Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-21, 23:24
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Har själv inte spelat spelet, men tycker ungefär samma sak som du, att det kändes som att det var viktigare att klämma in hbtq-skit. Har inget emot sånt, men när det förstör en uppföljare till ett spel som man väntat på såpass länge så är det skit.

På något sätt kändes det som att dom fick skynda sig att slänga ihop en story och att det inte är samma team som gjorde första spelet. Jag har verkligen sett fram mot en bra uppföljare till slutet som vi fick och detta förstörde allt.

Mitt PS4 har i princip stått orört ända sedan jag spelade klart TLOU1 och det lär nog fortsätta att stå orört, eftersom jag inte tänker köpa uppföljaren. Har enbart tittat på när Pewdiepie spelat genom det och skippade ganska friskt när man spelade som Abby, det kändes verkligen som en enda lång språngbräda fram till slutet.

Och slutet....?

Nja, de hade många år på sig så de har inte skyndat ihop nåt. Spelet sög för att allt kretsade runt dess politiska agenda med hbtq, inkludering och sånt skit. Druckmann är den som bestämmer och alla vet att han är pk och han hämtade in Anita Sarkeesian så hon kunde vara med och påverka (och allt hon rör blir till skit), det finns att läsa om anställda i studion som inte höll med med vart spelet var på väg men vågade inte öppna munnen för att man på sekunden blev stämplad som homofob, transfob, nazi, kvinnohatare osv.

Sen om man tar de 2 huvudpersonerna Ellie och Abby samt de 2 största sidokaraktärerna Dina och Lev:

Och så slutet

Så med allt det sagt så tycker jag det är svårt att se det på något annat sätt än att spelet fokuserade huvudsakligen på hbtq och att allt styrdes kring det och därför blev allt bajsdåligt.

Edit: en anna kul grej jag kom på är trots de hårda försöken att vara inkluderande så fanns det många hbtq-personer som blev sura på ND för att det kändes så påtvingat och de kände sig som slagträn. Nåt sånt var det, ska försöka hitta nån länk.
Senast redigerad av C0w 2020-07-21 kl. 23:29.
Citera
2020-07-22, 12:12
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurigfax
Nä, men sen är ju detta ett tv-spel med en fiktiv historia också.

Bland de lataste motargumenten någonsin på formen "men det ju bara fantasy/scifi/fiktion". Till skillnad från livet, där otroliga och osannolika händelser faktiskt kan hända, så kräver bra fiktion en viss logisk sammanhållning för att publiken inte ska tröttna. I livet så händer saker och vi kan reagera på det, i fiktion så är det författare som bestämmer och drar man osannolika och motsägelsefulla händelser som bryter karaktärers redan fastställda beteenden bara för att berättelse ska hända så blir upplevelsen att författaren drar saker ur röven och är lat.

De andra två typiska argument som jag har sett i försvar till TLoU2 är:
- "lita inte på andra, spela själv": nej, jag tar konsumentinformation på allvar och har inga planer att minska min konsumentmakt bara för att testa något som från många källor framstår som en medioker upplevelse för mig. Kan alltid vänta till den finns i "begagnat"-hyllan överallt, verkar inte dröja så länge.

- "varför kritisera, det är ju bara ett spel så spela något annat": återigen, varför skulle jag inte rekommendera produkter som jag gillar och kritisera de som jag inte gillar. Jag gillar att andra människor hjälper mig göra smartare val så varför ska jag inte återgälda tjänsten. Därefter är kritik, tillsammans med att inte köpa något, ett bra verktyg för oss att visa för företagen vad vi vill ha.
Citera
2020-07-22, 12:26
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Colleen Fotsch är kvinnan som Naughty Dog har modellerat Abby (Laura Bailey gör rösten) efter. Hon är inte transa. Steroider? Ja kanske.
Du verkar glömma att
Har du ens spelat spelet?
https://www.instagram.com/colleenfotsch/
https://www.youtube.com/watch?v=ze1L3PjIEb8

Ser väl lika steroid-pumpad ut som alla manliga dittos i andra tv-spel. Jag har försökt hålla mig undan spoilers eftersom jag inte spelat ut spelet ännu, men om detta är kontroversen så är jag underwelmed.
Citera
2020-07-28, 18:15
Medlem
aina08s avatar
Någon som kommit en bit i spelet och kan lätta min frustration något.
Spelar som Abby och letar medicin...
Var tvungen att stänga av skiten då ja bara blir förbannad...
Citera
2020-07-28, 19:39
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Mata en del med shotgun/pistol, spring runt och undvik bli träffad. Sen kör eldkastare. Det går efter ett tag.
Citera
2020-07-28, 20:18
Medlem
XtraXs avatar
Citat:

Sänk svårighetsgraden.
Citera
2020-07-28, 20:25
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Mata en del med shotgun/pistol, spring runt och undvik bli träffad. Sen kör eldkastare. Det går efter ett tag.
Ja nog bör de gå men sjukt tröttsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Sänk svårighetsgraden.
Tanken slog mig en stund men så stängde ja av istället. Vill ju inte "fuska"
Blev väldigt förvånad att just detta blev så mycket svårare än allt annat tidigare bara.
Citera
2020-07-28, 21:38
Medlem
Azpers avatar
Citat:

Jag hade samma problem som dig, blev helt tokig att jag hade sådana svårigheter! men till slut så gick det, spring runt bara och skjut skjut skjut, till slut ger han med sig. Verkar som vissa får ruskiga problem, medan andra klarar det galant, jag ska erkänna att jag var tvungen att sänka svårigheten till lättaste och även där hade jag problem.

Nu klar med spelet. Betydligt mycket "större" och längre än föregångaren. Helt ok! lite brist på fantasi i storyn kan jag tycka,
Citera
2020-07-29, 10:19
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Jag hade samma problem som dig, blev helt tokig att jag hade sådana svårigheter! men till slut så gick det, spring runt bara och skjut skjut skjut, till slut ger han med sig. Verkar som vissa får ruskiga problem, medan andra klarar det galant, jag ska erkänna att jag var tvungen att sänka svårigheten till lättaste och även där hade jag problem.

Nu klar med spelet. Betydligt mycket "större" och längre än föregångaren. Helt ok! lite brist på fantasi i storyn kan jag tycka,
Ska testa idag igen. Grejar ja de inte idag så får ja fuska med svårighetsgraden för annats kommer ja ruttna ut på spelet totalt.
Hur långt har man kommit i spelet vid det här läget?
Citera
2020-07-29, 18:39
Medlem
aina08s avatar
Citat:

Haha va löjligt.
Idag när ja spelade var de inga större problem att klara de.
Konstigt att de kunde va så svårt igår haha
Behövde inte sänka svårighetsgrad heller.
Citera
2020-07-29, 18:52
Medlem
Azpers avatar
Citat:
Haha va löjligt.
Idag när ja spelade var de inga större problem att klara de.
Konstigt att de kunde va så svårt igår haha
Behövde inte sänka svårighetsgrad heller.

Jag vet det är det som är så sjukt, jag försökte säkert minst 10 ggr och blev slaktad, sen 11e gången gick de hur lätt som helst. (Och jag sänkte svårighetsgraden redan efter 3e försöket)

Du har ganska mycket kvar av spelet, det är betydligt längre än 1an.
Citera
2020-07-29, 19:13
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Jag vet det är det som är så sjukt, jag försökte säkert minst 10 ggr och blev slaktad, sen 11e gången gick de hur lätt som helst. (Och jag sänkte svårighetsgraden redan efter 3e försöket)

Du har ganska mycket kvar av spelet, det är betydligt längre än 1an.
Låter bra! Kör gärna ett tag till, även om de känns som man inte kommer någonvart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in