• 1
  • 2
2016-12-02, 14:41
Medlem
missbilds avatar
Hej. Är inlagd på psykiatrin och har varit i 7 veckor nu. Har haft kontakt med psykiatrin sedan jag var 5 år gammal, aldrig fått en riktigt utredning förrän nu, 20 år senare. Läkaren kom fram till att det är Schizotyp personlighet. De behandlar mig inte väl här inne och förstår inte diagnosen alls. Jag blir bara medicinerad, finns ingen behandlingsplan.

Iallafall, finns det någon här som också är diagnostiserad med detta? Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med någon annan som också går igenom ett liv av att vara schizotyp. Och jag undrar även om någon vet om det finns någon slags stödgrupp för just schizofrena, schizotypa och shizoida. Eller någon skicklig psykiatriker eller liknande som har bra erfarenhet av detta, gärna i Skåne-trakterna.

Hoppas på svar, tackar i förväg.
Mvh
Citera
2016-12-02, 14:50
Medlem
0gKolhydraters avatar
Vad har du för symptom?
Citera
2016-12-02, 14:55
Medlem
missbilds avatar
Alla.
Citera
2016-12-02, 15:04
Medlem
Jag har inte diagnosen, men har nog rätt starka schizoida drag. Isolering, starkt obehag av sociala situationer(men inte jämt) och så vidare. Behandlar bl. a. dessa problem med EMDR. Vad jag läser verkar det finnas miljömässiga faktorer bakom schizotypa drag. EMDR är väldigt kraftfullt för att hjälpa hjärnan att läka från miljömässiga faktorer, i många fall. Så mitt tips är att undersöka det lite närmare.
Citera
2016-12-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missbild
Hej. Är inlagd på psykiatrin och har varit i 7 veckor nu. Har haft kontakt med psykiatrin sedan jag var 5 år gammal, aldrig fått en riktigt utredning förrän nu, 20 år senare. Läkaren kom fram till att det är Schizotyp personlighet. De behandlar mig inte väl här inne och förstår inte diagnosen alls. Jag blir bara medicinerad, finns ingen behandlingsplan.

Iallafall, finns det någon här som också är diagnostiserad med detta? Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med någon annan som också går igenom ett liv av att vara schizotyp. Och jag undrar även om någon vet om det finns någon slags stödgrupp för just schizofrena, schizotypa och shizoida. Eller någon skicklig psykiatriker eller liknande som har bra erfarenhet av detta, gärna i Skåne-trakterna.

Mvh
Det finns ingen som helst behandling som hjälper mot schizotyp personlighetsstörning. Allt du kan göra är att inrätta ditt liv så att du slipper få ångest för jag antar att ångest är ditt största problem. Att det skulle finnas stödgrupper för personer med schizotypa störningar faller på sin egen orimlighet. Hur skulle man få ensamvargar att söka sig till en grupp?

En annan grej är att du inte behöver en endaste människa. Har man det klart för sig så kan man ha ett riktigt bra liv.
Citera
2016-12-02, 19:33
Medlem
Citat:

Mvh

Många diagnoser överlappar varann, så du kan ha autism, add, adhd etc etc.. Vilka medicin tar du eller har du tagit?
Citera
2017-01-03, 04:08
Medlem
missbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Många diagnoser överlappar varann, så du kan ha autism, add, adhd etc etc.. Vilka medicin tar du eller har du tagit?

Jag gjorde en väldigt grundlig utredning och de kom fram till att det inte var något annat.
Jag har tagit det mesta. Just nu går jag på 15mg Abilify, 45mg Stesolid och 10mg Imovane per dag.
Citera
2017-01-03, 08:08
Medlem
Citat:
Jag gjorde en väldigt grundlig utredning och de kom fram till att det inte var något annat.
Jag har tagit det mesta. Just nu går jag på 15mg Abilify, 45mg Stesolid och 10mg Imovane per dag.
Att du fortfarande tror att psykvården kan hjälpa dig är till stor del ditt eget fel. Tror du verkligen att en läkare eller terapeut kan ta bort de tankar som plågar dig om nätterna och håller dig sömnlös? Innerst inne vet du ju att de har fel. Du litar ju egentligen inte på dem. Du måste försöka lämna det där ekorrhjulet som stavas psykvård. Du säger själv att du testat det mesta. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. Det finns ingen hjälp för dig inom psykvården annat än rent rus för att slippa ångesten.

Du äter mycket Stesolid just för att dämpa din ångest. Grattis, de har gjort dig till knarkare och det är också till stor del ditt eget fel. Du äter även Imovan. Vet du egentligen vad du gör när du går i sömnen efter att ha ätit Imovan? Du vet själv att deras lösning inte håller. Lämna den där skiten så snabbt du kan. Rannsaka dig själv. Lösningen på dina problem finns inom dig, och inte hos andra.

Identifiera vad det är som ger dig ångest. När det är klart går du vidare utan att bry dig om vad andra säger.

Valet är ditt. Stanna kvar i ekorrhjulet eller finn din egen kraft.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2017-01-03 kl. 08:41.
Citera
2017-01-06, 02:02
Medlem
missbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Att du fortfarande tror att psykvården kan hjälpa dig är till stor del ditt eget fel. Tror du verkligen att en läkare eller terapeut kan ta bort de tankar som plågar dig om nätterna och håller dig sömnlös? Innerst inne vet du ju att de har fel. Du litar ju egentligen inte på dem. Du måste försöka lämna det där ekorrhjulet som stavas psykvård. Du säger själv att du testat det mesta. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. Det finns ingen hjälp för dig inom psykvården annat än rent rus för att slippa ångesten.

Du äter mycket Stesolid just för att dämpa din ångest. Grattis, de har gjort dig till knarkare och det är också till stor del ditt eget fel. Du äter även Imovan. Vet du egentligen vad du gör när du går i sömnen efter att ha ätit Imovan? Du vet själv att deras lösning inte håller. Lämna den där skiten så snabbt du kan. Rannsaka dig själv. Lösningen på dina problem finns inom dig, och inte hos andra.

Identifiera vad det är som ger dig ångest. När det är klart går du vidare utan att bry dig om vad andra säger.

Valet är ditt. Stanna kvar i ekorrhjulet eller finn din egen kraft.

Jag håller helt och hållet med dig. Har varit i detta ekorrhjul i 20 år nu. De har drogat mig förr. Nu har jag helt enkelt varit för svag för att kämpa och låtit dem göra såhär. Så ja, det är mitt fel. Men jag är samtidigt rädd för att släppa dem, för jag är väldigt svag. Min man ska inte behöva vara min vårdtagare och vad gör jag om det går riktigt illa? Jag kan inte kontrollera mig själv när annat tar över. Men tro mig, jag går verkligen i starka tankar om att kapa all kontakt med dem.
Citera
2017-01-06, 18:01
Medlem
Death-Before-Decafs avatar
Jag är diagnostiserad med paranoid schitzotyp (eller vad det heter) precis som med allt annat så har jag förträngt vad det heter och är.
Har i hela mitt liv vandrat runt likt ett skal letandes efter ett innehåll.
Jag har inte hittat den och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.
Jag känner igen mig i alla symptom och jag har dock inte tagit/fått någon hjälp för det sedan jag diagnostiserades mer än att jag har abilify som jag ska hämta ut imorgon.
Har funnits på recept hur länge som helst nu. Befinner mig i den värsta tiden i mitt liv just nu och ja, jag om någon vet hur det är att leva som schizotyp.

Skriv gärna ett PM om du vill prata.
Senast redigerad av Death-Before-Decaf 2017-01-06 kl. 18:18.
Citera
2017-01-06, 18:13
Jag har drag av paranoid schizofreni säger de, jag har läst ordet schizotyp i min journal, men minns inte om det var nån diagnos. Medicinerar en massa, o det funkar hyfsat.

Skickar dig ett PM förresten.
Citera
2017-01-31, 13:13
Medlem
missbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har drag av paranoid schizofreni säger de, jag har läst ordet schizotyp i min journal, men minns inte om det var nån diagnos. Medicinerar en massa, o det funkar hyfsat.

Skickar dig ett PM förresten.

Vad får du för mediciner? Abilify hjälper inte alls för mig. Har gått på en del andra antipsykotiska också men det har inte heller fungerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in