2016-11-28, 11:28
Medlem
Hej!

Har en fråga angående ansvar kring en lägenhetsdörr som har blivit uppbruten av polis vid ett akut sjukdomsfall. Det här är flera år sedan, och det är ingenting som ska göras något åt nu, jag är bara nyfiken om det var rätt. Polisen blev tvungna att bryta upp min lägenhetsdörr för att ambulansen skulle kunna komma in. Därefter togs jag, medvetslös, till sjukhus. När jag sen kommer hem igen (efter en natt ungefär) finner jag att dörren är olåst. Eller rättare sagt, inte ens går att låsa pga uppbrytningen. Polisen som körde hem mig sa bara att jag fick ta det med hyresvärden så att de kan fixa det.

Nu funderar jag, om någon hade gått in i min lägenhet under den här tiden och snott alla mina grejer, vem hade blivit ansvarig? Är det praxis att vid akuta sjukdomsfall lämna uppbrutna dörrar oskyddade? Behöver kanske inte nämna att jag bor ensam. Ingen portkod (om det nu spelar roll). Jag förstår ju att det var akut för ambulansen att ta mig till sjukhus, men det var ändå minst två poliser närvarande, och jag kan tycka att någon av dessa borde ha löst problemet med min olåsta dörr på något vis.

Så, vem är juridiskt ansvarig, och är detta standard vid akut utryckning?
Citera
2016-11-28, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jills

Så, vem är juridiskt ansvarig, och är detta standard vid akut utryckning?

Poliserna hade med utgångspunkt från det du beskriver helt klart rätt att bryta upp din dörr med hänvisning till polislagens 21§. Så ja det är inga konstigheter med det även om man såklart skall undvika det om man kan.

Om lgh lämnats öppen och bostaden därmed lämnats obevakad varpå någon går in och plockar åt sig värdesaker så kan polismyndigheten hållas civilrättsligt ansvarig, och då vara skyldig att ersätta den ekonomiska skadan för lägenhetsinnehavaren.

Det torde dock bli en bedömningsfråga med hänsyn till omständigheterna.

Vad jag vet så brukar polismyndigheten ersätta sådana saker som sönderslagna rutor då poliser gått in i folk bostäder men huruvida dom har någon absolut skyldighet att göra det i alla lägen, oh i vilka lägen, kan jag inte svara på.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2016-11-28 kl. 12:03.
Citera
2016-11-28, 18:51
Medlem
CureMes avatar
Citat:

Nu funderar jag, om någon hade gått in i min lägenhet under den här tiden och snott alla mina grejer, vem hade blivit ansvarig?
Så, vem är juridiskt ansvarig

Ansvarig torde väl den som snor alla grejer vara? Både juridiskt och moraliskt.

Men jag antar att man oftast har en hemförsäkring, och då kräver det ju att man låser dörren, eller?

Det kräver att man inte är oaktsam, dvs att man inte klantat sig. Här är en ganska normal tabell gällande hur mycket ersättningen sätts ned med.
http://konsumenternasblogg.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/Quiz5.png

Min tolkning, utan att vara försäkringshandläggare, är att man inte alls brustit i sin aktsamhet i den beskrivna situationen. Förutsatt att man vidtar åtgärder när man har möjlighet såklart.
Citera
2016-11-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Poliserna hade med utgångspunkt från det du beskriver helt klart rätt att bryta upp din dörr med hänvisning till polislagens 21§. Så ja det är inga konstigheter med det även om man såklart skall undvika det om man kan.
.

Ja, att de slog in dörren var ju helt rätt. Men jag undrar mest om det är vanligt förekommande att de lämnar lägenheten olåst så där. Eftersom jag inte var vid medvetande och bodde själv, och ingen anhörig kunde vakta lägenheten. För även om eventuella stulna grejer kan ersättas rent ekonomiskt så kan ju många grejer ha ett personligt värde. Därför kan jag tycka att de borde ha rutiner angående detta.

Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Ansvarig torde väl den som snor alla grejer vara? Både juridiskt och moraliskt.

Men jag antar att man oftast har en hemförsäkring, och då kräver det ju att man låser dörren, eller?

Det kräver att man inte är oaktsam, dvs att man inte klantat sig. Här är en ganska normal tabell gällande hur mycket ersättningen sätts ned med.
http://konsumenternasblogg.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/Quiz5.png

Min tolkning, utan att vara försäkringshandläggare, är att man inte alls brustit i sin aktsamhet i den beskrivna situationen. Förutsatt att man vidtar åtgärder när man har möjlighet såklart.

Ah, ja jo, klart att den som har begått brottet har ansvaret. Men säg att man inte får tag på den som gjorde det. Och även om man har hemförsäkring så ska väl en självrisk betalas. Och som sagt, grejer med personligt värde kanske stjäls.

Jag blev mest förvånad för jag har inte hört talas om att det har gått till så här. Som tur är hade ju ingen varit inne i lägenheten.
Citera
2016-11-28, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ja, att de slog in dörren var ju helt rätt. Men jag undrar mest om det är vanligt förekommande att de lämnar lägenheten olåst så där. Eftersom jag inte var vid medvetande och bodde själv, och ingen anhörig kunde vakta lägenheten. För även om eventuella stulna grejer kan ersättas rent ekonomiskt så kan ju många grejer ha ett personligt värde. Därför kan jag tycka att de borde ha rutiner angående detta.

Ah, ja jo, klart att den som har begått brottet har ansvaret. Men säg att man inte får tag på den som gjorde det. Och även om man har hemförsäkring så ska väl en självrisk betalas. Och som sagt, grejer med personligt värde kanske stjäls.

Jag blev mest förvånad för jag har inte hört talas om att det har gått till så här. Som tur är hade ju ingen varit inne i lägenheten.

Naturligtvis skall man ju tillse att trasiga dörrar och fönster åtgärdas så där inte lämnas öppet. Däremot kan det ju ha förelegat omständigheter som gjort att man inte kunnat.

Den som begått brottet är den som hålls straffrättsligt ansvarig. Det har inte polisen gjort, dock finns det en möjlighet att myndigheten hålls civilrättsligt ansvarig. Det innebär att man kan tvingas ersätta ekonomisk skada utan att man blir dömd gör något brott.
Citera
2016-11-29, 01:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Staten har skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen i de fall personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning, i det här fallet har inte någon sådan skada orsakas genom fel eller försummelse utan agerandet har varit korrekt.

Gällande dörren så hade hyresvärden rätt till ersättning enligt 8 § Lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder. Gällande saker i lägenheten som blir stulna vid ett senare blir det väldigt svårt att kräva skadestånd enligt följande lag då den riktar in sig på polisernas våld mot egendom inte att lägenheten lämnas olåst.

Det vore orimligt att polismännen ska agera låssmed efter att ha brutit upp dörren, de har andra arbetsuppgifter.
Citera
2016-11-29, 01:45
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Staten har skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen i de fall personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning, i det här fallet har inte någon sådan skada orsakas genom fel eller försummelse utan agerandet har varit korrekt.

Gällande dörren så hade hyresvärden rätt till ersättning enligt 8 § Lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder. Gällande saker i lägenheten som blir stulna vid ett senare blir det väldigt svårt att kräva skadestånd enligt följande lag då den riktar in sig på polisernas våld mot egendom inte att lägenheten lämnas olåst.

Det vore orimligt att polismännen ska agera låssmed efter att ha brutit upp dörren, de har andra arbetsuppgifter.

Nej, de är inte låssmeder men de har definitivt ett uppdrag i att skydda person och egendom. Därför ska de tillkalla en person som kan säkra bostaden. Det har hänt mer än en gång att någon fått sin dörr uppbruten av polisen och en lapp på dörren om att nyckel kan hämtas, på närmsta polisstation eller hos hyresvärden.
Citera
2016-11-29, 01:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, de är inte låssmeder men de har definitivt ett uppdrag i att skydda person och egendom. Därför ska de tillkalla en person som kan säkra bostaden. Det har hänt mer än en gång att någon fått sin dörr uppbruten av polisen och en lapp på dörren om att nyckel kan hämtas, på närmsta polisstation eller hos hyresvärden.

Vem anser du att de har en skyldighet att tillkalla och vad menar du med "säkra bostaden"?

Jag har svårt att se varför man skulle behöva hämta upp en nyckel på polisstationen till en redan uppbruten dörr. Att det sätts upp lappar om att det är polisen som har brutit upp dörren är jag dock väl medveten om.
Citera
2016-11-29, 02:03
Medlem
Polisens skyldighet ligger i att meddela hyresvärden(om hyresgästen själv är oförmögen att göra så) och sedan åligger det hyresvärden att snarast åtgärda dörren.
Citera
2016-11-29, 02:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Polisens skyldighet ligger i att meddela hyresvärden(om hyresgästen själv är oförmögen att göra så) och sedan åligger det hyresvärden att snarast åtgärda dörren.

Anser du verkligen att det bör ses som "fel eller försummelse" i myndighetsutövningen om man inte meddelar hyresvärden? I många fall går det inte att nå en hyresvärd, i många fall vet man inte ens vem hyresvärden är och i ett flertal (säg natt) går det inte att få dörren åtgärd förrän senare.

Det känns som ett enormt slöseri med pengar och tid om det skulle anses att det angår i en polismans arbetsuppgifter.

Man får ta det på sin hemförsäkring helt enkelt, det har ju skett ett sjukdoms/olycksfall etc. Det är precis för de händelserna man har en hemförsäkring.
Citera
2016-11-29, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Anser du verkligen att det bör ses som "fel eller försummelse" i myndighetsutövningen om man inte meddelar hyresvärden? I många fall går det inte att nå en hyresvärd, i många fall vet man inte ens vem hyresvärden är och i ett flertal (säg natt) går det inte att få dörren åtgärd förrän senare.

Det känns som ett enormt slöseri med pengar och tid om det skulle anses att det angår i en polismans arbetsuppgifter.

Man får ta det på sin hemförsäkring helt enkelt, det har ju skett ett sjukdoms/olycksfall etc. Det är precis för de händelserna man har en hemförsäkring.

Jag skulle påstå att det beror på omständigheterna. Kan hyresgästen eller anhörig till hyresgästen göra det så är det så klart inte polisens jobb.
Men är hyresgästen t.ex. svårt sjuk och därmed inte kan kontakta hyresvärden och det heller inte finns några anhöriga med i bilden ja då anser jag att det är försummelse att bara låta lägenheten stå med uppbruten dörr.
Citera
2016-11-29, 03:11
Bannlyst
Jag har ärligt inte orkat läsa alla inlägg men sitter med facit. Polisen slog in en dörr för en som hade hängt sig.

Dödsboet fick en räkning på 8000 för dörren allmännyttan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in