• 1
  • 2
2017-01-31, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av missbild
Vad får du för mediciner? Abilify hjälper inte alls för mig. Har gått på en del andra antipsykotiska också men det har inte heller fungerat.
Haldol är väl det enda som funkar bra. Risperdal gick väl också, men dels gick jag upp i vikt av de, o sen blev jag jättetrött. Har sen provat Zyprexa, Zeldox, Seroquel o Abilify, kanske nån mer. Men Haldol är den som hjälper mig bäst. Har i princip inga biverkningar, lite stelhet i armarna o ryggen ibland, men det får jag en liten dos Akineton att ta vid behov.

Sen har jag Venlafaxin mot depression, Iktorivil mot ångest samt lite för sömnen.
Citera
2017-01-31, 16:16
Medlem
Jag vet inte så mycket om Schizotyp personlighetsstörning.
Men för mig har det hjälpt att titta på Youtube-serier om dom problem jag upplever.
Hittade dessa playlists, vet inte om det hjälper över huvud taget. Men du kan ju ge det en chans.
https://www.youtube.com/channel/UCs8...9xPw/playlists
Citera
2017-01-31, 18:03
Medlem
Köp hem kosttillskott som magnesium och (Kvinna kostillskott)
Köp även hem whey 80 och så tar du ca 2 skopor en gång om dagen på morgonen.
Träning är viktigt okså!

Sanningen är den att det finns olika hjälp program för Schizotyp men är okså obotligt så allt du lär dig kan kännas meningslöst men kom ihåg att du ska lära dig leva med din diagnos och då rekommenderar jag att du försöker hitta roliga aktiviteter du kan göra ex Konst olika datorspel kortspel!!
Schizofrena människor kan ha behovet att vara social så försök umgås med sådanna som är som du!

Eller helt enkelt folk som accepterar dig och är goda mot dig !

Rekommenderar Theralen och att du dricker så lite kaffe som möjligt! Om du dricker alkohol gör det med måtta 3 st 50cl 5,0 är aboslut max för annars så sänks effekten av medicinen!
Senast redigerad av Mooning 2017-01-31 kl. 18:33.
Citera
2020-05-24, 21:02
Medlem
vatchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missbild
Hej. Är inlagd på psykiatrin och har varit i 7 veckor nu. Har haft kontakt med psykiatrin sedan jag var 5 år gammal, aldrig fått en riktigt utredning förrän nu, 20 år senare. Läkaren kom fram till att det är Schizotyp personlighet. De behandlar mig inte väl här inne och förstår inte diagnosen alls. Jag blir bara medicinerad, finns ingen behandlingsplan.

Iallafall, finns det någon här som också är diagnostiserad med detta? Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med någon annan som också går igenom ett liv av att vara schizotyp. Och jag undrar även om någon vet om det finns någon slags stödgrupp för just schizofrena, schizotypa och shizoida. Eller någon skicklig psykiatriker eller liknande som har bra erfarenhet av detta, gärna i Skåne-trakterna.

Hoppas på svar, tackar i förväg.
Mvh

Asgammal tråd, men ja, jag har schitzotyp personlighetsstörning. Bara att skriva om du fortfarande vill.
Citera
2021-04-11, 14:06
Medlem
Tillgjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatcha
Asgammal tråd, men ja, jag har schitzotyp personlighetsstörning. Bara att skriva om du fortfarande vill.

Jag också. Det kan vara väldigt ensamt att ha en så pass ovanlig diagnos. Jag har inte förstått mig själv och har därför inte kunnat göra mig förstådd. Min andlighet har gjort det svårt att fungera i samhället så jag har blivit väldigt försiktig med att använda mig av metafysiska eller flummiga begrepp när jag pratar med någon eller skriver dagbok.

Har inte känt mig som en människa. Det är viktigt att känna sig som en människa för att känna sig delaktig i tillvaron. Delaktiga vill alla innerst inne känna sig, det är jag säker på. Att godta att jag har den här diagnosen har hjälpt mig att känna mig som en del av världen eftersom diagnosen är ett samtida jordiskt verktyg. Jag har både älskat ensamhet och varit stelfrusen av skräck för ensamhet.

Har hört att det är vanligt att schizotypa personer blir konstnärer och det stämmer väl in på mig. Tror att man kanske blir schizotyp om man har vistats mycket på fängelser i tidigare liv för jag har ofta känt mig som om jag befann mig i en fängelsecell: avskuren och stelfrusen. Kan ännu tvivla på om andra människor är verkliga, något som plågar mig.

Det har på senare tid hjälpt mig väldigt mycket att lyssna på musik. Jag har lärt känna mig själv genom andras musik, då jag förstår hur jag själv känner mig när jag känner igen mig i andras konst. Har haft väldigt svårt att veta hur jag känner, det har varit som att lära sig se för en blind.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in