2016-12-01, 19:32
Medlem
Jag har nyligen lagt klinkers i en hall och fick därefter höra att det medför att man måste ha jordade uttag i det rummet.
Det enda uttaget som finns i rummet är i taket till lampan, dvs inga vanliga stickkontakter.

När jag läser runt så är det lite luddigt. Vissa säger att man måste jorda nya uttag men inte befintliga, medans vissa menar att man alltid måste jorda allt i rummet.

Kan någon med säkerhet berätta vad som gäller?
Citera
2016-12-02, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har nyligen lagt klinkers i en hall och fick därefter höra att det medför att man måste ha jordade uttag i det rummet.
Det enda uttaget som finns i rummet är i taket till lampan, dvs inga vanliga stickkontakter.

När jag läser runt så är det lite luddigt. Vissa säger att man måste jorda nya uttag men inte befintliga, medans vissa menar att man alltid måste jorda allt i rummet.

Har alltid som regel att ha jordade uttag! Har du en jordfelsbrytare?

Du kan läsa lite på; http://www.elsakerhetsverket.se/frag...ttag-i-bostad/
Citera
2016-12-02, 08:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du behöver definitivt inte jorda befintlig installation bara för att du lägger klinker. Klinkern har inget med elinstallationen att göra.

Nya uttag måste jordas om det är nyinstallation eller om rummet tidigare har jordad installation. Vid enbart en utökad installation med ett uttag där den tidigare installationen är ojordad ska inte (och får absolut inte) det nya uttaget jordas.

Man får aldrig ha både jordade och ojordade uttag i samma rum, däremot är det helt OK att ett rum är jordat och ett annat är ojordat i samma hus.

Självklart är det att rekommendera att i första hand montera in en jordfelsbrytare om man inte redan har det. Det gäller såväl ojordade som jordade anläggningar. I andra hand är det lika självklart att allt ska jordas. Allt för person- och egendomssäkerhets skull.
Citera
2016-12-02, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameJoy
Har alltid som regel att ha jordade uttag! Har du en jordfelsbrytare?

Du kan läsa lite på; http://www.elsakerhetsverket.se/frag...ttag-i-bostad/

Jag har jordfelsbrytare och jordade kontakter i kök och badrum. Nu gällde frågan om det finns krav på att gamla lampkontakter måste jordas när jag lagt klinkers.
Jag förstår att jordade kontakter alltid är att föredra, men allt har en kostnad.
Citera
2016-12-02, 08:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu gällde frågan om det finns krav på att gamla lampkontakter måste jordas när jag lagt klinkers.

Som jag sa ovan.

Nej, definitivt inte.

Skulle vara intressant att höra vad det är för trattkantarell som påstått något sådant. Antagligen någon som blandar ihop klinker med sten- eller betonggolv i källare o.d.
Citera
2016-12-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Som jag sa ovan.

Nej, definitivt inte.

Skulle vara intressant att höra vad det är för trattkantarell som påstått något sådant. Antagligen någon som blandar ihop klinker med sten- eller betonggolv i källare o.d.

Trattkantarellen var en mäklare som var hembjuden för att värdera min lägenhet. Jag tyckte också att det lät märkligt, därför jag frågar här. När man googlar runt lite så verkar det finnas mycket åsikter och tankar kring det här, men precis som du skriver, så hittar jag inget om att det skulle vara ett absolut krav, vilket trattkantarellen (förjävla bra uttryck) påstod.

Hade det varit skillnad om jag hade lagt ett stengolv, typ natursten? Varför är klinkers mer förlåtande än sten och betong?
Citera
2016-12-02, 11:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Trattkantarellen var en mäklare som var hembjuden för att värdera min lägenhet. Jag tyckte också att det lät märkligt, därför jag frågar här. När man googlar runt lite så verkar det finnas mycket åsikter och tankar kring det här, men precis som du skriver, så hittar jag inget om att det skulle vara ett absolut krav, vilket trattkantarellen (förjävla bra uttryck) påstod.

Hade det varit skillnad om jag hade lagt ett stengolv, typ natursten? Varför är klinkers mer förlåtande än sten och betong?

Mäklare ska inte uttala sig om saker de inte vet något om även om de tror sig veta. Detsamma gäller tyvärr även i den här forumavdelningen där allsköns Timellare kommer med tips och svar, det ena dummare och livsfarligare än det andra. Motsvarande gäller på andra byggforum, varför det dyker upp otroligt många felaktiga svar vid googling på elfrågor. Det kan egentligen inte finnas några åsikter och tankar mer än i vissa tolkningsfall (vilket det inte är frågan om här), då elsäkerhetsföreskrifter och standarder är tydliga.

Nej, det hade inte varit någon skillnad om du lagt natursten. När jag sa att klinkern inte hade något med elinstallationen att göra, så menade jag inte just klinker i sig, utan golvmaterial generellt.

Din hall har en elinstallation utförd före 1994 och då behövde inte uttag och andra anslutningspunkter i torra utrymmen såsom hallar, sovrum och vardagsrum jordas. Ett byte av golvmaterial påverkar inte detta på något sätt.
Citera
2016-12-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Kan du förtydliga? Är det annorlunda med sten och betonggolv just i källare?
Citera
2016-12-02, 16:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan du förtydliga? Är det annorlunda med sten och betonggolv just i källare?

Till att börja med vill jag förtydliga att vi pratar om en elstandard som gällde fram till 1994. Efter det ska allt vara jordat, utan undantag. Här gör du en ytskiktsrenovering i ett enskilt utrymme som inte påverkar elinstallationen, varför den kan fortsätta följa den standard som gällde då den utfördes.

Det handlar också om ett torrt utrymme och en i övrigt isolerad miljö, vilket fordrades även före 1994 för att få installera ojordade uttag.

I källarutrymmen finns ofta olika metallföremål som kan vara främmande ledande delar precis som man alltid haft jordade uttag vid diskbänken, vilket då krävde jordade uttag. I källarutrymmen finns även ofta också golvbrunnar. Det handlar om fuktig miljö som kan anta jordpotential och då är inte miljön isolerad längre.

Vad många däremot felaktigt tror är att stengolv = jordade uttag. Detta stämmer inte och det gäller oavsett om sten- eller klinkergolvet är lagt på golvspånskiva eller direkt på betongplatta. Ett betonggolv med klinkers i t.ex. en hall anses inte vara ett ledande golv.

För det är väl inte så att du samtidigt installerat elektrisk golvvärme under klinkergolvet? Då kommer det i ett annat läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in