2016-12-01, 00:31
Medlem
bithaxs avatar
Såg nu att med den takt jag amorterar så kommer det ta mig 84 år att amortera av mitt bolån.
Det fick mig att tänka att jag kanske borde amortera mer.
Om räntan går upp kan det vara en bra affär (fast jag torskar ju då ändå i form av sjunkande värdering på lägenheten, sjunkande börs osv).

Skulle helst vilja amortera av allt på 30 år, det känns fel att helt strunta i det.

Men frågan är ju vad som egentligen är mest ekonomiskt rationellt.
Senast redigerad av bithax 2016-12-01 kl. 00:34.
Citera
2016-12-01, 00:39
Medlem
Amortera är alltid ett bra sparande. Sen minskar det riskerna om priserna faller. Och när du sedan amorterat en tid kan du använda huset som säkerhet för en annan investering. Amortera så mycket ni kan!
Citera
2016-12-01, 07:30
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Såg nu att med den takt jag amorterar så kommer det ta mig 84 år att amortera av mitt bolån.
Det fick mig att tänka att jag kanske borde amortera mer.
Om räntan går upp kan det vara en bra affär (fast jag torskar ju då ändå i form av sjunkande värdering på lägenheten, sjunkande börs osv).

Skulle helst vilja amortera av allt på 30 år, det känns fel att helt strunta i det.

Men frågan är ju vad som egentligen är mest ekonomiskt rationellt.
Klart du ska amortera. När lönen stiger i takt med inflationen kan du betala av mer och vips så är det inte 84 år längre.
Citera
2016-12-01, 08:19
Medlem
Husings avatar
Att amortera är aldrig fel. Däremot kan jag känna att det kanske inte alltid är optimalt att binda upp flera miljoner i bostaden (om du bor i storstad). Så, beroende på vilken typ av person du är vill du kanske ha lika mycket sparat utanför bostaden som i bostaden (aktier, fonder m.m. vs bostadsamortering) för att få en bättre balans.

Titta på hur mycket en rak amortering på 30 år skulle betyda i "månadssparande" och fördela istället en del till annat sparande.
Citera
2016-12-04, 19:28
Medlem
Isnatts avatar
Om du inte amorterar - vad ska du använda dom pengarna till istället?
Jag både amorterar och investerar. Investeringarna har gjort bra ifrån sig och avkastat bättre än vad räntan på lånet är.

För min del amorterar jag av flera anledningar: för att om jag vill byta till en dyrare bostad så är det skönt att ha låg belåning, för att sänka månadskostnaderna som i sin tur gör mig mindre sårbar om jag skulle hamna i ekonomisk knipa.
Mitt låga lån kostar mig 400:-/mån ca på 1,62% ränta.
Om jag inte amorterar och räntan går upp till det dubbla så kommer det ta 30 år så har jag betalat lika mycket i ränta som lånet är på, grovt räknat, vilket inte känns bra..
Citera
2016-12-04, 21:42
Medlem
Det beror som sagt på vad avkastningen på en alternativ investering ger.

Vad blir den compoundade avkastningen på 10 år på en amorterad tusenlapp varje månad?

Vad blir den compoundade avkastningen på 10 år på en tusenlapp investerad varje månad i OMXS30RX?

Jag anser att just nu är det rationella valet lägga tusenlappen i aktiemarknaden istället för som equity i boendet. Vi går förmodligen mot en period framöver med högre räntor och högre tillväxt så tillslut kommer man till en brytpunkt där boränta vs aktiemarknaden avkastning gör det mer förmånligt att lägga pengarna på amortering än investering.
Citera
2016-12-05, 11:33
Bannlyst
Sämre läge att amortera på än nu har vi nog aldrig haft. Det är en form av sparande ned ungefär 1% avkastning vilket suger något obeskrivligt mycket.

Lev livet och månadsspara på börsen i stället!
Citera
2016-12-05, 11:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungrattan
Sämre läge att amortera på än nu har vi nog aldrig haft. Det är en form av sparande ned ungefär 1% avkastning vilket suger något obeskrivligt mycket.
Det är också i lägen som dessa som många har pengar över, utöver andra investeringar till att amortera också.

Min erfarenhet av bolån säger att man ska tänka sig en normalränta och amortera därefter. Ligger räntan under normalräntan så är det sunt att amortera det beloppet. Skulle sedan räntan gå upp till normalräntan så ökar i varje fall inte ens utgifter på bolånet.

Man ska också inte glömma att börsen är en betydlig osäkrare sparform än amortering. Det ska räknas in i ekvationen också.
Citera
2016-12-05, 18:43
Medlem
Det är väl inte den bästa affären, men att amortera är definitivt sunt och aldrig fel. Visst, man kan göra börsklipp men det ena behöver väl inte utesluta det andra? Själv amorterar jag ganska ordentligt då jag i framtiden vill ha en låg månadskostnad för mitt boende samt känslan av ekonomisk trygghet vilket jag knappast skulle ha om räntorna hamnade på normalare nivåer kring 7%..
Citera
2016-12-05, 18:58
Medlem
kraftfoders avatar
Amortera bort huslånen är något av det bästa jag gjort i hela mitt liv. De senaste tjugo åren som totalt skuldfri har varit väldigt sköna, behöver inte oroa mig alls ekonomiskt. (Den tryggheten har fått stressen att gå ner oerhört).

Har under dessa 20 år kunnat lägga stora delar av lönen i sparande, så min buffert är såpass stor att jag skulle kunna bli arbetslös imorgon, och ändå leva resten av livet på samma standard som idag. När mina vänner går till banken med mössan i hand för att låna till ett nytt kök, beställer jag bara ett cash. Skulle jag totalkvadda bilen och det inte går på försäkringen, kan jag köpa en ny cash. Bara några exempel av många hur jäkla skönt det är att ha ordnad ekonomi och inga lån.

I och med att bufferten är såpass stor, nysparar jag inte så mycket längre, bara ett par tusen/mån. Unnar mig lite mera utsvävningar istället. Trots det, är det alltid några tusen kvar på lönekontot när månaden är slut.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-12-05 kl. 19:00.
Citera
2016-12-05, 19:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är väl inte den bästa affären, men att amortera är definitivt sunt och aldrig fel. Visst, man kan göra börsklipp men det ena behöver väl inte utesluta det andra? Själv amorterar jag ganska ordentligt då jag i framtiden vill ha en låg månadskostnad för mitt boende samt känslan av ekonomisk trygghet vilket jag knappast skulle ha om räntorna hamnade på normalare nivåer kring 7%..

När jag köpte mitt hus låg räntan på 13,6%. (Det var bland annat därför jag amorterade det 30-åriga lånet på bara 10). Jag undrar hur många av dagens bostadslånetagare skulle palla den räntan? Det finns inget som säger att den räntan inte kan komma tillbaka, även om det är osannolikt. Men osannolika saker händer. Därför är det skönt att slippa bry sig eftersom man inte har några lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in