Citat:
Ursprungligen postat av
HunkAnsiktet
Har väl haft min S5:a i över ett år nu utan några problem, fram tills för ca 2 dagar sedan. Jag hade varit inne på periscope (som dränerar mycket batteri) en längre tid och glömt av klockan och såg att jag hade lågt batteri. Tänkte inte mer på det och laddade den som vanligt via usb-kabeln i datorn. Vad jag dock noterade var att det tog mycket längre tid än vanligt att ladda upp.
Idag har symptomen varit än mer uttalade. Det räckte att bara gå in på snapchat en kort stund för att förlora flera procentenheter och det tog oerhört lång tid att ladda några få procentenheter.
För några timmar sedan har det progredierat ytterligare och jag stängde av mobilen och laddade och såg att jag var nere på 12%. En stund senare var jag nere på 11% trots att jag laddade. Sedan 10% etc.
Är detta det sista dödsrycket för min gamla trotjänare? Eller finns det något jag kan göra för att rädda den, och i så fall vad? Hade tänkt installera den nya uppdateringen också för att se om det skulle kunna ge lite nytt liv i den men då var man såklart tvungen att komma över 15%-gränsen vilket jag inte lyckas med. Noterade även att jag använde mycket plats i mobilen så försökte tömma så mycket som möjligt för att göra mer plats.
Finns det något mer jag kan göra? Om inte, kan ni identifiera några riskfaktorer i mitt bruk av mobilen som kan ha utlöst detta snabba förlopp mot dödsdomen och som man på så vis kanske kan undvika i framtiden för att bibehålla mobilens livslängd en längre tid? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Är väl inget svar på dina funderingar kanske men ladda telefonen genom usb på datorn känns ju inte direkt spännande? Det är väl max 500ma i dessa portar? Tar ju en evighet att ladda en telefon på det sättet. Så börja med att ladda den med en vanlig laddare. Till och med om du köper kittet med annan baksida med stöd för trådlös laddning och en trådlös laddare så kommer den väl ladda snabbare än via datorns usbport.
Snapchat och facebook är väl appar som drar ur batteriet rätt mycket så testa avsluta dessa om du har de körande och låt bli de och se vad som händer, alternativt avinstallera.
Uppdatera telefonen är väl inte fel det heller, en fabriksåterställning före och efter uppdateringen skulle väl inte heller skada.