2016-12-04, 10:01
Medlem
Berra76s avatar
Har Trygg-Hansa hemförsäkring och behöver deras hjälp för första gången. Bakgrunden är den att min son på 4 år har slagit sönder två fönsterrutor hemma + tv:n.

Bor i hyresrätt och ska kontakta fastighetsvärden på måndag. Ringde Trygg-Hansa igår när han slagit sönder den andra rutan. Första rutan slog han sönder för nån månad sen och tv:n igår efter att jag ringt.

Det jag undrar är: hur ser försäkringsbolaget på upprepade "olyckor" eller vad man ska kalla det för när barn tar sönder saker. För antagligen har min son fått mersmak av att ta sönder saker och det är ju då uppsåtligt från hans sida även om man tar hänsyn till hans ålder, jag menar visst om man är 10 år, då förstår man bättre vad man håller på med.

Alltså kommer försäkringsbolaget att se dessa tre olika tillfällen som något som ska ersättas eller kommer de anse att vi får skylla oss själva och att allt är min sons fel?

När jag ringde igår berättade jag om rutorna då han inte slagit sönder tv:n än och då lät det som att de skulle ersätta. Men nu med tv:n också kanske det blir för mycket? Ska jag skylla tv:n på nån av hans yngre bröder kanske?

Nån med erfarenhet av något liknande?

Har gömt undan alla leksaker nu och bara lämnat kvar mjuka saker typ gosedjur
Citera
2016-12-04, 10:49
Medlem
flaskborstes avatar
Kolla upp vad din självrisk ligger på. Kanske blir det billigare att laga själv, bolaget vill kanske ha självrisk för alla olyckstillfällen
Citera
2016-12-04, 13:11
Medlem
Är det som ts skriver tre olika tillfällen så kommer givetvis försäkringsbolaget att påföra ts självrisk för varje tillfälle. Vad som sedan omfattas av försäkringen står att läsa i villkoren, har de redan godkänt ersättning för krossade fönster så återstår en ny anmälan om TV'n.

Ts bör rimligen vidtaga åtgärd för att förhindra att ytterligare skador ej uppstår, att gömma hårda leksaker räcker knappast.
Citera
2016-12-04, 13:52
Medlem
Att det är tre olika händelser är ju ganska klart, vilket ger tre självrisker om det är ersättningsbart av försäkringbolag. Du bör läsa igenom villkoren i din försäkring och hur omfattande den är. Normalt gäller en hemförsäkring inte för saker man själv, eller andra i hushållet, har sönder. Om du har allrisk, det man förr kallade drulleförsäkring, så kan den mycket väl gälla sådant barn har sönder. Lusläs din försäkring hela omfattning inkl alla undantag och ta sedan kontakt med dem om du tror att den kan gälla nu. Om självrisken är högre än skadan så används naturligtvis inte försäkringen.
Citera
2016-12-04, 14:37
Medlem
Berra76s avatar
Helvete, jo klart att det måste vara som ni påpekat att det blir självrisk för varje enskilt tillfälle...fan va surt!

Aja får se hur jag gör då. Tv:n är ingen prioritet och går att titta på, stör inte så mycket med sprickorna.

Men när jag pratade med henne på kundtjänst så lät det som att båda rutorna skulle gå på samma självrisk som är på 1500:-. Då är det värt, inte annars.
Citera
2016-12-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Helvete, jo klart att det måste vara som ni påpekat att det blir självrisk för varje enskilt tillfälle...fan va surt!

Aja får se hur jag gör då. Tv:n är ingen prioritet och går att titta på, stör inte så mycket med sprickorna.

Men när jag pratade med henne på kundtjänst så lät det som att båda rutorna skulle gå på samma självrisk som är på 1500:-. Då är det värt, inte annars.

Och sonen har utlovats stryk om den destruktiva verksamheten fortgår antar jag...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in