Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 23:37
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Reste med min dator häromdagen och efter att jag kom hem och startade upp datorn så har skärmen flimrad/brusat. Ser ut som myrornas krig i liten skala. Enskilda pixlar som blinkar vitt. Inget som egentligen syns om man inte tittar på nära håll eller under vissa omständigheter. Syns väldigt mycket när man startar datorn däremot.

Har provat en PRAM-återställning vilket något skrev skulle hjälpa med "flicker" men det kanske inte det rätt ord. Det hjälpte iallafall inte

Datorn är en MBP retina, sent 2013.
Citera
2016-12-04, 15:36
  #2
Medlem
Joomlas avatar
Ingen som har någon tanke? Jag kommer bli ganska beroende av datorn snart så jag skulle väl främst vilja veta att ingenting är på väg att ge upp. Datan överlever säkert men bara att stå utan burken skulle väl kännas lite onödigt.
Citera
2016-12-04, 16:36
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Ingen som har någon tanke? Jag kommer bli ganska beroende av datorn snart så jag skulle väl främst vilja veta att ingenting är på väg att ge upp. Datan överlever säkert men bara att stå utan burken skulle väl kännas lite onödigt.

Mjukvarurelaterat? Om du startar på återställningspartitionen med Cmd-R vid uppstart, blir det likadant där? Om inte, testa med en ominstallation av operativet. Om felet visar sig ändå skulle jag gissa på något typ av fel på grafikkortet.
Citera
2016-12-08, 01:41
  #4
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Mjukvarurelaterat? Om du startar på återställningspartitionen med Cmd-R vid uppstart, blir det likadant där? Om inte, testa med en ominstallation av operativet. Om felet visar sig ändå skulle jag gissa på något typ av fel på grafikkortet.
Verkar tyvärr även uppstå där

Det verkar som att pixlarna bara "skimrar" i ljusa färger för t.ex nu på flashback med firefox (ljust tema) så syns inte felet alls. Min bakgrundsbild däremot är mörk och där syns det. Allra tydligast är det under uppstarten när äpplet dyker upp. Vet inte om det är att äpplet är i 1440x900 så att "pixlarna" blir 2x så stora men det syns.

Nåväl, jag kan leva med om det håller sig som det är men blir det värre får jag nog försöka få den lagad eller något.
Citera
2016-12-08, 03:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Verkar tyvärr även uppstå där

Det verkar som att pixlarna bara "skimrar" i ljusa färger för t.ex nu på flashback med firefox (ljust tema) så syns inte felet alls. Min bakgrundsbild däremot är mörk och där syns det. Allra tydligast är det under uppstarten när äpplet dyker upp. Vet inte om det är att äpplet är i 1440x900 så att "pixlarna" blir 2x så stora men det syns.

Nåväl, jag kan leva med om det håller sig som det är men blir det värre får jag nog försöka få den lagad eller något.


Det brukar sällan vara nån fördel med att vänta med att försöka få ett fel avhjälpt. Så min rekommendation är att du kontaktar Apple Support direkt och drar saken för dem och ser vad de har att säga om saken. De kommer då antagligen att starta ett ärende i saken och vill att du låter en av dem auktoriserad serviceverkstad felsöka din dator.

Det är ju en dyr dator och inte så gammal, så det är oftast inte så smart att snåla och lämna till icke auktoriserade verkstäder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback