2016-11-29, 18:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag r lngtidssjukskriven och undrar hur det r med utbetalningarna i december. Normalt fr jag den 26:e varje mnad, men det r en rd dag i december. Normalt sett borde det betyda utbetalning den 27:e.

Jag undrar om ngon vet om Frskringskassan brukar betala ut fre jul, allts den 23:e i mitt fall. Jag kan inte hitta ngon information om detta p deras hemsida.
Citera
2016-11-29, 18:51
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag loggade in och hittade detta:
Citat:
Nr kommer pengarna?
Den frsta utbetalningen av sjukpenningen har inte ett fast datum, utan kommer s fort vi r frdiga med handlggningen. Om din anskan r komplett tar det hgst 30 dagar.

Efter den frsta utbetalningen betalas sjukpenningen ut ett bestmt datum varje mnad. Vilket datum beror p nr i mnaden du r fdd:

Om du r fdd dag 1-10: den 25:e varje mnad
Om du r fdd dag 11-20: den 26:e varje mnad
Om du r fdd dag 21-31: den 27:e varje mnad
Avvikande utbetalningsdagar
r utbetalningsdagen en lrdag kommer pengarna p fredagen.
r utbetalningsdagen en sndag kommer pengarna p mndagen.

Har dock fr mig att den tidigare betalats ut den 23:e men som du sger s str det ingenstans.

Ngon som vet mer?
Citera
2016-12-06, 09:34
Medlem
Kan bara till 100% skerhet svara fr den som i normalfallet fr utbetalning den 25:e, dr kommer utbetalningen att ske den23/12. Dock kan man vl med strsta sannolikhet fastsl att samtliga utbetalningsdatum tidigarelggs till 23/12 d det verkar va kutym att lner och ersttnings ska utbetalas fre jul.
Citera
2016-12-06, 13:47
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag ringde upp fr att kontrollera ("du har plats 148 i kn"). Det tog 38 minuter.

Sjukpenningen kommer att betalas ut den 23:e istllet fr den 25:e och den 26:e.
Fr de som normalt fr den 27:e r det den 27:e som gller ven i december.

Kan jag f en liten klapp p axeln?
Citera
2016-12-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag ringde upp fr att kontrollera ("du har plats 148 i kn"). Det tog 38 minuter.

Grisigt att inte betala ut det den 23 fr alla. De resonerar vl att skulle ju vara frjvligt om folk kunde f en vettig jul.
Citera
2016-12-06, 14:59
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Grisigt att inte betala ut det den 23 fr alla. De resonerar vl att skulle ju vara frjvligt om folk kunde f en vettig jul.

r man sjuk orkar man nd inte fira s vad r problemet.
Citera
2016-12-07, 00:51
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Jpp. Det var bra att f veta. Dligt att det inte framgr p deras sajt dock.
Citera
2016-12-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
r man sjuk orkar man nd inte fira s vad r problemet.
S en person som t ex r sjukskriven fr benbrott skall inte kunna fira jul tycker du? Smart.
Citera
2016-12-22, 04:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Nu kan jag se p Frskringskassan/Mina sidor att pengarna finns p mitt konto den 23:e december, men jag kan fortfarande inte hitta ngon information p sidan dr Frskringskassan skriver om utbetalningsdatum att det r ndrade datum till jul.

Utomordentligt uselt naturligtvis, men det r ju Frskringskassan.
Citera
2016-12-22, 04:38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Nu kan jag se p Frskringskassan/Mina sidor att pengarna finns p mitt konto den 23:e december, men jag kan fortfarande inte hitta ngon information p sidan dr Frskringskassan skriver om utbetalningsdatum att det r ndrade datum till jul.

Utomordentligt uselt naturligtvis, men det r ju Frskringskassan.
Hller med!

Nr jag ringde fr att frga om utbetalningsdagarna s var ven hon i kundtjnst helt "lost" och det tog henne skert 10 minuter att leta fram vad som gllde.

Skulle det vara s otroligt svrt att skriva ut p hemsidan vilka datum som gller?
Citera
2016-12-22, 05:22
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Hller med!

Nr jag ringde fr att frga om utbetalningsdagarna s var ven hon i kundtjnst helt "lost" och det tog henne skert 10 minuter att leta fram vad som gllde.

Skulle det vara s otroligt svrt att skriva ut p hemsidan vilka datum som gller?

Jag fick ju beskedet genom dig, vilket visade sig stmma, men jag var nd lite osker tills jag sg beskedet p "Mina sidor".

Det handlar om en myndighet som helt har tappat frstelsen fr, och frmodligen inte alls bryr sig om, vad som r viktigt fr folk. Ligger man precis p marginalen ekonomiskt, som mnga med sjukpenning gr, r det viktigt att f veta om sjukpenningen betalas ut fre jul s att man har pengar till ngon slags julfirande.

Fr min del r Frskringskassan ht den vrsta myndigheten att ha att gra med. En gng i vrlden tog mnniskor anstllning dr fr att man ville hjlpa mnniskor. De sista 5-10 ren tror jag att nyrekryteringen mest handlar om utprglade sadister som har insett att en anstllning vid Frskringskassan r guld vrd fr den som gillar att trycka dit folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in