Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-29, 18:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag är långtidssjukskriven och undrar hur det är med utbetalningarna i december. Normalt får jag den 26:e varje månad, men det är en röd dag i december. Normalt sett borde det betyda utbetalning den 27:e.

Jag undrar om någon vet om Försäkringskassan brukar betala ut före jul, alltså den 23:e i mitt fall. Jag kan inte hitta någon information om detta på deras hemsida.
Citera
2016-11-29, 18:51
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag loggade in och hittade detta:
Citat:
När kommer pengarna?
Den första utbetalningen av sjukpenningen har inte ett fast datum, utan kommer så fort vi är färdiga med handläggningen. Om din ansökan är komplett tar det högst 30 dagar.

Efter den första utbetalningen betalas sjukpenningen ut ett bestämt datum varje månad. Vilket datum beror på när i månaden du är född:

Om du är född dag 1-10: den 25:e varje månad
Om du är född dag 11-20: den 26:e varje månad
Om du är född dag 21-31: den 27:e varje månad
Avvikande utbetalningsdagar
Är utbetalningsdagen en lördag kommer pengarna på fredagen.
Är utbetalningsdagen en söndag kommer pengarna på måndagen.

Har dock för mig att den tidigare betalats ut den 23:e men som du säger så står det ingenstans.

Någon som vet mer?
Citera
2016-12-06, 09:34
Medlem
Kan bara till 100% säkerhet svara för den som i normalfallet får utbetalning den 25:e, där kommer utbetalningen att ske den23/12. Dock kan man väl med största sannolikhet fastslå att samtliga utbetalningsdatum tidigareläggs till 23/12 då det verkar va kutym att löner och ersättnings ska utbetalas före jul.
Citera
2016-12-06, 13:47
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag ringde upp för att kontrollera ("du har plats 148 i kön"). Det tog 38 minuter.

Sjukpenningen kommer att betalas ut den 23:e istället för den 25:e och den 26:e.
För de som normalt får den 27:e är det den 27:e som gäller även i december.

Kan jag få en liten klapp på axeln?
Citera
2016-12-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag ringde upp för att kontrollera ("du har plats 148 i kön"). Det tog 38 minuter.

Sjukpenningen kommer att betalas ut den 23:e istället för den 25:e och den 26:e.

Grisigt att inte betala ut det den 23 för alla. De resonerar väl att skulle ju vara förjävligt om folk kunde få en vettig jul.
Citera
2016-12-06, 14:59
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Grisigt att inte betala ut det den 23 för alla. De resonerar väl att skulle ju vara förjävligt om folk kunde få en vettig jul.

Är man sjuk orkar man ändå inte fira så vad är problemet.
Citera
2016-12-07, 00:51
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Jäpp. Det var bra att få veta. Dåligt att det inte framgår på deras sajt dock.
Citera
2016-12-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Är man sjuk orkar man ändå inte fira så vad är problemet.
Så en person som t ex är sjukskriven för benbrott skall inte kunna fira jul tycker du? Smart.
Citera
2016-12-22, 04:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Nu kan jag se på Försäkringskassan/Mina sidor att pengarna finns på mitt konto den 23:e december, men jag kan fortfarande inte hitta någon information på sidan där Försäkringskassan skriver om utbetalningsdatum att det är ändrade datum till jul.

Utomordentligt uselt naturligtvis, men det är ju Försäkringskassan.
Citera
2016-12-22, 04:38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Nu kan jag se på Försäkringskassan/Mina sidor att pengarna finns på mitt konto den 23:e december, men jag kan fortfarande inte hitta någon information på sidan där Försäkringskassan skriver om utbetalningsdatum att det är ändrade datum till jul.

Utomordentligt uselt naturligtvis, men det är ju Försäkringskassan.
Håller med!

När jag ringde för att fråga om utbetalningsdagarna så var även hon i kundtjänst helt "lost" och det tog henne säkert 10 minuter att leta fram vad som gällde.

Skulle det vara så otroligt svårt att skriva ut på hemsidan vilka datum som gäller?
Citera
2016-12-22, 05:22
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Håller med!

När jag ringde för att fråga om utbetalningsdagarna så var även hon i kundtjänst helt "lost" och det tog henne säkert 10 minuter att leta fram vad som gällde.

Skulle det vara så otroligt svårt att skriva ut på hemsidan vilka datum som gäller?

Jag fick ju beskedet genom dig, vilket visade sig stämma, men jag var ändå lite osäker tills jag såg beskedet på "Mina sidor".

Det handlar om en myndighet som helt har tappat förståelsen för, och förmodligen inte alls bryr sig om, vad som är viktigt för folk. Ligger man precis på marginalen ekonomiskt, som många med sjukpenning gör, är det viktigt att få veta om sjukpenningen betalas ut före jul så att man har pengar till någon slags julfirande.

För min del är Försäkringskassan öht den värsta myndigheten att ha att göra med. En gång i världen tog människor anställning där för att man ville hjälpa människor. De sista 5-10 åren tror jag att nyrekryteringen mest handlar om utpräglade sadister som har insett att en anställning vid Försäkringskassan är guld värd för den som gillar att trycka dit folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in