Välkommen till filosofiforumet I-I.
För de som vill läsa mer om den "Ursprungliga Positionen"
http://en.wikipedia.org/wiki/Original_position
Först och främst så har min pro-biologiska hjärna svårt att acceptera teorier som helt och hållet baseras på metafysiska antagningar - det är i min mening den minst tillfredställande delen av filosofin, även då det som ren och skär hjärngympa kan vara intressant, så är det otillfredställande att inte kunna ha rätt eller fel - eftersom det hela handlar om just hypotetiska metafysiska situationer som inte på något sätt kan uppkomma i verkligheten - och därför saknar egentligt värde som politisk teori.
Lokomotivet är inne på mitt spår, eller jag på hans kanske är en mer korrekt beskrivning.
Hursomhelst - det som teorin bygger på är att människan i sin mest ursprungliga form är både rättvis och god, att vi alla strävar efter frihet, jämlikhet och broderskap. Till viss mån kan detta nog stämma, de flesta människor är ändå filantroper. Men det som teorin försöker göra är att helt o hållet negligera oss som naturliga varelser och sätta oss på en övernaturlig piedestal - och uppifrån denna piedestal kunna se the error of our ways. Dessutom drar han det till extremer med rasism dold i kvasiargument -
Citat:
For example, if one were to consider whether or not slavery based on race should be allowed, the original position makes it clear that it should not. No rational person, not knowing whether or not they would be the race that is in slavery or the race that is in slave mastery, would choose to allow that system. Nobody wants to risk being a slave. It would be more sensible to choose a society where equality is a guiding principle, because then whichever race one was would not matter.
Raser inom människoarten existerar inte i ordets rätta biologiska bemärkelse, således faller hela argumentet som ett korthus. Återigen - teori utan någon som helst förankring i verkligheten.
Naturligtvis är Rawl på ett eller annat sätt påverkad av Marx - total jämlikhet. Detta är i sig en omöjlighet, hela den civilisation som vi byggt upp är ett bevis på detta: Människan tävlar - mot sig själva, mot sina vänner och mot samhället. Vår törst efter kunskap, erfarenhet, insikt, visdom o.s.v. kan härledas till otroliga tävlingsinsikt. Vilket i sin tur kan härledas hela vägen tillbkas till människans gryning och de första samhällena som vi känner till. De personer som lyckas samla på sig mycket värdefulla saker klarade sig bättre än de som inte gjorde det - således kan man kunna dra slutsatsen att evolutionen har premierat materialism sedan dag 1.
Världen är inte jämlik - ej heller människan. Vi kommer
aldrig finna oss i total jämlikhet, det strider mot vår natur mer än någonting annat. Människan är inte god - människan är egoist; vi strävar efter personlig lycka och tillfredställelse, det är vårt mål. Inte en jämlik värld. Hur denna kamp uttrycker sig skiljer sig dock markant från person till person.