2005-12-16, 09:29
Medlem
Soterns avatar
För många år sedan lanserades dimetylsulfoxid DMSO som ett mirakelmedel mot alla åkommer, men sedan blev det tyst.
Är det någon som vet något om detta ämne och vad det används till? Har googlat lite men blir inte mycket klokare.
Citera
2005-12-16, 09:37
Medlem
DiMethylSulfOxide

Det är ett organiskt lösningsmedel med strukturen H3C-SO-CH3. Aprotiskt, polärt, med en dielektricitetskonstant runt 47. Den stora fördelen med det om jag minns rätt är att det kan tas upp genom huden, och man tänkte sig det som ett sätt att administrera läkemedel.
Citera
2005-12-16, 09:43
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxymoron
Det är ett organiskt lösningsmedel med strukturen H3C-SO-CH3. Aprotiskt, polärt, med en dielektricitetskonstant runt 40. Den stora fördelen med det om jag minns rätt är att det kan tas upp genom huden, och man tänkte sig det som ett sätt att administrera läkemedel.

Tack för svar. Botar det inte något självt eller är det bara för att förstärka eller administrera andra läkemedel? Och finns det att få tag på?
Citera
2005-12-16, 09:45
Medlem
Vad jag förstått så var det bara tänkt för administration av läkemedel, även om det givetvis har andra tillämpningar som lösningsmedel inom organisk kemi. Finns att köpa tillståndsfritt. Vad ska du ha det till?
Citera
2005-12-16, 09:52
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Vad jag förstått så var det bara tänkt för administration av läkemedel, även om det givetvis har andra tillämpningar som lösningsmedel inom organisk kemi. Finns att köpa tillståndsfritt. Vad ska du ha det till?

Nej, jag var bara allmänt nyfiken. Man hörde så mycket om det innan sedan dog allt ut. Verkar inte alls vara på tapeten längre. Lite som THX, om någon nu minns det.
Citera
2005-12-16, 10:12
Medlem
För ovanlighets skull ett organiskt ämne som kan användas som lösningsmedel för många oorganiska elektrolyter. Icekprotolyserande (aprot).
Har för mig att dess medicinska popularitet avtog radikalt när det visade sig att administration av läkemedel i DMSO-lösning kunde förorsaka anafylaktisk chock.
Citera
2006-01-09, 14:59
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Var köper man det?
Citera
2006-01-09, 19:55
Medlem
Det används i bla "glowstick". Ett ganska ballt experiment som man kan göra hemma. Mer vet ja inte om d...
Citera
2006-01-09, 20:32
Medlem
Sökte på google men hittade inget om att DMSO används i glowsticks...

Här finns det en hel del att läsa om DMSO http://www.medical-library.net/sites/framer.html?/sites/_dmso_dimethylsulfoxide.html
Citera
2006-01-09, 21:46
Medlem
Smokebombs avatar
Jag har för mig att Naturens Droger säljer DMSO.

Tänk att lösa upp syra i DMSO, ta på sig ett par handskar och skaka hand med någon man verkligen inte tycker om...
Citera
2006-01-09, 21:48
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Sökte på google men hittade inget om att DMSO används i glowsticks...

Här finns det en hel del att läsa om DMSO http://www.medical-library.net/sites/framer.html?/sites/_dmso_dimethylsulfoxide.html

Man får ju intrycket av att det rörör sig om en mirakelmedicin
Citera
2006-01-10, 17:54
Medlem
[quote=-198]Sökte på google men hittade inget om att DMSO används i glowsticks...

Jo, ja är säker, aja iaf samma effekt, har lab:en i huvvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in