Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 00:33
  #1
Medlem
nioss avatar
Hej!

Jag har kikat lite på forumet efter nån liknande tråd men ingen som gett mig ett svar på just min smärta.

I lördags förra veckan var jag ute på krogen. Jag blir för full och ska "stylea" inför mina vänner. Jag brukar vara rätt så impulsiv på fyllan så detta hände:

Jag ser en lastbil utan släp (en mindre lastbi). Jag springer upp på däcket och ska hoppa ner, halkar och lägger allt tryck på framsidan av foten (som om man står på tå). Jag bryter 3 ben i foten, benen till de 3 tårna från fotleden är helt av.

Jag inväntar nu operation som ska ske på måndag. I början, någon dag efter frakturen, så var smärtan kontrollerbar. Idag vaknade jag upp och har aldrig haft så här ont. Smärtan kommer som ett hugg var 3e sekund och skulle kunna beskrivas som någon slags pulserande smärta.

Gipset som jag har är en skena, som sitter på undersidan av foten/vaden. Jag tror att det kan vara så att gipset har skavit mot frakturen och skapat något slags "sår"? morfin och alvedon hjälper inte.

Något tips till en orolig kille? Sjukvårdsupplysningen säger att det inte är någon fara men problemet är smärtan, kan inte sova t.ex.

PS: tar också blodförtunnande för att inte få en propp och har foten i högläge, det är då det pulserar

Snälla kan någon skön säga att allt är ok? Haha.
Citera
2016-12-02, 00:46
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Tala med din läkare, säg ungefär vad du sagt här. Be att få något smärtstillande. nemas problemas.
Citera
2016-12-02, 00:47
  #3
Medlem
nioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tala med din läkare, säg ungefär vad du sagt här. Be att få något smärtstillande. nemas problemas.


Har morfin, smärtstillande och alvedon, hjälper inte :s och ja, jag ska prata med läkare imorn
Citera
2016-12-02, 00:52
  #4
Medlem
Pippirayas avatar
Förmodligen skadade du ledbanden i foten också. Det gör ondare än frakturer. Och pulserar. Första veckan är det gräsligt och det borde bli hanterligt med morfin men nån måste ju kolla det. Visst kan det ha blivit trycksår av skena också. Hör av dig till sjukan så får du nog komma in och kolla!
Citera
2016-12-02, 07:59
  #5
Medlem
Emalkays avatar
Har också brutit foten på nästan samma sätt som du, också på fyllan.
Två ben gick av men jag haltade omkring helt dyngrak ändå, dagen efter var det inte lika kul när man vaknade.
Fick inget morfin, bara alvedon o sån skit första veckorna.
Om du har morfin så borde ju det hjälpa, annars får du väl snacka med läkaren och byta till något annat starkare som bedövar.
Citera
2016-12-02, 10:06
  #6
Medlem
Audacias avatar
Morfin i tablettform (Dolcontin, Morfin Meda etc) har extremt dålig biotillgänglighet, och ger inte alltid en speciellt bra smärtstillande effekt!
Jag själv har ett diskbråck med tillhörande smärta, och när jag dessutom bröt axeln så fick jag Dolcontin 40mg utskrivet. De var helt verkningslösa tyvärr! Bytte till Oxycontin (hög biotillgänglighet per oralt) och fick jättebra smärtlindring!

Mitt tips är att prata med läkaren och säga att morfinet inte ger någon vidare smärtstillande effekt. Det naturliga alternativet brukar då vara att testa Oxycontin!

Hoppas det löser sig!

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback