• 1
  • 2
2016-12-03, 19:13
Medlem
CarolynHaxs avatar
Tog just ut en underbar moussaka ur ugnen (sniff - man lyfter en halvmeter av ren lycka...) men började fundera på det här med smorning av formen. Jag smörjer nästan alltid ugnsformen, vad jag än ska laga och vad det än står i receptet. Men det är kanske överflödigt? Jag smörjer kanske i onödan?
Citera
2016-12-03, 19:27
Medlem
kraftfoders avatar
Klipp ut bakplåtspapper så det täcker formen. (Bottnen och väggarna). Slutade smörja formar när bakplåtspapper kom ut i handeln. (80-talet typ). Nemas problemas.
Citera
2016-12-03, 19:49
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Klipp ut bakplåtspapper så det täcker formen. (Bottnen och väggarna). Slutade smörja formar när bakplåtspapper kom ut i handeln. (80-talet typ). Nemas problemas.

Tack kraftfoder - men bakplåtspapper verkar vara minst lika pyssligt som att smörja med smör?
Citera
2016-12-03, 20:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Tack kraftfoder - men bakplåtspapper verkar vara minst lika pyssligt som att smörja med smör?

Att klippa till papper är inte så svårt. Skillnaden mellan bakplåtspapper och smör, är att med bakplåtspapper fastnar ingenting. Blir också lättare att diska. Med smör så fastnar det, enligt erfarenhet. Är du riktigt lat, klipper du inte till pappret, du bara "klämmer ner det" i formen. Viker lite, typ. Tar max en halv minut att fixa.
Citera
2016-12-03, 20:38
Medlem
Citat:
Att klippa till papper är inte så svårt. Skillnaden mellan bakplåtspapper och smör, är att med bakplåtspapper fastnar ingenting. Blir också lättare att diska. Med smör så fastnar det, enligt erfarenhet. Är du riktigt lat, klipper du inte till pappret, du bara "klämmer ner det" i formen. Viker lite, typ. Tar max en halv minut att fixa.

ja precis elelr så tar man litte olja
Citera
2016-12-03, 20:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargen74

ja precis elelr så tar man litte olja

Bra komplettering!
Bästa är att hälla i lite olja i formen, så det som "läcker ut" inte fastnar. Bakplåtspappret lägger man på också. Så det inte missförstås: Form+olja+bakplåtspapper. Så har jag ju "alltid" gjort, nu när jag tänker efter. Inget fastnar, formen blir lättdiskad.
Citera
2016-12-03, 21:21
Medlem
Citat:
Bra komplettering!
Bästa är att hälla i lite olja i formen, så det som "läcker ut" inte fastnar. Bakplåtspappret lägger man på också. Så det inte missförstås: Form+olja+bakplåtspapper. Så har jag ju "alltid" gjort, nu när jag tänker efter. Inget fastnar, formen blir lättdiskad.
jo men jag är kock
Citera
2016-12-04, 10:38
Medlem
CarolynHaxs avatar
Nä, hörni, bättre svar behövs! Är det olika för olika typer av formar, kanske? Jag har såna där svindyra Le Creuset-formar, som är väldigt lättdiskade. Det fastbrända praktiskt taget glider av.
Citera
2016-12-04, 12:06
Medlem
Nemjungs avatar
Beror väl på vad man lagar men att smörja med lite gött smör blir ju aldrig fel
Citera
2016-12-04, 14:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
1780-talet?
Citat:
Tog just ut en underbar moussaka ur ugnen (sniff - man lyfter en halvmeter av ren lycka...) men började fundera på det här med smorning av formen. Jag smörjer nästan alltid ugnsformen, vad jag än ska laga och vad det än står i receptet. Men det är kanske överflödigt? Jag smörjer kanske i onödan?
Man lär sig vad som behövs smörjas och vad som inte behöver smörjas.
Men ofta känner jag det inte fyller någon direkt funktion som så.
Det är väl bakverk som det är viktigt.
Sen bakplåtspapper använder jag aldrig till mat som moussaka, utan det är enbart bakverk som kan få detta papper.
Sen om man känner att det kanske är bra med lite smörjande i formen, så räcker ju det med lite olja och stryka ut.
Snabbt, enkelt och fungerande.
Citera
2016-12-04, 17:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vad du lagar har stor betydelse för hur du smörjer din form. Det finns förstås vissa tips och regler i ämnet. Ett tips är att använda ungefär samma medel till att skilja ämnena från varandra som det du använder i själva maten.

Några exempel: Kör på lite mjöl i kokvattnet när du kokar pasta, kör på animaliskt fett när du smörjer din form i samband med köttfärslimpa, kör på stärkelse och fett när du kör på pasta i form av gratänger och bakning, samt potatisrätter i ugn.

För det mesta så räcker fett i olika former till att skydda själva substansen. Dock inte alltid! Frukt och grönsaker funkar det inte på! I dessa falla får man använda socker och-/eller stärkelse för att låta själva karamelliseringen ta över skyddet.

~Paul~

PS Hm, det blir kanske enklare att TS pluggar lite kökskemi först
Citera
2016-12-04, 17:33
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
PS Hm, det blir kanske enklare att TS pluggar lite kökskemi först

Tusen tack, dePaul! Logik och struktur är mycket välkommet när det gäller mat som omfattas av så mycket känslor. Kökskemi är ju inte fel! Fast jag har läst Hegg/Nilssons "Den tekniske kocken" både del 1 och 2. Får repetera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in