De tecken som Spector ser pekar mot att det kan ske en återhämtning under hösten.

Barometerindikatorn, som sammanfattar läget i svensk ekonomi, steg till 64,1 från 60,0 i april. 100 indikerar ett normalläge.

https://omniekonomi.se/seniorekonome...eppig/a/rAwKv8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in