Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-04, 07:04
  #1
Avstängd
Djurparker för mig är en kvarleva från 1800-talet där dom skeppade över djur från afrika till ställen som skansen för allmän beskådning.

Jag kan förstå att det fanns ett värde vid den tiden.

Men inte i dagens läge, där VR-hjälm är årets julklapp.

---

Jag försöker skriva lite hejjigt, men jag ser ingen poäng i att hålla djur i bur för pengar. Annat än att tjäna lite pengar.

Om avel av utrotningshotade djur, och vetenskapligt arbete fortgår så kan jag leva med det.

Vad tycker ni?
Citera
2016-12-04, 07:17
  #2
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetlim
Djurparker för mig är en kvarleva från 1800-talet där dom skeppade över djur från afrika till ställen som skansen för allmän beskådning.

Jag kan förstå att det fanns ett värde vid den tiden.

Men inte i dagens läge, där VR-hjälm är årets julklapp.

---

Jag försöker skriva lite hejjigt, men jag ser ingen poäng i att hålla djur i bur för pengar. Annat än att tjäna lite pengar.

Om avel av utrotningshotade djur, och vetenskapligt arbete fortgår så kan jag leva med det.

Vad tycker ni?

Instämmer på sitt sätt.
Antingen så bedriver man forskning och räddar arter i djurparker eller så försöker man fixa naturreservat.
I grunden så är jag djävligt tveksam till fenomenet djurpark för som allt annat så blir med mest skit när profithungriga människor skall bedriva "naturvårdande" verksamhet såsom djurparker.

Lägg resurserna på naturreservat där man kan rädda dessa arter och skit i fenomenet djurparker.
Det finns andra lösningar precis som du påpekar.
Citera
2016-12-04, 07:26
  #3
Medlem
Andy85s avatar
Nått som jag själv har tänkt på mycket de senaste. Begriper faktiskt inte varför sådana ställen finns.
Citera
2016-12-04, 07:40
  #4
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy85
Nått som jag själv har tänkt på mycket de senaste. Begriper faktiskt inte varför sådana ställen finns.

För att människor tycker det är kul att kolla på djur som man annars måste åka över halva jordklotet för att se i det vilda? Tycker själv det kan vara kul att glida runt på en djurpark och titta på lite djur. Inträdet är sällan speciellt dyrt heller.
Citera
2016-12-04, 09:15
  #5
Medlem
jag håller med, jag tycker djurparker är helt jävla idiotiska!
Citera
2016-12-04, 09:20
  #6
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetlim
Vem är du? Har du några åsikter angående vad jag skrev?

ja alla djurparker bör stänger förjävligt att hålla djur i bur för beskådning mot pengar helt absurt.
Citera
2016-12-04, 12:33
  #7
Medlem
Vi har en galopperande exponentiell befolkningstillväxt i världen. Världen befinner sig i en pågående katastrof med massiv utrotning av djur- och växtarter. Men ingen i skola eller tidningar talar om hur vi måste minska befolkningen. Debatten har tystats sedan befolkningskonferensen 1980. Vad hände där?

Tyvärr är det enda sättet idag att rädda arter att ha dem i djurparker i rika länder. Reservat är bättre förstås, men där kan djuren inte skyddas. Antalet tjuvskyttar och illegala aktiviteter ökar dagligen. Därför är djurparker nödvändiga, och i rika länder kan miljöerna göras optimala.
Citera
2016-12-04, 13:28
  #8
Medlem
OleYellers avatar
Det finns inte många platser som är mer deprimerande än stadszoon. Tusen ögon på de deppiga djuren som tvingas vistas i trånga konstgjorda miljöer. Ledsam kvarleva, det där.

Det finns säkert djur som fixar det bättre än andra och därmed är mer ok att hålla på det viset, men att vara exempelvis björn, varg eller lo på Skansen måste vara ett rent helvete. Lägg ner bara.
Citera
2016-12-05, 00:05
  #9
Medlem
Perdites avatar
Naturligtvis så ska djurplågeri förbjudas, eller sa ni djurpark? Jag läste fel, men vad är skillnaden?
Citera
2016-12-07, 00:26
  #10
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vi har en galopperande exponentiell befolkningstillväxt i världen. Världen befinner sig i en pågående katastrof med massiv utrotning av djur- och växtarter. Men ingen i skola eller tidningar talar om hur vi måste minska befolkningen. Debatten har tystats sedan befolkningskonferensen 1980. Vad hände där?

Tyvärr är det enda sättet idag att rädda arter att ha dem i djurparker i rika länder. Reservat är bättre förstås, men där kan djuren inte skyddas. Antalet tjuvskyttar och illegala aktiviteter ökar dagligen. Därför är djurparker nödvändiga, och i rika länder kan miljöerna göras optimala.

Är verkligen djurparker som håller av en enskild ras nog för att denna skall
överleva som livskraftiga individer över tid?

Snackar vi inte ofta 1000-tals individer om inte fler, av en djurpopulation?

Angående befolkningsökningen så vet jag Attenborough gjorde en
dokumentär för några år sedan. Känsligt ämne.

Får väl ge fan i att skaffa oss mer än ett barn per hushåll.

Men det kommer inte ske så ju snabbare och större katastrof desto bättre?
Citera
2016-12-13, 23:31
  #11
Avstängd
absolut inte. begränsas kanske men inte förbjudas. Det finns otaliga djurarter som räddats från utrotning pga att man fortfarande haft dom i djurparker. motsatsen, dvs där man hämtat för många djur och låst in dom i en djurpark finns det knappt nåt exempel på alls.

om man bortser från att vissa djurparker inte kan sköta sina djur så ser jag inget fel i djurparker. tvärt om.
Djurparker och zoo har bidragit och ökat människors intresse för djur och natur som saknar motstycke.
Citera
2017-01-02, 10:40
  #12
Medlem
ZcD475s avatar
Nja, inte riktigt.
De flesta djurparker bedriver ett internationellt samarbete och bevarandeprojekt för att rädda utrotningshotade djur. Däremot kan jag tycka att det inte ska göras till allmän underhållning eller något som går att tjäna stora pengar på, för att man då sätter sina egna intressen före djurens bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback