• 1
  • 2
2005-12-16, 09:29
Medlem
Soterns avatar
Fr mnga r sedan lanserades dimetylsulfoxid DMSO som ett mirakelmedel mot alla kommer, men sedan blev det tyst.
r det ngon som vet ngot om detta mne och vad det anvnds till? Har googlat lite men blir inte mycket klokare.
Citera
2005-12-16, 09:37
Medlem
DiMethylSulfOxide

Det r ett organiskt lsningsmedel med strukturen H3C-SO-CH3. Aprotiskt, polrt, med en dielektricitetskonstant runt 47. Den stora frdelen med det om jag minns rtt r att det kan tas upp genom huden, och man tnkte sig det som ett stt att administrera lkemedel.
Citera
2005-12-16, 09:43
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxymoron
Det r ett organiskt lsningsmedel med strukturen H3C-SO-CH3. Aprotiskt, polrt, med en dielektricitetskonstant runt 40. Den stora frdelen med det om jag minns rtt r att det kan tas upp genom huden, och man tnkte sig det som ett stt att administrera lkemedel.

Tack fr svar. Botar det inte ngot sjlvt eller r det bara fr att frstrka eller administrera andra lkemedel? Och finns det att f tag p?
Citera
2005-12-16, 09:45
Medlem
Vad jag frsttt s var det bara tnkt fr administration av lkemedel, ven om det givetvis har andra tillmpningar som lsningsmedel inom organisk kemi. Finns att kpa tillstndsfritt. Vad ska du ha det till?
Citera
2005-12-16, 09:52
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Vad jag frsttt s var det bara tnkt fr administration av lkemedel, ven om det givetvis har andra tillmpningar som lsningsmedel inom organisk kemi. Finns att kpa tillstndsfritt. Vad ska du ha det till?

Nej, jag var bara allmnt nyfiken. Man hrde s mycket om det innan sedan dog allt ut. Verkar inte alls vara p tapeten lngre. Lite som THX, om ngon nu minns det.
Citera
2005-12-16, 10:12
Medlem
Fr ovanlighets skull ett organiskt mne som kan anvndas som lsningsmedel fr mnga oorganiska elektrolyter. Icekprotolyserande (aprot).
Har fr mig att dess medicinska popularitet avtog radikalt nr det visade sig att administration av lkemedel i DMSO-lsning kunde frorsaka anafylaktisk chock.
Citera
2006-01-09, 14:59
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Var kper man det?
Citera
2006-01-09, 19:55
Medlem
Det anvnds i bla "glowstick". Ett ganska ballt experiment som man kan gra hemma. Mer vet ja inte om d...
Citera
2006-01-09, 20:32
Medlem
Sökte på google men hittade inget om att DMSO används i glowsticks...

Här finns det en hel del att läsa om DMSO http://www.medical-library.net/sites...sulfoxide.html
Citera
2006-01-09, 21:46
Medlem
Smokebombs avatar
Jag har fr mig att Naturens Droger sljer DMSO.

Tnk att lsa upp syra i DMSO, ta p sig ett par handskar och skaka hand med ngon man verkligen inte tycker om...
Citera
2006-01-09, 21:48
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Skte p google men hittade inget om att DMSO anvnds i glowsticks...

Hr finns det en hel del att lsa om DMSO http://www.medical-library.net/sites...sulfoxide.html

Man fr ju intrycket av att det rrr sig om en mirakelmedicin
Citera
2006-01-10, 17:54
Medlem
[quote=-198]Skte p google men hittade inget om att DMSO anvnds i glowsticks...

Jo, ja r sker, aja iaf samma effekt, har lab:en i huvvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in