• 1
  • 2
2017-01-03, 08:38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZcD475
Nja, inte riktigt.
De flesta djurparker bedriver ett internationellt samarbete och bevarandeprojekt för att rädda utrotningshotade djur. Däremot kan jag tycka att det inte ska göras till allmän underhållning eller något som går att tjäna stora pengar på, för att man då sätter sina egna intressen före djurens bästa.
"De flesta djurparker" ...
Nej, så är det inte riktigt. Inte alls faktiskt.

De allra flesta djurparker runt om i världen är riktigt hemska saker. "Djur i bur" med andra ord.
Antingen i små burar, eller inom plexiglas - på samma lilla område.

Dessa "djurparker" finns i överflöd i tex Asien, där stora varuhus och gallerier, t.o.m restauranger, har sina egna zoo.
Där alltså ensamma djur, står i pyttesmå burar och glaslådor.

Man kan också, på riktigt, inkludera Cirkus till denna kategori (djurpark/zoo), ty även cirkusen har djur.
Djur som hålls i små burar.
Cirkus är alltså en resande djurpark.

Och - alla dessa olika former av djurpark, de har bara ett syfte - att visa upp djuren till den betalande publiken.
Vi människor har alltid haft detta bisarra suget efter att få se på exotiska djur under människans kontroll. Antingen som instängda i små burar, eller under domptörens vinande piska.

Det kanske beror på en nedärvd rädsla för farliga djur, och en lika nedärvd lust till bytesdjur.
Citera
2017-01-04, 01:57
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Dessa "djurparker" finns i överflöd i tex Asien, där stora varuhus och gallerier, t.o.m restauranger, har sina egna zoo. Där alltså ensamma djur, står i pyttesmå burar och glaslådor.

Intrycket man fått genom åren är att Asien är helt knullade i sitt förhållande till djur.

Djurparker. Den illegala miljardindustrin för icke-vetenskapligt bevisade läkemedel.
Marknaden för husdjur.

Sjukt. De flesta bryr sig inte alls. Det kan de inte göra.
Citera
2017-01-04, 02:06
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Intrycket man fått genom åren är att Asien är helt knullade i sitt förhållande till djur.

Djurparker. Den illegala miljardindustrin för icke-vetenskapligt bevisade läkemedel.
Marknaden för husdjur.

Sjukt. De flesta bryr sig inte alls. Det kan de inte göra.

Inte riktigt. Kina har bedrivit ett framgångsrikt projekt för att rädda Pandan men för övrigt, käka hundar känns lite väl jävligt men är man hungrig så är man.

Annars håller jag med lite grann på mitt sätt när jag som liten såg en stressad björn gå fram och tillbaka i hägnet i Kolmården.
Citera
2017-01-04, 02:24
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Inte riktigt. Kina har bedrivit ett framgångsrikt projekt för att rädda Pandan men för övrigt, käka hundar känns lite väl jävligt men är man hungrig så är man.

Annars håller jag med lite grann på mitt sätt när jag som liten såg en stressad björn gå fram och tillbaka i hägnet i Kolmården.

Pandan är ju big business = vinstintresse och en global kännedom över just denna art.

Så det ligger i intresset rent ekonomiskt (turism) men även på grund av det internationella
ryktet att jobba för dess fortsatta överlevnad.

Det globala samfundets förstoringsglas ligger på pandan och det hade blivit ett jävla
hallå om denna poster-boy dog ut.

En teori men.
Senast redigerad av Atlas. 2017-01-04 kl. 02:29.
Citera
2017-01-04, 02:45
Medlem
Men var ska då djuren bo? De flesta djur i djurpark är födda i en djurpark och skulle aldrig klara sig i det fria. Bättre att jobba för att alla djurparker ska vara bra!
Citera
2017-01-04, 20:06
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men var ska då djuren bo? De flesta djur i djurpark är födda i en djurpark och skulle aldrig klara sig i det fria. Bättre att jobba för att alla djurparker ska vara bra!

Sant och det vore ett mirakel i sig.

En sak kanske vore att installera samma sorts fönsterrutor som finns i deckarserier
så att stressen minskar för djuren. (Så de slipper stå öga mot öga med 25 ungdomar).

Har ju sett klipp på när barn freakar ur då föräldrar åker med bil i reservat och djuren
kommer nära.

Lär ju vara samma för djuren = ingen uppfattning om glaset egentligen.
Citera
2017-01-04, 20:22
Bannlyst
Jag har också börjat fundera mer över djurparker. Jag förstår grejen med zoo:n, det är djur som man inte får se annars. Men det är svårt att komma ifrån att djur inte borde leva inspärrade.

De tas från det vilda och berövas sitt naturliga hem för att bli publikmagneter. Oskön tanke.

Älskar djur, och att få se dem på zoo, men det är något mycket olustigt över inspärrade djur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in