Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-30, 21:01
  #1
Medlem
Alegis avatar
Hej,

helt sjukt. För en stund sedan såg jag från fönstret ett riktigt stort Meteorfall. Det lös upp riktigt stort sedan kom ett ljussken bakom skogen där den föll. Vet dock inte avståndet då det kan varit långt bort.

Men denna brann med all säkerhet INTE upp, utan den störtade någonstans. Hur mycket kan den vara värd tro? Är det värt att gå och leta?

Någon annan lär ha sett detta om vi bor i närheten av vart det skedde.
Citera
2016-11-30, 21:06
  #2
Medlem
lucyintheskyys avatar
Jag såg det också!
Citera
2016-11-30, 21:13
  #3
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Var såg ni detta? Såg ett stort ljussken, trodde det åskade.
Citera
2016-11-30, 21:44
  #4
Medlem
Verkar vara många som har sett det:
Citat:
Ett kraftigt lysande ljusfenomen syntes över stora delar av landet på onsdagskvällen.
Sjö- och flygräddningscentralen är nedringda av personer som tror sig ha sett nödraketer.
– Vi har fått en rad larm om ett ljusfenomen som synts på himlavalvet i cirka tre sekunder, säger Christer Haglund, räddningsledare på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Citat:
Det ringer överallt här. Vi har påringningar från hela södra Sverige, Stockholm, Svealand, Gotland, Hanöbukten och Göteborg. De som larmar beskriver ett ljusfenomen som har synts i ett par sekunder, säger Christer Haglund.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24017947.ab
Citera
2016-11-30, 21:59
  #5
Medlem
jipeesss avatar
vad är det som är sjukt?
rymden funkar väl så..
Citera
2016-11-30, 22:16
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hej,

helt sjukt. För en stund sedan såg jag från fönstret ett riktigt stort Meteorfall. Det lös upp riktigt stort sedan kom ett ljussken bakom skogen där den föll. Vet dock inte avståndet då det kan varit långt bort.

Men denna brann med all säkerhet INTE upp, utan den störtade någonstans. Hur mycket kan den vara värd tro? Är det värt att gå och leta?

Någon annan lär ha sett detta om vi bor i närheten av vart det skedde.

Det var en relativt stor bolid, men de är lite oklart var den föll. Kanske över Polen eller i Östersjön. Syntes i hela södra Östersjöområdet.
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2016-11-30 kl. 22:19.
Citera
2016-11-30, 22:20
  #7
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var en relativt stor bolid, men de är lite oklart var den föll. Kanske över Polen eller i Östersjön. Syntes i hela södra Östersjöområdet.

Ja det måste ha varit en bolid. Intressant och ovanligt - denna kom med muller också, nästan som åska. Hade svårt att först förstå varifrån ett sådant ljud kunde komma. Det lät inte som flygplan, sprängning, plog, men lite som åska på avstånd.
Citera
2016-11-30, 22:23
  #8
Medlem
Verkistos avatar
Skulle ni som är experter säga att det är troligt att åtminstone en del av denna rymdsten INTE brann upp? Alltså att en del av den faktisk slog ner, på marken eller i havet?
Citera
2016-11-30, 22:23
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Var det så djävla långt bort? Jag är väldigt glad att jag var ute på långtur med bilen ikväll och hade den här rymdstenen mitt i synfältet. Jag befann mig strax söder om Målilla i Småland med nosen ungefär åt syd-sydost. Dra åt själva fan vad den lyste upp men den brann nog bara max två sekunder skulle jag uppskatta det till. Den hade så stor utsträckning i sidled så jag gissar att det var en is- och stenklump som splittrades upp till en kompakt skur av mindre bitar som brann tätt tillsammans.

Klockan var c:a 20:55, kollade på den i bilen och den går kanske inte alldeles rätt.

Jag är verkligen glad att ha sett detta, överlägset den kraftfullaste meteor jag någonsin skådat. Tack jobbet för att ni tvingade ut mig på denna tjänsteresa!
Citera
2016-11-30, 22:28
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Skulle ni som är experter säga att det är troligt att åtminstone en del av denna rymdsten INTE brann upp? Alltså att en del av den faktisk slog ner, på marken eller i havet?

Oftast splittras de och de mindre centimeterstora fragmenten brukar klara sig. Den som slog ner i Ryssland för några år sen var dock riktigt stor.

I detta fall rör det sig nog om en klump i storlek med en bil som splittrats och brunnit upp till större delen.
Citera
2016-11-30, 22:28
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Ja det måste ha varit en bolid. Intressant och ovanligt - denna kom med muller också, nästan som åska. Hade svårt att först förstå varifrån ett sådant ljud kunde komma. Det lät inte som flygplan, sprängning, plog, men lite som åska på avstånd.
Jaså hördes det ljud också? Vill du avslöja var du befann dig som hörde det och ungefär hur lång tid efter att du såg skenet? Jag stannade bilen och hissade ner rutan men jag väntade bara någon minut efter att jag sett ljuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Skulle ni som är experter säga att det är troligt att åtminstone en del av denna rymdsten INTE brann upp? Alltså att en del av den faktisk slog ner, på marken eller i havet?
Jag är inte expert men jag skulle inte tro att någon bit nådde mark eller hav. Den brann upp så fort, jag tyckte det såg ut att vara max två sekunder och så snabbt når inget skräp ner till ytan.

Fast jag är inte säker. Det kanske kan bromsas upp småbitar av den som faller så sakta sedan att de slutar glöda och faller vidare.
Citera
2016-11-30, 22:30
  #12
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var en relativt stor bolid, men de är lite oklart var den föll. Kanske över Polen eller i Östersjön. Syntes i hela södra Östersjöområdet.

En bolid idag också? Såg nämligen en rätt fin i måndags.
(FB) Stor Bolid ikväll 2016-11-28 över Skåne (Österlen)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback