2016-12-03, 08:42
Medlem
Har sedan 2010 kämpat med att få hjälp för mina frånvaroattacker. Har en cysta i hjärnan som trycker så att jag vid stress får frånvaroattacker av olika grad under ett par minuter (du får ingen kontakt med mig och jag ser normal ut men glasartad blick noll koll på vad jag gör eller var jag är - tex hittar inte hem).

Till saken hör att jag utan fast jobb hela tiden måste sälja mig på nya uppdrag. Har nu hänt tre ggr på ett dygn pga stress.

Går på EP-medicin men gör ingen som helst nytta. Det hjälper ju inte mot att cystan trycker. Har tagit blodprov testat styrkan i år och de verkar nöjda (hörde aldrig av sig).

Hur gör ni andra med EP för att fixa det vanliga livet även om omgivningen inte förstår att ni är lite sjuka? Finns det hjälp att få?
Citera
2016-12-03, 23:01
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Har varken EP eller vet var du ska söka hjälp.
Sticker in med att du kanske ska fundera på vad som är din stresstrigger medan du letar efter hjälp.

Med det avser jag att något som skapar stress kan angripas genom att analysera sammanhangen där du upplever att du får din stress och därmed ditt mycket jobbiga fenomen/symtom. Stress i alla dess former är mycket individuellt. Tala med vänner och anhöriga och på så vis kanske du kan distansera dig åtminstone en aning från stressen. Saker man går och bär på brukar kunna ha en tendens att krympa om man får sätta ord på dem -släppa ut dem.

Hjälpen kanske kan finnas på lite olika håll men börja med att ta upp det hela för t.ex- en husläkare.
Citera
2016-12-03, 23:09
Medlem
Betablockerare kanske?
Citera
2016-12-05, 09:36
Medlem
Tack för svar! Jag går på epilepsimedicin (betablockerare?). Ringde precis neuro som sa att dosen enligt blodprov jag bett om var perfekt.

Inte desto mindre har jag ju cystan som trycker och triggern är oväntade saker jag ej kan påverka. Det vimlar av sådana i livet. Då försvinner jag och vet inte vad en tomat heter eller hur jag ska ta ett foto med mobilen.

Frågade neuro om jag kan få lite stöd att under en tid få ett enklare jobb eller att få arbeta med samma sak ett år. Hon sa att jag får söka KBT på vårdcentralen. Suck. Blir så trött. Terapi hjälper inte mot denna fysiska defekt tro mig. Jag har testat...och på sistone när jag missat var jag ska cykla etc blir jag orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in